Arhivă : Cronici Înapoi

AUDIO. Ambianță estivală profesonist-muzicală la Bruxelles

Publicat: luni, 28 August 2023 , ora 9.34
În 25 august 2023, Muzeul Regal de Artă al Belgiei a găzduit unul din ultimele recitaluri din actuala ediție a Festivalului Musicorum, concerte camerale de prânz cu intrare gratuită. M-am dus să-l ascult în special pentru că numele de pe afiș erau românești, și m-am bucurat de o extrem de agreabilă atmosferă creată de violistul Mihai Cocea, șef de partidă al Brussels Philharmonic, și de pianista Oana Zamfir-Cocea, corepetitor la Conservatoarele din Anvers și Haga.

Despre spațiu

Auditoriumul Philippe Roberts-Jones al complexului muzeal bruxellez are acustica perfectă pentru acest gen de manifestări: un suav arcuș tras pe coarde sau o clapă de pian apăsată în pianissimo s-au auzit foarte bine, și foarte frumos, în cadrul parteneriatului sonor pentru mine mai puțin obișnuit.

Despre muzică

Imediat sesizabilă a fost intenția compozitorilor de a folosi cu precădere registrul mediu al pianului, în ton cu timbrul dulce și grav al violei. Așa s-a auzit în prietenoasa, afectuoasa Sonată în re minor a lui Alessandro Rolla și în tipicul Allegro appassionato, cu suișuri, coborâșuri, învolburări și regrete esențialmente romantice à la Henri Busser. În Sonata op. 120 nr. 2 în Mi bemol major de Brahms am trecut desigur de la pianul ca acompaniament cu funcție de sprijin al violei soliste la un participant la întregul muzical și la bogăția de informație sonoră, pe alocuri cu roluri chiar inversate, în care părea că pianul propune iar viola se conformează și în distanțări timbrale mult mai extinse. Iar în Marele tango de Astor Piazzolla cele două instrumente au fuzionat pentru a reda accentele sincopate, ezitările, tensiunea și categoricul specifice compozitorului.

Despre interpreți

Cu un pian pe care Oana Zamfir-Cocea a realizat un acompaniament discret dar mereu prezent, înflăcărat în puținele momente de mini-intervenții solistice, cu o violă căreia Mihai Cocea i-a dat, plin de încântare, un (doar aparent) frâu liber, în secvențe de virtuozitate bine susținute și în curgeri dramatice fără a cădea în excesiv, recitalul din 25 august 2023 s-a centrat pe romantism, pe bunul-gust interpretativ și pe bucuria de a face muzică.

Interpreții înșiși

Cu toată febra pregătirilor și a repetițiilor, cei doi muzicieni și-au făcut, plini de amabilitate, timp să răspundă și întrebărilor mele trimise pe e-mail.


Doamnă Oana Zamfir-Cocea, domnule Mihai Cocea, reprezentați școala muzicală românească în Belgia după ce v-ați continuat studiile în diverse țări europene și v-ați afirmat în cadrul unor concursuri naționale și internaționale. Ce v-a adus în această țară?

Oana Zamfir-Cocea: În cazul meu a fost o decizie legată mai mult de aspecte personale decât profesionale. Soțul meu câștigase un concurs la Filarmonica din Bruxelles, și cum era un post important, de șef de partidă, am decis să ne mutăm la Bruxelles pentru ca el să poată accepta această funcție.

Mihai Cocea: După cum a spus soția mea, am câștigat postul de șef de partidă de la Brussels Philarmonic, ceea ce a însemnat un moment crucial în carierele amândurora.


Doamnă Zamfir-Cocea, sunteți pianist acompaniator la conservatoarele regale din Haga și Anvers. Care este rolul dumneavoastră în această funcție?

Acela de a pregăti tinerii muzicieni pentru viața profesională. Pregătim împreună recitalurile de sfârșit de studii, concertele de clasă. De asemenea, îi ajut să realizeze înregistrări de calitate pe care sa le folosească la audiții, concursuri, etc.


Domnule Cocea, în calitate de șef de partidă violă al Brussels Philharmonic, ce responsabilități aveți?

În primul rând, sunt responsabil pentru calitatea și sunetul pe care îl produce întreaga partidă de violă. De câte ori este nevoie, intervin cu indicații menite să ne ajute să schimbăm coloritul unei anumite fraze, să interpretăm un pasaj în mod mai prezent sau, dimpotrivă, să ne îmbinăm sunetul mai mult cu celelalte instrumente.

În al doilea rând, eu sunt sunt "ambasadorul" grupei de violă în fața orchestrei. Orice problemă care ar interveni și are legătură cu viola se va discuta în primul rând cu mine.

Dar în mod esențial dorința mea este să ne putem bucura cu toții de muzica pe care o interpretăm. De aceea ne-am ales această meserie, pentru bucuria si plăcerea pe care ne-o oferă.


Amândoi faceți parte din ansamblul bruxellez Carousel. Când și cum ați devenit membri ai acestei formații încă tinere?

Oana Zamfir-Cocea, Mihai Cocea: Carousel a fost înființat în 2018 de către clarinetista Annelien van Wauwe, noi fiind membri ai grupului de la bun început. Annelien a selectat muzicienii ansamblului având în vedere în primul rând profilul artistic, dar și calitățile umane. Toți sunt interpreți excepționali, câștigători ai unor premii deosebit de importante și activi pe scenele muzicale internaționale.


Ansamblul Carousel organizează manifestări de diferite profiluri - concerte caritabile, masterclass-uri, prezențe pe scene prestigioase cum ar fi cea de la Wigmore Hall. Ne puteți vorbi mai pe larg despre aceste puncte?

Oana Zamfir-Cocea, Mihai Cocea: Într-adevăr, ansamblul organizează cu regularitate concerte caritabile. Este vorba deja de o tradiție, născută mai ales din dorința de a contribui în mod util și activ la bunăstarea și dezvoltarea societății. Lupta împotriva cancerului reprezintă un obiectiv important în special pentru Annelien, având în vedere faptul că și-a pierdut tatăl, răpus de această boală necruțătoare.

Masterclassul de la Kortrijk, în Belgia, este la cea de-a treia ediție. Interesant de precizat este faptul că, pe lângă cursurile de instrument, studenții pot lua parte și la cursuri de yoga. De asemenea, ei au posibilitatea de a participa la concertul ce marchează sfârșitul masterclassului, demonstrând astfel în public noile deprinderi sau abilități însușite.

Ansamblul Carousel este invitat pe scene importante din Belgia, Olanda, Germania, Anglia. Prezentăm programe diverse, în funcție de logistica și bugetul organizatorilor, oferind o paletă largă de stiluri, compozitori și combinații, de la trio la ansamblul complet, format din doisprezece membri.


În formulă de duo ați fost invitați să concertați în cadrul festivalului Musicorum, găzduit de
Muzeul Regal de Artă al Belgiei. Acest tip de parteneriat cameral, pian - violă, este unul mai puțin obișnuit. Ce-l face special?

Oana Zamfir-Cocea, Mihai Cocea: În primul rând viola în sine, un instrument special, cu un sunet dulce, catifelat, ce evită acutele viorii, dar care poate atinge profunzimea violoncelului. Viola se bucură de un repertoriu clasic încă neexplorat în totalitate, dar și de numeroase lucrări moderne și contemporane dedicate ei.


Care sunt criteriile care v-au ghidat în alegerea programului pentru recitalul din 25 august?

Oana Zamfir-Cocea, Mihai Cocea: Am încercat să concepem un program variat, accesibil, care să pună în lumină diverse aspecte ale duo-ului. Dacă în Sonata de Alessandro Rolla pianul are un rol secundar, acompaniamentul fiind destul de modest, în Brahms cele două instrumente sunt soliste în egală măsură, construind întotdeauna împreună dramaturgia lucrării. Iar piesa lui Piazolla, care o cântăm împreună pentru prima oară cu ocazia acestui concert, este o lucrare despre care am crezut că s-ar preta acestui program. Având în vedere că vara nu s-a terminat încă, ne dorim să creem o atmosferă specifică acestui sezon și în sala de concerte, cu ritmuri dansante și multă pasiune.


Maria Monica Bojin