ACUM:
10.00
Arpeggio
3 ore cu și despre Interpretul zilei, Opera si vedetele ei, CD Review.
Urmează: 12.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 12.59 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Arhivă : Recomandări Înapoi

George Enescu... în variantă norvegiană la 'Scena europeană', 11 august 2015

Publicat: miercuri, 5 August 2015 , ora 13.08

Pentru că George Enescu este o personalitate a culturii secolului XX s-au scris nenumărate articole și cărți. Așa încât, în zilele noastre este dificil să mai adaugi ceva. Și totuși se poate... pentru că muzica sa, este "descoperită" de tot mai mulți interpreți ai momentului.

Un loc aparte în preferințele artiștilor contemporani îl ocupă creația enesciană pentru vioară, printre care se numără sonatele pentru vioară și pian: nr. 1 op 2 în Re major (1897), nr. 2 op 6 în fa minor (1899) și nr. 3 op 25 în la minor "în caracter popular românesc" (1926).

Sonata a III-a op 25 în la minor "în caracter popular românesc"

…..a fost compusă în 1926, publicată în 1933 și dedicată lui Franz Kneisel (violinist și profesor american de origine română). În 1927, a fost interpretată în primă audiție la Oradea și apoi la Paris de George Enescu (vioară) și de Nicolae Caravia (pian) iar în 1936 a fost înregistrată de Yehudi Menudin și de sora sa, pianista Hephzibah Menuhin. De atunci, cele trei mișcări atât de speciale ale sonatei (Moderato malinconico, Andante sostenuto e misterioso și Allegro con brio, ma non troppo mosso) au fost abordate în diverse ipostaze interpretative de nenumărați artiști români și străini, atât în recitaluri dar și în înregistrările realizate.

Albume discografice ale celei de a treia sonata pentru vioară și pian de George Enescu

De-a lungul anilor s-au realizat numeroase albume, printre care se numără și de cele semnate de George Enescu - Dinu Lipatti (1950), Rafael Druian - John Simms (1956), Ștefan Gheorghiu - Valentin Gheorghiu (1958 și 1979), Christian Ferras - Pierre Barbizet (1960), Diane Andersen - André Gertler (1962), Isaac Stern - Alexander Zakin (1983), Adelina Oprean - Justin Oprean (1992), Sherban Lupu- Valentin Gheorghiu (Sherban Lupu de altfel a promovat în toată lumea creația enesciană și a re-adus în atenție Capriciul român pentru vioară și orchestră de George Enescu, imprimat și pe un CD, socotit în 2000 unul dintre cele mai bune în Marea Britanie), Remus Azoiței - Eduard Stan (cei care au înregistrat în premieră mondială integrala lucrărilor pentru vioară și pian de George Enescu în 2007).

Sonata a III-a op 25 în la minor "în caracter popular românesc" de George Enescu în spațiu nordic

Din 1991, în Norvegia s-au lansat doi muzicieni: violonistul Kolbjørn Holthe și pianistul Tor Espen Aspaas.

Kolbjørn Holthe este concertmaestru al Orchestrei Radiodifuziunii Norvegiene (din 2014) și profesor. Între anii 1997-2009 a fost  membru al Orchestrei de cameră europeană iar între anii 2006 -2012  director artistic al Orchestrei de cameră din Tromsø.

Tor Espen Aspaas, pe lângă cariera concertistică desfășurată în Europa, America și Asia, este apreciat și ca profesor la Academia de muzică Norvegiană din Oslo. În 2004 a primit distincția "De Unges Lindeman" iar în 2005 prestigiosul premiu "Levin". De asemenea, între anii 1999-2008 a înființat și a fost directorul artistic al Festivalului de muzică de cameră din Røros.

Cei doi muzicieni nordici s-au remarcat atât prin recitaluri susținute dar și prin înregistrările realizate, cu lucrări de clasice, romantice și de secol XX. În 2005, la Biserica Sofienberg din Oslo, violonistul Kolbjørn Holthe și pianistul Tor Espen Aspaas au înregistrat și Sonata a III-a op 25 în la minor " în caracter popular românesc" de George Enescu. O experiență pe care cei doi au considerat-o ca fiind o etapă extrem de importantă în dezvoltarea lor ca intrumentiști dar mai ales ca personalități artistice.

La momentul apariției, despre această interpretare s-a comentat: "În Sonata de Enescu, Holthe și Aspaas sunt maeștrii ai nuanțelor întunecoase și meditative, apoi în partea a doua, în ceea ce privește sonoritățile subtile ale viorii și ale pulsului pianului aproape de neperceput iar în ultima parte ale unei dinamicii bine articulate. Cu alte cuvinte, acest album este absolut recomandat, mai ales pentru cineva care își dorește să se familiarizeze cu arta lui Enescu".

Așadar, sonorități enesciene cu iz nordic la Radio România Muzical, în cadrul emisiunii "Scena europeană" începând cu ora 21.00, când veți avea posibilitatea de a audia și dvs. Sonata a III-a op 25 în la minor "în caracter popular românesc" de George Enescu, așa cum a fost prezentată în data de 6 mai 2014 la Sala de concerte a Radiodifuziunii Norvegiene.

Octavia Galescu