Arhivă : Cronici Înapoi

AUDIO. 'Povestirile lui Hoffmann' în deschiderea stagiunii 2022-2023 a Operei Naționale București

Publicat: luni, 3 Octombrie 2022 , ora 15.55


Povestirile lui Hoffmann de Jacques Offenbach a fost titlul cu care Opera Națională București și-a deschis, în 1 octombrie, stagiunea cu numărul 101. Este o operă des cântată pe scenele lirice, iubită de public pentru muzica frumoasă, accesibilă; o operă în care dincolo de o punere în scenă mai mult sau mai puțin inspirată, un rol important o au vocile, așadar alegerea soliștilor. La București, opera Povestirile lui Hoffmann a fost pusă în scenă de către o echipă de creatori în exclusivitate italieni, condusă de Matteo Mazzoni, un regizor care a mai avut colaborări cu colectivul artistic al operei, dacă ne aducem aminte de montarea operei rossiniene Bărbierul din Sevilla. O montare atemporală, cu elemente clasice și moderne aș putea spune că a reușit Matteo Mazzoni, după unele păreri prea modernă:

"Prea nouă! În primul rând, apreciez faptul că se cântă toată partitura. E un text foarte ofertant pentru tot felul de lucruri cât mai imaginative. Sigur, are ritm, are culoare, s-a lucrat foarte frumos. Daniel Magdat este excepțional, așa cum îl știm!" - Vasilica Stoiciu Frunză, profesor la Universitatea Națională de Arte "George Enescu" Iași

”Un spectacol demn de Opera Națională”, este de părere profesor doctor Mircea Penescu: "Eu spun că este un spectacol demn de Opera Națională București. Sigur că deja am cules niște opinii în pauza asta, în care fiecare își spune punctul de vedere. Eu, însă, îl susțin pe-al meu. Mie mi-a plăcut! Mi s-a părut inspirat. Nimic strident. Nimic nelalocul lui. Totul, într-o logică și într-o orânduire artistică armonioase!"

"Un modernism care respectă tradiția spectacolului", este de părere soprana Daniela Vlădescu: "Este un spectacol foarte elegant, o montare extraordinară. Este un modernism care ajută respectând tradiția spectacolului."

"Eu cunosc foarte bine lucrarea lui Offenbach și îmi place foarte mult. Este atât de grea, încât e o încercare teribilă pentru colectivul ăsta care e minunat astă seară. Și Mădălina ne-a zăpăcit pe toți în Olimpia! Eu cred că e o reușită. E foarte bine!" - Rodica Mandache

Opera Povestirile lui Hoffmann este un spectacol de echipă, așa cum a remarcat și actrița Rodica Mandache - cu personaje episodice, cu atât mai greu pentru un artist să-și valorifice la maximum calitățile într-un anumit moment. A reușit soprana Mădălina Barbu - imaginată de regizor ca una dintre păpușile brioșă din seria Cupcake Masquerade - în celebra arie a Păpușii Olympia - singurul moment care a stârnit ropote de aplauze.

Desigur orice montare poate stârni păreri dintre cele mai diferite! Eu merg la operă să ascult voci frumoase, să trăiesc emoțiile împreună cu personajele de pe scenă, să aud muzica bine interpretată; lucruri reușite într-o oarecare măsură sâmbătă, 1 octombrie, premieră la care a luat parte criticul Dumitru Avakian:

"E un spectacol fascinant. Muzicalmente, este valabil. Nu este entuziasmant. Offenbach nu este un geniu al muzicii, dar, tocmai din acest motiv, regia, scenografia, realizarea vocală trebuie să fie absolut fabuloase. O parte din componentele regiei și ale spectacolului bucureștean sunt, într-adevăr, orientate pe o gândire tradițională, cu elemente de desing scenografic, scenic modern, completând astfel și împlinind așteptările publicului. Din punct de vedere vocal, realizarea este foarte diferită și trebuie să spun că montezi acest spectacol atunci când ai niște voci cu totul deosebite. Or, greu de spus, în afară de Zetea, care este, să spunem așa, o personalitate a artei lirice vocale cu totul speciale! Aș spune că cu o floare nu se face un spectacol. Poate că actuala conducere a spectacolului are în vedere ca în reluările acestuia să invite când și când soliști de primă mărime din spațiul european actual."

Spectacolele cu titlul de premieră din 1 și 2 octombrie l-au avut la pupitru pe Ethan Schmeisser - actualul director artistic al Operei Naționale București.


Distribuție - 1 octombrie 2022

Lindorf/Coppélius/Miracle - Iustinian Zetea

Dapertutto - Cătălin Țoropoc

Hoffmann - Daniel Magdal

Olympia - Mădălina Barbu - invitată

Giulietta - Oana Andra

Antonia - Alla Vasilevitsky

Niklausse - Mihaela Ișpan

Spalanzani - Liviu Indricău

Nathanael - Ciprian Pahonea

Crespel - Filip Panait

O voce - Sorana Negrea

Luther - Daniel Pop

Andrés, Cochenille, Franz, Pitichinaccio - Andrei Lazar
Hermann - Florin Simionca
Schlemil - Daniel Filipescu

Cu participarea Orchestrei, Corului, a Baletului Operei Naționale București și a elevilor de la Liceul de Coregrafie "Floria Capsali".