ACUM:
1.00
Notturno
Produs de BBC, preluat prin Uniunea Europeană de Radio.
Urmează: 7.00 Allegro... de weekend Un matinal clasic, într-un tempo vivace.
Apoi: 9.50 Promo Informații despre evenimentele partenerilor noștri.

Arhivă : Recomandări Înapoi

VIDEO. Corina Belcea și baritonul american Thomas Hampson, la 'Fila de calendar', 25 iunie

Publicat: joi, 25 Iunie 2015 , ora 20.00

Numele Cvartetului Belcea, înființat de violonista Corina Belcea, născută în 24 iunie 1975, apare pe nu mai puțin de 13 CD-uri, după cum aflăm de pe site-ul oficial al ansamblului. Iar ambiția de a continua și azi experimentele sonore i-a condus pe cei 4 muzicieni într-un teritoriu extrem de ofertant: creația camerală a lui Beethoven pe care o doresc parcursă în integralitate. De altfel, luna mai  2015 a fost pentru ei prilejul întâlnirii cu publicul din Schwetzingen, Hamburg, Viena, Londra, Stockholm - ca să ne oprim doar la aceste centre culturale. Cel mai adesea, un trio al Titanului de la Bonn deschidea programul, un cvartet de Brahms îl închidea, iar la mijloc - surpriză: pentru întregirea ambianței vieneze stabilite odată cu reprezentantul primei școli, au introdus pagini din cea de-a doua (Webern sau Schonberg).


Corina Belcea era doar studentă la Royal College of Music în Londra când a fondat ansamblul îndrumat într-o primă fază de Cvartetul Chilingirian. În ani, alte importante formații de gen le-au șlefuit arta până la perfecțiunea pe care le-o recunoaște critica de specialitate astăzi - și ne gândim la binecunoscutul cvartet Amadeus sau la cel purtând numele lui Alban Berg (oare de aici pasiunea și pentru a doua școală vieneză, ori planul de a onora muzica secolului XX cu operele celor 3, în toamnă când Cvartetul Belcea împlinește 20 de ani?).




Tânăra timișoreancă, plecată să studieze la București cu Ștefan Gheorghiu (după începuturile de-acasă unde a lucrat cu profesorul Radu Bozgan), foarte rapid câștigându-și un loc la Școala lui Menuhin, va pătrunde în viața muzicală prin talent și perseverență, dovedite și de premiile ce-i aureaolează primii ani de afirmare. Se întâmpla la concursurile de la Kloster Schontal în Germania, Wieniawski în Polonia, Yehudi Menuhin sau Bromsgrove în Marea Britanie. Premii a obținut Corina Belcea și împreună cu de-acum celebrul ei cvartet. La Osaka și la Bordeaux au urcat pe primul loc, de-aici venind bogata viață concertistică ce a urmat.

Corina Belcea -"...Trăiesc în Londra, cânt în toată lumea, dar sunt artist român și, mai ales, sunt din Timișoara".

Astfel de destăinuia artista, pentru site-ul www.tion.ro anul trecut, la Timișoara, după ce recunoscuse: "Pe mine chiar mă intrigă să văd pe afișe că în dreptul numelui meu scrie Anglia...". Atunci s-a declarat încântată să susțină candidatura orașului ei natal pentru a fi nominalizat drept Capitală Culturală Europeană în 2021. Și-a convins și soțul în acest demers, el fiind de altfel violoncelistul cvartetului. Cei patru au încântat publicul de la Concertgebouw din Amsterdam, Chatelet și Cite de la Musique din Paris, Palais de Beaux-Arts din Bruxelles, Carnegie Hall din New York sau Library of Congress din Washington. Au fost aleși drept cvartet în rezidență la Wigmore Hall din Londra sau Konzerthaus din Viena. Îi urăm La mulți ani Corinei Belcea invitându-vă să ascultați una dintre înregistrările de rafinament și perfecțiune ale cvartetului ce-i poartă numele: Cvartetul op. 10 de Claude Debussy.


Prins în (și cucerit de) era digitală, a transmisiilor TV și la cinema în HD, Thomas Hampson îndeamnă publicul să trăiască în sala de spectacol experiența artistică vie

Thomas Hampson, născut în 28 iunie 1955, nu a câștigat încă (și, incredibil, și-ar dori!) un turneu de golf ("Îmi doresc cu disperare, ador să câștig unul" se confesează într-un interviu din octombrie 2014, aici). Ultimele pasiuni se concentrează în zona pedagogiei - și a inițiat un proiect inovator, prin care să aducă mai aproape publicului american cântecele lui Mahler printr-o aplicație mobilă, un masterclass la distanță sprijinit de Manhattan School of Music. A fost proiectul de la 55 de ani, urmând celui de lansare a propriei pagini de internet, la 50 de ani, a alteia și a fundației în care s-a jucat cu cuvintele: Hampsong. Aceasta, colaborând cu Librăria Congresului american de la Washington, își propusese crearea unei platforme menite să apropie oamenii de pretutindeni prin intermediul cântului, adică al versului și muzicii îngemănate în cea mai accesibilă formă de artă a sunetelor: cântecul. Acum are 60 de ani și nu se oprește. A fost personajul titular în premiera noii producții cu opera "Le Roi Arthus" de Chausson, la Paris, fascinând încă din 16 mai și mai ales în 2 iunie când spectacolul a fost transmis în direct pe canalele Culturebox al Televiziunii franceze și Mezzo.



De multe decenii apare pe afișe în toate teatrele importante de pe mapamond. Iar agenda îi e în continuare plină pentru perioada următoare.

Baritonul american continuă să răspundă provocărilor. Una dintre ele s-a consumat anul trecut, premiera operei Wozzek de Alban Berg la New York după cum, la 40 ani de la debutul carierei, o premieră și pentru el a fost producția locală în orașul natal cu Hansel și Gretel... Un repertoriul de peste 80 de roluri, cu multe mozartiene. Între ele, Don Giovanni este personajul întruchipat cu imens succes, precum este Figaro din Bărbierul din Sevilla de Rossini... Deopotrivă este aclamat în roluri verdiene, ca Posa din Don Carlo, Macbeth sau Simon Boccanegra din partiturile omonime, ori Germont din Traviata.

Cântăreț american cu o activitatea mai intensă în Europa

Traseul pe scurt arată așa: din America natală, rapid în Europa în anii 80 primește un prim contract pentru 3 ani la Deutsche Oper am Rhein din Dusseldof, ca și posibilitatea de a-și șlefui arta cu soprana Elisabeth Schwarzkopf. Urmează Opera din Zurich având șansa de a fi inclus într-un proiect Mozart al lui Nikolaus Harnoncourt constând în punerea în scenă a tuturor operelor salzburghezului compuse pe librete de Lorenzo Da Ponte. Curând, debutează la Metropolitan în Nunta lui Figaro, imediat Leonard Bernstein invitându-l să colaboreze cu "Boema". La Roma, iar apoi la Viena semnează o prezentare de excepție a unora dintre ciclurile de cântece cu orchestră ale lui Mahler (Cântecele copiilor morți, pe versuri de Ruckert, Cântecele calfei călătoare...).

Avem și noi unul dintre cele adunate în seria "Cornul fermecat al băiatului" pe care a înregistrat-o mai întâi în 1990, în versiunea cu pian, împreună cu Geoffrey Parssons, astfel lansându-se cu mult succes și în activitatea camerală. Va fi reluat acest program cu adăugarea altor 3 lieduri înregistrate pentru prima dată. Două decenii mai târziu le aflăm cu Virtuozii din Viena în versiunea orchestrală... Între timp, deja apăruse în concerte cu orchestrele simfonice din Chicago, Houston, San Fransisco, cu Filarmonica din New York și Capela de Stat din Berlin; deopotrivă la Opera din Paris, Covent Garden sau Opera de Stat din Viena - ca să ne rezumăm la acestea.


Episod francez, de la Cannes, la Casa Albă

Thomas Hampson va acumula în cariera sa nenumărate distincții și titluri între care și premiul pentru muzică clasică la Cannes în 1995 iar un an mai târziu, va fi solicitat să cânte cu ocazia unui dineu oficial, oferit de Bill Clinton, la Casa Albă în cinstea președintelui francez Jacques Chirac. Va fi invitat, totodată să predea la Academia regală de muzică din Londra și la Mozarteum în Salzburg, iar mai târziu intră în board-ul celebrei Manhattan School of Music din New York. Luna trecută, a fost lansat un cofret cu nu mai puțin decât 12 CD-uri în a cărui prezentare se vorbește despre artistul "admirat peste tot pentru spectacolele sale, pentru angajarea sa în cercetare și educație muzicală". Operă, operetă, lied, oratoriu, musical de pe Broadway adunate spre a pune în evidență versatilitatea sa, totodată un interviu cu aniversatul acestor zile. 

Corina Belcea și Thomas Hampson la 'Fila de calendar' de joi, 25 iunie, ora 20.00. 


Veronica Zbarcea veronica.zbarcea@radioromania.ro