Arhivă : Recomandări Înapoi

Franz Schubert - 'Fierrabras' la 'Opera în interpretări de referință', 16 noiembrie

Publicat: miercuri, 12 Noiembrie 2014 , ora 17.28
Continuând în mod firesc serialul Schubert - compozitor al săptămânii emisiunea "Opera în interpretări de referință" vă propune o incursiune într-un teritoriu foarte puțin cunoscut din creația acestui autor vienez, printr-o înregistrare "live" a spectacolului cu "Fierrabras" din cadrul Festivalului de la Salzburg, în 16 august 2014.


După multe decenii

"Fierrabras"- opera în trei acte scrisă de Schubert în 1823 - a așteptat 165 de ani pentru a fi montată într-o variantă integrală. Oricum, istoria vieții muzicale a lăsat să treacă peste 7 decenii pentru ca acest opus să apară pe un afiș de teatru liric (e adevărat, cu "revizuiri" consistente datorate lui Feix Mottl). A fost meritul baghetei lui Claudio Abbado - au spus mulți despre acel spectacol prezentat la Theater an der Wien în 1988 (care a oferit pentru prima dată scenei toată partitura muzicală schubertiană); această experiență s-a consemnat și într-o primă versiune discografică a operei complete, cu o distribuție răsunătoare, urmată - la aproape 2 decenii - de o alta la Zürich, în rolul titular fiind Jonas Kaufmann.


O operă de Franz Schubert - prima dată la Festivalul de la Salzburg

Unii cronicari au simțit nevoia să considere prezența montării cu "Fierrabras" de Schubert pe afișul Festivalului de la Salzburg 2014 ca o reverență adresată memoriei lui Claudio Abbado și rolului său în aducerea la lumină a acestei lucrări. Alții au afirmat că anunțul inițial îl menționa ca dirijor pe Nikolaus Harnoncourt, personalitate remarcabilă a vieții muzicale contemporane. Toți au apreciat însă gestul în sine de a aduce pentru prima dată o operă de Franz Schubert la această mare sărbătoare a muzicii, a relației artei sunetelor cu universul teatral (cimentată în experiențe de o unică semnificație de-a lungul existenței acestui prestigios festival găzduit de orașul nașterii lui Mozart) ! Un gest de cultură muzicală, o bine-venită lărgire a orizontului de cunoaștere asupra creației unuia dintre deschizătorii de drumuri pentru perioada romantică, mai ales în repertoriul cameral ...


"Fierrabras" - un singspiel cu arcuire lirică

Ascultând cele 3 acte ale acestei opere ce include și momente de dialog vorbit (apropiere clară de genul Singspiel, ca o amprentă specific "locală", replică la "invazia" operelor italiene în Viena epocii) găsești cantabilitatea vocală, abundența fiorului liric în discursul numeroaselor personaje (mai ales în cazul celor două cupluri de tineri îndrăgostiți), descoperi căteva pagini corale de mare frumusețe, asculți diversitatea tratării ansamblului orchestral - culoare și relief sonor... Muzica te poartă decupând ariile și duetele, ansamblurile bine lucrate, intervențiile instrumentale elocvente. Actul I merită ascultat cu gândul la miniaturile lui Schubert și parcurgerea celor 70 de minute este - mai degrabă - o înlănțuire de astfel de momente cu o pregnanță expresivă. Abia în actul a II-lea (și mai ales în ultimul) ritmul acțiunii se conturează, apoi se accelerează oferind și interpreților ocazia unor construcții dramaturgice.


Prestanță vocală

Roluri cu o ținută vocală statuară (întruchipate excelent de basul Georg Zeppenfeld sau de baritonul Markus Werba), personaje ale căror trăsături se profilează doar prin frumusețea liniilor melodice încredințate (cum sunt cele cărora le-au dat viață tenorul Benjamin Bernheim sau soprana Julia Kleiter - cu o voce de mare puritate și strălucire), accente de robustețe si contrast - aduse de soprana Dorothea Roschman sau de tenorul Michael Schade - cu o oarecare asprime în rolul titular , excelentele momente ale Corului Operei de Stat din Viena au defilat într-o ambianță instrumnetală adecvată realizată de Orchestra Filarmonicii din Viena, dirijor Ingo Metzmacher.

Anca Ioana Andriescu