Davide Perez - 'Mattutino de'Morti', CD review, 15 octombrie 2014

Publicat: marți, 14 Octombrie 2014 , ora 10.00

Există albume de interpret, în care o anume viziune ne trezește admirația. Există integrale, există autori consacrați, generații diferite, școli diferite, concepții diferite pentru o partitură reper în literatura de gen. Se comentează dacă muzicianul a convins sau nu. Se compară cu alte versiuni. Sau, cum este și cazul acestui album Davide Perez, se descoperă - un nume, o lucrare, o epocă - de tranziție în acest caz, întrucât italianul născut la Napoli, în generația lui Pergolesi se înscria pe o linie a longevității, murind la Lisabona în anul în care Mozart compunea Simfonia nr.31 "Paris".

Un album lansat în 2014 - "Mattutino de' Morti" de Davide Perez, într-o interpretare de referință - Ghislieri Choir and Consort, dirijat de Giulio Prandi cu soprana Roberta Invernizzi și basul Salvo Vitale, soliști. Este un album prin care ne este restituită una dintre capodoperele secolului al XVIII-lea și este readus în atenția noastră acest nume din galeria creatorilor de opera seria și de muzică sacră.

Destinat celor dispăruți, "Mattutino de' Morti" este un oratoriu pentru soliști, cor și orchestră - luxuriant, potrivit ceremoniilor regale. Simbolizează, chiar și în acest cadru, ideea de fast, de monumentalitate. Ca și alte pagini similare semnate de Davide Perez, creează o punte între baroc și clasicism, aduce în acest cadru stilul concertato și unele trăsături împrumutate din lumea operei. A fost păstrat în repertoriu din 1770, anul când a fost compus și până la sfârșitul secolului al XIX-lea. După o pauză de mai bine de un secol, a fost interpretat de Ghislieri Choir and Consort în anul 2013, în Franța, Italia, Olanda și în cadrul Festivalului Internațional "G.Enescu" de la București, în concertele nocturne de la Ateneul Român.

Marina Nedelcu