ACUM:
10.00
Arpeggio
3 ore cu și despre Interpretul zilei, Opera si vedetele ei, CD Review.
Urmează: 12.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 12.59 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Arhivă : Recomandări Înapoi

Antonio Vivaldi - I Concerti dell'addio la 'CD review' din 12 iunie

Publicat: joi, 4 Iunie 2015 , ora 18.57

Trebuie să recunoaștem că în prezent avem o cu totul altă imagine despre muzica lui Antonio Vivaldi prin comparație cu generațiile precedente - și acest lucru se datorează în primul rând unor artiști ca Giuliano Carmignola, Monica Huggett, Claudio Scimone, Andrea Marcon, Trevor Pinnock, Christopher Hogwood sau Fabio Biondi. Ei toți sunt formați sub auspiciile curentului istoric, al interpretărilor autentice, au studiat manuscrise de epocă și sunt în măsură să-și impună viziunea, adeseori revoluționară asupra acestui repertoriu.

Între Fabio Biondi, violonistul și leader-ul ansamblului Europa Galante și muzica lui Antonio Vivaldi există o complicitate veche. Îi datorăm acestui artist născut la Palermo și ansamblului său înființat în 1990 o serie de albume esențiale - de la mult premiata și revoluționara versiune a "Anotimpurilor", mai exact a întregului ciclu "Il cimento dell'armonia e dell'inventione", urmat de "La Stravaganza", la nenumărate alte "Concerti con molti strumenti", sau la opera "Bajazet", ultimele două cu nominalizări la premiile Grammy. Ne referim și la opera "L'Oracolo in Messenia", la "Chiara's diary", un album ce cuprinde concerte compuse pentru cea mai valoroasă dintre elevele lui Vivaldi de la Ospedalle della Pietà și la cel mai recent lansat album, "I Concerti dell'addio".

Deși artist "Virgin Classics" timp de 15 ani, Fabio Biondi a înregistrat acest ultim album Vivaldi la Glossa, o casă de discuri spaniolă axată repertorial în sfera muzicii vechi. "I Concerti dell'addio" este un material care captează deopotrivă prin subiect, dar și prin performanța în sine a muzicienilor implicați. De aceea albumul are o dublă semnificație și ca atare un plus de valoare.

Sunt concerte compuse de Antonio Vivaldi spre sfârșitul vieții, când deja Europa începe să guste accentele stilului galant, când nume ca Giuseppe Tartini și Pietro Antonio Locatelli imprimau noi valențe concertului instrumental. Iar Vivaldi nu a rămas străin de toate aceste tendințe. Le adopta cu o deschidere și o maleabilitate remarcabile. Astfel încât observăm în aceste ultime concerte ale sale noi tipologii - concerte în patru părți, mai generoase în dimensiuni, cu linii solistice care au o strălucire dincolo de o virtuozitate per se , cu noi probleme tehnice și un plus de dramatism.

Impresionează și povestea acestor lucrări, ultimele vândute de Vivaldi în 1741 când se afla la Viena, derutat în urma morții protectorului său, împăratul Carol al VI-lea. Spera autorul de la Pietà, să devină compozitor al curții imperiale. Concertele pe care Fabio Biondi ni le prezintă într-o fascinantă versiune, au fost cumpărate la un preț derizoriu, de un anume conte Vinciguerra Collalto, colecționar și iubitor de artă (în prezent manuscrisele sunt păstrate la Brno).

Nu cred că trebuie să mai punem accentul pe valoarea acestor noi înregistrări, lansate în luna februarie. Sunt șase concerte interpretate într-o biserică de secol XII din Parma, cu o acustică impresionantă. Europa Galante și Fabio Biondi nu doar ne oferă o nouă demonstrație a experienței, a artei și a pasiunii pe care o investesc în acest demers. Ei aduc o serie de subtilități accesibile doar celor mai rafinați dintre cunoscători, "o fuziune de eleganță, vivacitate și gust" (Gramophone), momente de o consistență și o vitalitate care au darul de a atinge cele mai profunde resorturi interioare și de a le oferi noi impulsuri. Dacă ar fi să folosim un termen din jazz, ar fi vorba despre un groove special, un simț ritmic care ajunge să-ți schimbe pulsul vital obișnuit.

Dacă sunteți iubitori ai muzicii vechi, albumul Vivaldi - "I Concerti dell'addio" cu Fabio Biondi și Europa Galante nu poate decât să vă sporească admirația și pasiunea, deopotrivă pentru ceea ce a creat acest uluitor personaj, dar și pentru cei care descoperă noile valențe ale muzicii sale și ni le oferă spre deplina noastră încântare.  A fost inclus și acest album în campania "Votează discul de muzică clasică al anului 2015" la Radio România Muzical.

(CD review/Arpeggio, 12 iunie, ora 11,15)

Marina Nedelcu