Arhivă : Se întâmplă la Radio România Înapoi

Premii UNITER pentru Radio România

Publicat: marți, 22 Septembrie 2020 , ora 13.33

Luni, 21 septembrie, cea de a XXVIII-a Gală a premiilor UNITER a avut loc la Craiova, sub cupola protectoare a Teatrului de Vară din Parcul Nicolae Romanescu.

Juriul final al Galei - format din Radu Apostol (regizor), Cosmin Ardeleanu (scenograf), Doru Mareș (critic de teatru), Crina Mureșan (actriță), Cristina Rusiecki (critic de teatru) - a decis câștigătorii celor 11 categorii.

La Gală a fost prezent și juriul de nominalizări, format din Călin Ciobotari, Ludmila Patlanjoglu și Maria Zărnescu.

Premiul pentru cel mai bun spectacol de teatru radiofonic - Hamlet de William Shakespeare

Adaptarea radiofonică și regia artistică Mihai Lungeanu. Traducerea: Nina Cassian. În distribuție: Ion Caramitru, Marcel Iureș, Mariana Mihuț, Ion Cocieru, Mircea Rusu, Dorin Andone, Răzvan Popa, Mihai Verbițchi, Silvana Mihai, Mihai Constantin, Liviu Lucaci, Alexandru Potocean, Gavriil Pătru, Tamara Crețulescu, Marius Bodochi. Redactor: Crenguța Manea. Regia de studio: Janina Dicu. Regia de montaj: Dana Lupu, Monica Wilhelm, Florin Bădic, Bogdan Golovei, Robert Vasiliță. Regia muzicală: Patricia Prundea și Stelică Muscalu. Regia tehnică: Codrin Lazăr. Spectacol realizat in memoriam Alexandru Tocilescu. La pian, maestrul Dan Grigore, asemenea montării Teatrului Lucia Sturza Bulandra (1985). Producție a Societății Române de Radiodifuziune.

Capodoperă a literaturii dramatice universale, Hamlet a generat spectacole antologice în multe culturi teatrale. Un astfel de spectacol de referință a fost montarea de la Teatrul Lucia Sturza Bulandra (premieră 1985), în regia lui Alexandru Tocilescu, cu Ion Caramitru în rolul Prințului Danemarcei. Printre performanțele acelui spectacol era și distribuția - aparținea unei trupe remarcabile, în acea perioadă. Creația lui Ion Caramitru a fost unanim apreciată, actorul reușind să transmită, în perioada de dictatură politică și control ideologic, tot dramatismul unui personaj supus dictaturii, asemenea oamenilor din România acelor ani.

Hamlet-ul radiofonic propune "revizitarea" spectacolului de la Bulandra - in memoriam Alexandru Tocilescu, actualizată atât din perspectiva partiturilor actoricești, cât și a privirii lucide asupra societății românești de azi. Spectacolul valorizează și experiențele scenice asumate de o parte dintre actorii care au făcut posibilă montarea de referință - Ion Caramitru, Marcel Iureș, Ion Cocieru, Sandu Mihai Gruia, Doru Ana. În premiera TNR regizorul Mihai Lungeanu folosește un limbaj sonor subtil - care l-a și consacrat, de altfel, limbaj teatral împlinit prin personalitățile creative ale actorilor.

În interpretarea unică a lui Dan Grigore spațiul sonor al piesei Hamlet include pasaje din Rachmaninov și Bach. O contribuție majoră au avut-o și regizorii muzicali Patricia Prundea și Stelică Muscalu, din redacția Teatru a SRR.

Hamlet-ul TNR oferă posibilitatea prezentării unui eveniment artistic care reflectă parte din cultura teatrală românească și implicit vorbește și despre identitatea românească.

Premiul pentru critică de teatru - Oana Cristea Grigorescu

Oana Cristea Grigorescu este redactor la Radio România, redacția Teatrul Național Radiofonic și critic de teatru, membru AICT (Asociația Internațională a Criticilor de Teatru). Este doctor în muzică al Academiei de Muzică Gheorghe Dima Cluj-Napoca și membu UNITER din anul 1997. Între 1995-2016 a activat ca jurnalist la Radio România Cluj, unde a fost coordonator al programelor culturale până în 2016. În această perioadă a fost corespondent regional pentru Radio România Cultural și a realizat emisiunile de teatru și arte.

Semnează cartea FranceDanse Orient-Express (co-autor împreună cu Andrei Popov), volum editat de Institutul Francez București (2018). În calitate de critic de teatru a contribuit cu studii la toate volumele colective coordonate de Oltița Cântec, Teatrul.ro 30 - noi nume, New entries (2019), Teatru pentru publicul tânăr (2018), Teatrul românesc de azi. Noi orizonturi estetice (2017), Tânărul artist de teatru. Istorii recente (2016), Regia românească, de la act de interpretare la practici colaborative (2015) - ed. Timpul, Iași. Activitatea sa în calitate de curator al Galeriilor Radio, la Cluj, s-a concretizat în volumul Galeriile Radio - Primii zece ani (ed. Mega, Cluj, 2010, ed. II-a 2011).

Comunicarea științifică A doua venire a marțienilor sau Un viitor fără granițe pentru teatrul radiofonic românesc dedicată inovației din teatrul radiofonic produs la TNR în ultimul deceniu, a fost publicată în 2020 în revista Studii și cercetări de istoria artei. Teatru, muzică, cinematografie, publicația Institutului de Istoria Artei al Academiei Române. De asemenea, contribuie cu articole despre teatrul românesc în reviste românești și străine (Caietele masca, Vatra, Hysrtio, Aurora Magazine).

În calitate de critic de teatru participă la premierele și festivalurile românești și internaționale de teatru pe care le reflectă în cronicile publicate în Observator Cultural, Scena.ro, Capital cultural, Tribuna, dar și pe portalul cultural www.liternet.ro. Este constant invitată în juriile festivalurilor de teatru, moderează dezbateri critice și susține ateliere despre teatrul radiofonic în festivalurile românești.

În calitate de redactor al producțiilor de teatru radiofonic a coordonat spectacolele sonore selectate și premiate în festivalurile internaționale de profil, participând la aceste festivaluri și ca membru în juriu. În 2020, alături de regizoarea croată Jasna Mesariç, a coordonat juriului festivalului internațional Grand Prix Maruliç, ediția a 24-a.

În cadrul Sezonului cultural România-Franța și a parteneriatului Radio România-France Culture a coordonat echipa română a co-producției Imperiul bicefal scenariu original și regia artistică de Ilinca Stihi și Amandine Casadamont (2019).

Serviciul Comunicare și Relații Publice