Arhivă : Cronici Înapoi

Gânduri la închiderea Festivalului MUSICA BARCENSIS, ediția a XIV-a

Publicat: vineri, 15 Septembrie 2023 , ora 14.06

Țara Bârsei, ca regiune centrală a României, se remarcă printr-o deosebită varietate etnoculturală. În acest context, confluența culturală este cel mai ușor de realizat prin limbajul muzical, ca o comunicare directă și neexclusivă. Muzica are însă nevoie de un spațiu care să inspire, să îndemne la visare, să răsune în armonie și să permită atât ascultătorului cât și interpretului o punte, un spațiu comun. Bisericile evanghelice și fortificațiile lor, construite de sași în Țara Bârsei, sunt astfel de puncte de întâlnire, unde istoria, poveștile, tradiția și imaginația prind viață.

Piatra de temelie a festivalului de azi, Musica Barcensis, a fost pusă la unicul monument inclus în patrimoniul UNESCO din Țara Bârsei: biserica-cetate din Prejmer. În anul 1999, au început aici primele serii de concerte, sub denumirea "Diletto Musicale" (delectare muzicală) care au atras la început mai degrabă publicul brașovean spre Prejmer, mai mult decât pe locuitorii satului. După doar doi ani, aceste concerte au reușit să adune sute de persoane care veneau în fiecare duminică la Prejmer, pentru a se încărca cu muzică și inspirație.

În anii 1999-2010, Cetatea Prejmer a oferit constant concerte de vară, devenind, în unele momente, chiar neîncăpătoare pentru publicul numeros. Astfel, s-a născut ideea de a extinde și replica acest concept muzical și în alte sate din Țara Bârsei, iar momentul ales a marcat 800 de ani de la atestarea documentară a acestui ținut. Astfel, Diletto Musicale a devenit Musica Barcensis (muzica Țării Bârsei) și, treptat, aproape toate localitățile au intrat în această constelație culturală.

Începând cu anul 2013, Fundația Forum ARTE a inclus printre activitățile sale și organizarea Festivalului Musica Barcensis. În anii ce au urmat, interesul crescut din partea publicului a condus la biserici pline și la o audiență care a devenit foarte motivantă pentru artiști. Profilul festivalului este "muzica de cameră"- adică formații mai restrânse, care, adeseori, cântă fără dirijor. Totuși, există extensii în felurite variații: festivalul a fost scena unor orchestre simfonice, a unor coruri, a unor soliști sau fanfare.

Majoritatea concertelor au loc în interiorul bisericilor, însă au apărut și concerte în curțile fortificațiilor, în Cetatea Feldioara sau în alte locuri din cadrul natural înconjurător. Căutăm neîncetat contactul cu publicul, implicarea spațialității și a descoperirii întregului ansamblu de patrimoniu. Dorim să surprindem și să includem publicul prin încurajarea trăirii cât mai intense a muzicii. Concerte interactive, cu explicații și povești, sunt oferite constant la tururile de orgă de la începutul festivalului.

Câteva date statistice din ediția a XIV-a, 2023: au participat 118 interpreți în cele 11 concerte și excursia muzicală. Numărul spectatorilor a fost de 3.133 (+ 34 % față de 2022). Epoca muzicală preferată a formațiilor prezente în acest an a fost, din nou, cea barocă, cu completări în alte stiluri și perioade, precum: latino-american, secolul XX, contemporan, funky, rock, popular, romantic.

Orgile din bisericile evanghelice din Țara Bârsei au fost construite majoritar între anii 1780-1839 și, apoi, parțial, au fost extinse sau modificate. Marile lucrări de reabilitare/renovare s-au putut face în anii 2000-2010, astfel încât aceste instrumente istorice sunt folosite acum în slujbele religioase dar și în concertele Musica Barcensis. Astăzi, regiunea Brașovului, este zona cu peisajul organistic cel mai bine păstrat - funcțional din România . Istoric, curbura Carpaților a constituit și prin prezența orgilor în acest areal, o zonă de graniță și de confluență între Apus și Răsărit. Este zona europeană cea mai de est, cu o prezență amplă a orgilor, în toate satele și orașele.

La final de festival, dorim să mulțumim tuturor partenerilor care au contribuit la realizarea acestuia. Fiecare gest de susținere a fost esențial și plin de însemnătate pentru noi: de la multele mesaje pe Facebook, susținerea sponsorilor, a presei locale și naționale, până la sprijinul voluntarilor, majoritatea elevi ai Colegiului Național "Andrei Șaguna". Colaborarea foarte bună cu Biserica Evanghelică C.A. din România - Parohia Brașov și parohiile bisericilor evanghelice în care au avut loc concertele, a dus la încă o ediție reușită de festival Musica Barcensis. Finanțarea acordată prin programul de proiecte culturale al Consiliului Județean Brașov a permis desfășurarea unei ediții cu multe nume noi și o varietate de impulsuri muzicale.

Organizatori: Fundația Forum ARTE, Biserica Evanghelică C.A. din România - Parohia Brașov, Bisericile Evanghelice C.A. din: Bartolomeu, Cristian, Bod, Vulcan, Ghimbav, Prejmer, Hălchiu, Hărman, Sf. Martin, Codlea

Proiect finanțat de Consiliul Județean Brașov