Arhivă : Cronici Înapoi

AUDIO. Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra la Athenaeum Summer Festival

Publicat: marți, 27 Iunie 2023 , ora 17.23

Luni seară (26 iunie 2023), la Ateneul Român, a avut loc cel de-al doilea concert susținut de trompetistul Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra, în cadrul Athenaeum Summer Festival. A fost o atmosferă de bucurie intensă, un moment de istorie vie a jazzului, ce s-a desfășurat sub ochii publicului din Sala Mare de la Ateneu. Celebrul Wynton Marsalis a avut amabilitatea să ne împărtășească câteva impresii după spectacol, pe care le vom auzi în minutele următoare, în reportajul realizat de colegul nostru Viorel Grecu.


Wynton Marsalis a condus big band-ul așezat în spate, în rând cu ceilalți trompetiști.

Repertoriul serii a inclus mai multe compoziții ale membrilor Jazz at Lincoln Center Orchestra, precum și creații de Duke Ellington, McCoy Tyner sau Billy Strayhorn.

Interpretările au reflectat un crez al lui Wynton Marsalis: "tot jazzul este modern".

În concert s-au simțit ecouri atât din epoca în care orchestrele de jazz încingeau saloanele de dans, cât și din anii '50-'60, când această muzică a atins o complexitate fără precedent. Aranjamentele au fost foarte spațioase și au permis efectiv tuturor celor 15 muzicieni din orchestră să strălucească.

Concertul s-a încheiat cu fragmente din The Abyssinian Mass, o lucrare cu rezonanțe de gospel a lui Wynton Marsalis, ce a stârnit un entuziasm puternic printre spectatori.

Trompetistul a revenit pe scenă în formulă restrânsă, doar cu membrii secției ritmice și a prelungit starea de încântare din sală. Formația a interpretat încă trei piese, dintre care una cu un invitat-surpriză, violonistul maghiar Geza Hosszu-Legocky.

La finalul concertului am cules câteva impresii din public. Primul cu care am discutat a fost muzicianul Ștefan Gheorghiu: "Un concert extraordinar! Am pătruns într-o nouă lume, o nouă lume muzicală. Ca muzician de muzică clasică am recunoscut sisteme, fragmente, muzica e unitară. Dar totuși aici intrăm într-o nouă zonă culturală. Excepțional, interpreți formidabili, care se simt între ei, care improvizează permanent și se știu. E o bucurie."

Simon, un profesor din Marea Britanie, a fost la rândul lui uimit de concert: "Cred că a fost frumos. Am avut o diversitate de jazz din New Orleans, bebop, jazz modern. Am avut momente care au fost impresionante, momente captivante, cum ar fi cele trei părți din Misa abisiniană, care sunt frumoase, sunt construite unitar, dar fiecare are ceva diferit de transmis. Deosebit de captivant. Saxofonistul solist a interpretat cu atâta delicatețe, la fel și Wynton Marsalis. Și blues-ul lui Duke Ellington. Am avut și blues astă-seară, am avut atâta diversitate. Violonistul, cred că l-am mai văzut și înainte, este super-talentat. A fost câte ceva pentru fiecare în această seară."

În foaier, l-am întâlnit pe compozitorul Andrei Tudor: "A fost un concert minunat pe care l-am așteptat cu mult interes. O aparență a simplității care se obține extraordinar de greu, mai ales în blues. A fost un blues atât de autentic cântat, mi-a plăcut adaptarea stilistică a fiecărei piese perioadei respective. Sunt instrumentiști de un rafinament incredibil.

A fost vreun moment care te-a impresionat în mod special din spectacol?

Da, ultimul bis a fost cu adevărat minunat.

În formulă de cvartet?

În formulă de cvartet, da. O baladă minunată."

Violoncelistul Marin Cazacu, organizator al Athenaeum Summer Festival, ne-a împărtășit, de asemenea, cum a trăit cele două concerte cu Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra: "Concerte legendare, concerte de poveste! Vom povesti nepoților noștri că am avut șansa să-i avem pe cei mai mari artiști ai lumii pe această scenă, în aceste momente, contemporani cu noi și cu acest tip de repertoriu, care e un repertoriu care merge de la inimă la inimă.

Am simțit extraordinara dăruire pe care ei ne-au oferit-o în această seară. Sunt toți artiști geniali, sunt toți compozitori, iubitori de muzică, iubitori de oameni, pentru că arta înseamnă când compui ceva, să compui și pentru alte persoane. Și pentru sufletul tău, dar mai ales și pentru alții. Și acest lucru l-am simțit din plin în această seară.

Deci, concerte memorabile! Sunt foarte emoționat și eu că am trăit din plin aceste două seri extraordinare, fantastice și mă bucur enorm că au fost la București prezenți în cadrul festivalului Athenaeum Summer Festival și sper să-i revedem curând din nou aici."

Am avut apoi fericita ocazie să mergem în culise și să-l avem în față pe însuși Wynton Marsalis. Ne-a mărturisit că este realmente impresionat de sala de la Ateneu și de publicul românesc: "M-am simțit grozav, oamenii stau în jurul tău și poți merge spre oameni când cânți, e un sentiment frumos, de comunitate. Oamenii de aici sunt niște ascultători deosebiți, ascultă muzica și transmit o caldură extraordinară. E o sală neobișnuită, te uiți în preajmă și oglindește toți marii muzicieni și oameni care au fost aici, deci e fantastic.

Ați fost impresionat de publicul din București?

Din toată România, da. Oamenii au multă răbdare și sunt foarte implicați și ascultă cu un sentiment lăuntric, foarte răbdător."

L-am întrebat pe Wynton Marsalis și despre dirijorul Cristian Măcelaru, cu care a colaborat la realizarea lucrării Violin Concerto, laureată cu Grammy în 2020.

"Îl iubesc, e ca un membru al familiei pentru mine. A luat toată această tradiție muzicală din familia lui și este un dirijor fantastic și un mare muzician. Sunt mereu onorat să fiu alături de Cristian, să cânt cu el, iar mama lui gătește extraordinar."


Foto credit: Virgil Oprina

Reportaj realizat de Viorel Grecu