Arhivă : Cronici Înapoi

AUDIO. Recviemul de Verdi la Filarmonica din Craiova

Publicat: miercuri, 19 Aprilie 2023 , ora 14.09

Nimic nu se compară cu senzațiile pe care le trăiești când asculți Recviemul de Verdi în sala de concert! Am avut ocazia să mă reîntâlnesc cu această capodoperă mult iubită a compozitorului italian în Joia Mare, la Filarmonica Oltenia din Craiova. Recviemul lui Verdi rămâne una dintre cel mai des cântate partituri vocal-simfonice - în aceeași seară de 13 aprilie 2023 Orchestra Națională Radio și Corul Academic Radio au interpretat același lucru la Sala Radio. La Craiova dirijor a fost Jin Wang, pe care îl urmărisem și cu o săptămână înainte, tot aici, însă în cu totul alt tip de repertoriu. Artistul austriac de origine chineză este un obișnuit al scenelor din România, unde este invitat des. Cu o bogată experiență scenică la nivel internațional (mă refer nu doar la scena de concert, ci și la cea lirică), Jin Wang este un șef de orchestră exigent, iar rezultatele muncii sale se aud. E genul de dirijor stabil, care nu oferă surprize neplăcute în timpul concertului. E concentrat, profesionist, cunoaște foarte bine partiturile și știe exact ce să ceară muzicienilor cu care lucrează. Colaborarea lui cu orchestra Filarmonicii din Craiova este o mostră pentru felul minunat în care pot evolua lucrurile atunci când un ansamblu are ocazia să lucreze (puțin mai mult) cu un profesionist. Din păcate în momentul de față multor orchestre din țară le lipsește un dirijor permanent, un artist cu viziune clară, serios și devotat, constant în dorința lui de progres. Contează vizitiul! - vorba unei prietene, care remarca acest lucru la finalul unei seri de spectacol extraordinar la Opera bucureșteană, cu ceva timp în urmă; o seară în care orchestra sunase remarcabil, datorită unui dirijor nemaipomenit, invitat pentru prima (și până acum și ultima) dată.

O astfel de experiență grozavă aproape că am avut și la Craiova zilele trecute. Zic aproape deoarece soliștii au reprezentat, destul de des, o problemă. Inegali ca valoare și pregătire, ei au fost: soprana Diana Țugui, mezzo-soprana Alexandra Leșiu, tenorul Fabio Serani și basul Corneliu Huțanu. De departe cea mai bună voce și prezență a fost Diana Țugui, o soprană care cântă mereu foarte îngrijit, cu precizie ritmică și intonațională.

S-ar zice, de altfel, că precizia ar trebui să fie baza unei interpretări frumoase, nu? Din păcate acest lucru nu este de la sine înțeles de toți cântăreții. Ceilalți trei soliști nu păreau la fel de bine pregătiți, iar acest lucru a fost evident, din păcate, în ezitările și în greșelile lor de intonație. Mezzo-soprana Alexandra Leșiu înțeleg că este tânără, are 26 de ani, iar noi știm că mai ales vocile grave se dezvoltă odată cu înaintarea în vârstă. Cu toate acestea nu cred că fach-ul ei o recomandă acestei dramatice partituri verdiene. Dincolo de aspectul timbral se impune mult mai multă rigoare în studiul partiturii.

Tenorul Fabio Serani a părut și el mai degrabă depășit de situație; deși dotat cu o voce puternică și oarecare lejeritate în registrul acut, el a avut dificultăți în nuanțele mici și un discurs muzical ce nu a curs, fiind marcat de întreruperi, parțial din cauza inegalității registrelor.

Basul Corneliu Huțanu are un timbru foarte frumos, cald și nobil. În prima parte a serii probabil că a avut multe emoții, cântând ușor forțat și fălsuț, dar apoi, mai stăpân pe el, oferind momente frumoase.

Orchestra a sunat foarte bine (cu câteva excepții, când partida de violoncel nu s-a adunat, de exemplu). Starea aceea de plutire de la început a fost creată minunat de aceleași violoncele, în mod surprinzător. Am remarcat din nou secțiunea excelentă a suflătorilor, atât lemnele, cât și (mai ales) alămurile cântând cu siguranța celui bine pregătit. Un foarte frumos efect a fost obținut și cu plasarea a doi trompetiști în foyerul sălii, pentru o intervenție din off. Corul, excelent pregătit de Manuela Enache Pîrvu, a fost exact în intervențiile sale, multe dintre ele foarte dificile, fugate, precum și în pronunția textului; s-a ales versiunea italiană a pronunției - Requeim, ci nu Recviem, Jin Wang preferând cantabilitatea acestei versiuni.

Cu multe plusuri și câteva minusuri, am avut parte de o seară electrizantă, datorită domnului Giuseppe Verdi.

Irina Cristina Vasilescu