Arhivă : Cronici Înapoi

AUDIO. Otello de Giuseppe Verdi în deschiderea noii stagiuni a Operei Naționale București

Publicat: duminică, 30 Septembrie 2018 , ora 13.21

Cu Otello de Giuseppe Verdi a ales Opera Națională București să deschidă stagiunea 2018 - 2019. În 29 septembrie am asistat la montarea realizată de Giancarlo del Monaco, fiul celebrului tenor Mario del Monaco - reputat interpret al rolului Otello. Giancarlo del Monaco vine cu o carte de vizită impresionantă, mulți din cei aflați în sală îl consideră un foarte bun cunoscător al operei verdiene. El a semnat regia, decorul și luminile, o idee foarte bună - e de părere soprana Silvia Voinea - "să ai întreg pachetul creator în mână".

"Conceptul este unitar. Merge mult pe simboluri, merge mult pe sugestie, pe economie de gesturi, tratează corul în stilul tragediei antice grecești. A îmbinat modernismul, ceea ce se numește acum idee modernă, cu ceea ce înseamnă clasic." - Silvia Voinea

O regie minimalistă a imaginat Giancarlo del Monaco, ceea ce nu m-a deranjat, atemporală aș zice gândindu-mă la simbolistică, la costume, acestea din urmă fiind imaginate de fiica regizorului Stella del Monaco. Dar, orice act artistic este subiectiv... cu aprecieri din partea artiștilor implicați în laboratorul de creație:

"Are și linii clasice de regie, are și linii moderne de regie. Cel mai greu este din punct de vedere al decorului. E minimal, și-atunci atenția spectatorului este exact asupra personajelor și acțiunii dintre ele. Și pentru artist e mult mai greu. În același timp, e mai simplu pentru spectator."

"Totuși, aș fi vrut să fie o regie mai mișcată, mai impetuoasă puțin. E ușor static spectacolul, dar, către final, deznodământul acțiunii va avea viteză."

Iustinian Zetea și Valentin Vasiliu, interpreți în distribuția din 30 septembrie a operei "Otello"

... dar și dezaprobări din partea celor aflați în sală:

"Mi-au plăcut vocile. Eu sunt mai rezervată în privința decorurilor. Sunt și momente în care ei îți spun iubirea și-atunci aș fi vrut să fie decoruri puțin mai frumoase, mai puțin sobre."

"Parcă era spectacol de operă în concert. Atâta timp cât corul nu are nici o mișcare, stau toți ca la armată, în linii, și se mișcă, se plimbă, se bâțâie din dreapta în stânga... nu știu... poate sunt demodată, eu am 80 de ani..." - o demodată se declară balerina Ileana Iliescu.

Dincolo de regie, acceptată sau nu de public, să nu uităm că un spectacol de operă mai trebuie și cântat, iar distribuția din 29 septembrie nu a fost unitară în ceea ce privește invitații: am auzit în rolul lui Iago pe baritonul Ionuț Pascu. El a reușit să depășească dificultățile partiturii obținând aplauze la scenă deschisă. În rolul Desdemona a evoluat Lana Kos, o soprana croată cu o voce frumos timbrată și cu un cânt îngrijit. Pe scenă s-a aflat și tenorul italian Francesco Anile - Otello, din păcate, vocal mult depășit de rol. Toți au evoluat sub bagheta tânărului și apreciatului dirijor Mihnea Ignat. El a condus și spectacolul din 30 septembrie cu o a doua distribuție în care au evoluat, în rolurile principale: tenorul Daniel Magdal - interpretul lui Otello, soprana Lăcrămioara Cristescu - Desdemona și bariotnul Ștefan Ignat - Iago.

Reportaj realizat de Jeanine Costache