Arhivă : Recomandări Înapoi

VIDEO: Trei aniversări la Fila de calendar, 9 iulie: pianistul Theodor Paraskivesco (75), tenorul Nicolai Gedda (90) și dirijorul Ion Marin (55)

Publicat: joi, 9 Iulie 2015 , ora 20.00

Pentru Theodore Paraskivesco (pe care îl aniversăm la 75 de ani), pianul reprezintă locul de exprimare a trăirilor intime - dacă judecăm după predilecția sa către repertoriul solo. Integrala operelor lui Debussy înregistrate de el constituie amprenta proprie asupra creației francezului pentru care a și fost onorat, la doar 31 de ani, cu Premiul Claude Debussy. Era la Paris, elev la clasele legendarelor Yvonne Lefebure și Nadia Boulanger. A ajuns acolo în 1966, după ce studiase cu Florica Musicescu la Conservatorul bucureștean și se aflase în 1961 în lista laureaților Concursului Internațional «George Enescu». Cele 4 discuri apărute în 1988 (și din care avem și noi extrasă suita «Pour le piano» spre audiție) sunt de fapt o reeditare a celor din 1976, pe care admiratorii săi le consideră divine. «Fără să cedeze în fața impresionismului, jocul lui [pianistic] restabilește întreaga claritate, controlul asupra acestor pagini…» se scrie în Dicționarul de muzică al Enciclopediei Larousse despre pianistul francez de origine română.


Tenorul
suedez Nicolai Gedda la 90 ani

Cu mai puțin de două luni în urmă, lumea muzicală vuia : Nicolai Gedda a trecut în lumea drepților (vezi aici)! S-a dovedit însă rapid că era o știre falsă, tenorul suedez fiind decis să-și sărbătorească, la 11 iulie, aniversarea celor 90 de ani! Așa ne informa casa de discuri pentru care cântărețul înregistrase și la începutul mileniului III! Articole aniversare l-au tot însoțit în această lungă existență fizică și muzicală. În 1996, apărea un text, la 70 de ani, în care era prezentat ca unul dintre "cei 3 mari tenori" avant-la-lettre, alături de Carlo Bergonzi și Alfredo Kraus. Încă în activitate, se dovedea cel mai versatil, cu cele peste 100 de roluri de la Gluck la Menotti, neîntrecut ca Lensky și Dmitry în "Boris Godunov", mare stilist mozartian dar și excelent Werther...


Una dintre locomotivele ce străbat Eurotunelul îi poartă numele

Are ca hobby-uri: sportul, pictura, sculptura, literatura - pe care o citește în cele 7 limbi pe care le cunoaște. Și plimbarea la zoo... Debutul s-a petrecut la Stockholm în "Poștalionul din Longjumeau" de Adolph Adam, la 27 de ani. În personalitatea lui s-au împletit originile ruse cu influențele (nu puține) ce i-au marcat existența. Până la 3 ani a stat în Suedia natală, apoi a ajuns în Germania unde a și început să cânte în corul pe care îl conducea tatăl său, într-o biserică ortodoxă din Lepizig, pentru ca, din nou în Suedia, la sfârșitul studiilor să stăpânească și latina, engleza și franceza. Cel care-l descoperise și pe Jussy Bjorling, tenorul suedez Carl Martin Oehman avea să-i fie deschizătorul drumului către o carieră strălucită.



"Îmi place să cânt acest rol wagnerian când și când... "se confesa tenorul lui Gisela Storjohann pe când era așteptat la Bayreuth, după ce cântase rolul lui Lohengrin la Opera Regală din Stockholm în 1966. Și adăuga: "...ocazional, dar nu prea des: vreau să păstrez culoarea deschisă a vocii mele și să pot continua și în viitor să cânt Mozart, oratoriu sau lieduri...". Și avem un exemplu wagnerian, dar și altul mozartian chiar din acel an... Belmonte din Răpirea din Serai. De altfel, alte personaje din creația salzburghezului i-au adus noroc în carieră - ca Don Ottavio din Don Giovanni cu care a debutat la Scala în 1952-53, la solicitarea lui Karajan (care-l descoperise cu ocazia înregistrării împreună a Missei în si minor de Bach). Despre "Una furtiva lagrima" din Elixirul dragostei de Donizetti, artiștii cu care a colaborat la înregistrare, au declarat că "nimeni de la Gigli nu a mai cântat astfel această arie", subliniind în stil caracteristic: "Tenore primo...".



Fondatorul orchestrei Philharmonia, Walter Legge - descoperitorul vocii de aur pentru discuri 

Va apărea și la Covent Garden, la Opera din Paris, la Salzburg, la Metropolitan. Și Berlinul a fost fascinat de felul în care modula textul în "La donna e mobile" sau "Ella mi fu rapita"... În Werther, ca și în Des Grieux sau Romeo, Pelleas ori Don Jose a fost considerat cel mai strălucit tenor pentru repertoriul francez, în epoca sa... Descoperit la începuturi de soțul sopranei Elisabeth Schwartkopf care era producător pentru o casă de discuri britanică, desigur încuviințat de însăși cântăreața, va evolua excepțional pe parcursul mai multor decenii, nu doar pe scenă ci și în studiourile de înregistrări. Fusese suficient textul telegramelor trimise lui Karajan și intendantului de la Scala, Antonio Ghiringhelli: "Tocmai l-am ascultat pe cel mai mare interpret mozartian întâlnit în viața mea. Numele lui este Nicolai Gedda..."

Chiar dacă nu difuzăm fragmente din oratorii, lieduri, operete, dacă nu am vorbit despre felul în care l-a intimidat colaborarea cu Maria Callas în Turcul în Italia de Rossini, nici despre cum însuși Pavarotti îl considera ca fiind tenorul cu cea mai mare ușurință în a-și folosi vocea în registrul acut, putem să-l admirăm în scurtul recital pe care vi l-am pregătit. Iar pentru colecționari - un nou cofret cu 10 discuri este pregătit spre a fi lansat chiar cu o zi înainte de aniversare, conținând secvențe din cele mai îndrăgite operete ale tenorului Nicolai Gedda (aici).

Acasă înseamnă foarte mult și… pagina web www.ionmarin.ch

Astfel se confesează din prima frază, dirijorul de origine română de 55 de ani. Fiul lui Marin Constantin, creatorul corului Madrigal, Ion Marin și-a stabilit renumele în viața muzicală universală, după ce în 1986 a ajuns în proximitatea lui Claudio Abbado, ca asistent al marelui dirijor, la Viena. Acum este în deplina maturitate și deja din 2012 și-a diversificat activitatea, propunându-și și propunându-ne nouă, celor rămași acasă un proiect cu totul special.


De la Cantus Mundi, la Symphonia Mundi

Cantus Mundi se dorește «…un program de integrare pentru copii între 3 și 18 ani, bazat pe cântul coral…» care se adresează celor din toate categoriile sociale. Totul pentru un viitor mai bun, cum scrie dirijorul pe pagina sa, unde precizează că deja Guvernul României a recunoscut Cantus Mundi drept «Centru Național pentru Educație Socială». Acum, așteaptă pornirea unei alte faze adăugând partea instrumentală a proiectului, Symphonia Mundi.

O evoluție firească pentru un artist care mai întâi și-a format personalitatea în București, a continuat la Mozarteum în Salzburg și la Academia Chigiana din Siena, apoi a avut șansa să-și șlefuiască arta cu muzicieni de cea mai înaltă clasă. Fie că vorbim despre cei din orchestrele dirijate (practic toate marile ansambluri europene, atât cele simfonice cât și cele ale teatrelor lirice, dar și în lume, la Metropolitan, în Japonia sau Hong Kong), fie despre marii soliști al ultimelor decenii. Și mai ales despre marii dirijori care l-au orientat în drumul său spre culmi. Între ei, Herbert von Karajan și Carlos Kleiber.

Marta Argerich, Yo-Yo Ma, Franck Peter Zimmerman, Maxim Vengerov, Gidon Kremer, Helene Grimaud s-au adăugat legendarilor Isaac Stern, Mstislav Rostropovich and Alexis Weissenberg. Iar în ceea ce-i privește pe cântăreți, au ascultat de bagheta lui: Luciano Pavarotti, Agnes Baltsa, Jose Carreras, Gundula Janowitz, Herman Prey, Nicolai Ghiaurov, Edita Gruberova, Giuseppe Taddei, Mirella Freni, Placido Domingo, Angela Gheorghiu, Renee Fleming, Waltraud Meier, Jessye Norman, Cecilia Bartoli, Jonas Kaufmann, Thomas Hampson, Ruggero Raimondi, Roberto Alagna and Dmitri Hvorostovsky.



Bogata discografie a lui Ion Marin a fost adesea subiect al premiilor de gen, fiind nominalizat pentru Grammy, Diapason d'Or, iar premiul Echo Klassik din Germania i-a răsplătit recordul de vânzări al CD-ului "Legacy" din 2012, cu violonistul David Garret și Filarmonica Regală din Londra. Noi îl evocăm cu ajutorul unei înregistrări în care dirija Filarmonica din Hong Kong în Simfonia "Neterminata" a lui Schubert.

Totul, la Filă de calendar, joi 9 iulie la ora 20,00

Veronica Zbarcea