ACUM:
1.00
Notturno
Produs de BBC, preluat prin Uniunea Europeană de Radio.
Urmează: 7.00 Allegro... de weekend Un matinal clasic, într-un tempo vivace.
Apoi: 9.55 Promo Informații despre evenimentele partenerilor noștri.

Arhivă : Cronici Înapoi

AUDIO. Conferința de presă de deschidere a Concursului Enescu 2018 și dialog cu protagoniștii concertului din 1 septembrie

Publicat: marți, 4 Septembrie 2018 , ora 14.44
Începând din 1 și până în 23 septembrie, 270 de tineri muzicieni, din 39 de țări, își dau întâlnire pe scena Sălii George Enescu a Universității Naționale de Muzică din București și pe scena Ateneului Român, în cursa pentru trofeul Concursului Internațional George Enescu, care sărbătorește, în 2018, 60 de ani de la prima ediție. Participă anul acesta un număr record de muzicieni români, anume 26 și 44 de concurenți cu premii la alte mari concursuri internaționale.

Pe lângă Galele Finale cu orchestră, care se vor desfășura în serile de 11, 17 și 23 septembrie, la Ateneul Român, pe aceeași scenă vor avea loc trei recitaluri ale laureaților ediției din 2016. În datele de 8, 16 și 20 septembrie, protagoniști sunt violoncelistul Zlatomir Fung, violonistul Erzhan Kulibaev și pianistul Takuma Ishii.

Iar dintre personalitățile care alcătuiesc juriile secțiunilor de interpretare, susțin recitaluri pe scena Sălii mari a Ateneului Român: violoncelistul Raphael Wallfish care, în 5 septembrie, va interpreta alături de pianistul John York Sonata în la minor pentru violoncel și pian de Alexander Zemlinsky, lucrare pierdută timp de un secol, în primă audiție după redescoperire; violonistul Salvatore Accardo concertează în data de 14 septembrie, acompaniat la pian de Laura Manziniiar, pe 22 septembrie, pianistul Peter Jablonski, renumit pentru preocupările sale din sfera jazzului, prezintă o selecție de opusuri celebre din repertoriul pianistic.

Recitalurile și Galele Finale din cadrul Concursului Internațional George Enescu 2018 vor fi transmise live pe diverse platforme, inclusiv pe frecvențele Radio România Muzical și Radio România Cultural. Se organizează nu mai puțin de 13 sesiuni de autografe, la standul Librăriilor Humanitas din interiorul Ateneului Român, cu dirijorii, soliștii și membrii juriului.

Nu în ultimul rând, în cadrul programului educațional Ce auzim când ascultăm muzică?, lansat cu câteva luni în urmă, este în pregătire o aplicație pentru telefoanele mobile, JuratEnescu, prin care va fi lansat un dialog inedit cu publicul, acesta fiind invitat să evalueze prestația tinerilor muzicieni care evoluează în concurs.

Acestea sunt numai câteva dintre datele Concursului Enescu 2018, care ne-au fost prezentate vineri, 31 august, în cadrul Conferinței de presă desfășurate în Sala mică a Ateneului Român, care a marcat începerea Concursului. Au fost prezenți la eveniment: Irina Cajal - subsecretar de stat în cadrul Ministerului Culturii și Identității Naționale: „Domnul Ivașcu vă dorește succes și este fericit că această a 60-a ediție se întâmplă în anul Centenarului - an atât de important pentru România. Vă dorim mult succes! Acest festival este brandul cel mai important al României.”

Liliana Staicu - director al Orchestrelor și Corurilor Radio România: „Radio România este, ca de obicei, alături de Concursul Internațional George Enescu. La fiecare ediție am fost prezenți aici, am preluat sau am transmis în direct cele mai importante momente ale concursului. Și de această dată vom face la fel. Vom oferi posibilitatea și ascultătorilor, nu numai celor care se află în sală sau celor care urmăresc în streaming live video, vom oferi și ascultătorilor posibilitatea să urmărească în direct galele celor trei instrumente; bineînțeles, concertul de deschidere, dar și toate recitalurile care vor avea loc în acest an în cadrul concursului. De asemenea, vom înregistra tot ceea ce se întâmplă aici și, așa cum am anunțat și la precedenta conferință de presă, câștigătorii din acest an se vor regăsi în concerte din stagiunea Orchestrelor și Corurilor Radio - stagiunea 2019-2020.”

Mircea Neacșa, reprezentant al Televiziunii Române: „Pentru Televiziunea Română, prezența de 60 de ani la Festivalul, respectiv Concursul George Enescu este un fapt pe cât de normal, pe atât de necesar pentru că se circumscrie misiunii de serviciu public de interes național. Și în acest an, ca și la precedentele ediții, Televiziunea Română asigură live streaming-ul pentru conținutul diseminat pe toate platformele de internet; va înregistra 18 recitaluri și faze ale concursului pe care, de bună seamă, le va difuza în cursul anului viitor pe tronsonul consacrat deja al Canalului TVR 3, care are un profund caracter cultural în grilele noastre de producție.”

și Mihai Constantinescu, directorul Festivalului și Concursului George Enescu: „Aș dori ca cei care vor veni la acest concurs să-și amintească cu drag de participarea lor în România la Concursul George Enescu. În al doilea rând, aș dori ca ceea ce va fi prezentat pe scena Ateneului și a Universității Naționale de Muzică București să fie de mare calitate, nivelul să fie foarte ridicat, poate mai ridicat decât cel al ediției precedente. Știți foarte bine că a fost și un număr foarte mare de concurenți și o preselecție și juriul a fost foarte exigent. Deci așteptăm, din punctul nostru de vedere, multă calitate în această ediție. Au fost 400 de înscrieri în acest an pentru secțiunile concursului; au rămas 270 de candidați pentru cele patru secțiuni. În afară de problema aceasta numerică, din punct de vedere calitativ, la fiecare dintre secțiuni avem cel puțin zece câștigători de alte concursuri internaționale, ceea ce înseamnă un nivel foarte ridicat. Avem niște recitaluri deosebite - Salvatore Accardo, Wallfish, Jablonski, cei trei membri ai juriilor secțiunilor, are vor prezenta recitaluri. Avem dirijori de mare valoare în finalele concursului. Avem recitaluri ale laureaților din ediția precedentă, 2016... Deci avem un mini-festival Enescu, dacă putem spune așa.”

Conferința de presă a fost moderată de Crenguța Roșu, managing partner DC Communication. Au luat cuvântul, alături de organizatori, și protagoniștii concertului de deschidere din 1 septembrie. Dirijorul Gabriel Bebeșelea a vorbit despre programul concertului, dar și despre un alt proiect important pe care l-a finalizat recent, anume imprimarea pe disc și tipărirea partiturilor a două lucrări enesciene inedite: oratoriul Strigoii, pe un text în limba română de Mihai Eminescu și Pastorala-Fantezie.

Programul Galei de deschidere a debutat cu Concertul pentru Orchestră semnat de muzicianul de origine chineză Tian Tian, câștigător al Concursul Enescu, la secțiunea compoziție, în anul 2016:

„Momentul premierei a fost unul dificil pentru multe lucrări din istoria muzicii; unele au succes și altele nu. Dar atât pentru mine, în calitate de compozitor, cât și pentru audiență, este o provocare. Este o modalitate de a comunica. De asemenea, este prima dată când mi se cântă o lucrare în România. Sper ca publicul să înțeleagă ideile exprimate de acest concert. Lucrarea mea este dedicată memoriei a trei scriitori chinezi: primul este Qu Yuan, din antichitatea chineză, al doilea este Wang Gua Wei, iar al treilea, Lao She. I-am ales pe aceștia trei pentru că, deși au trăit în epoci diferite, cu toții și-au găsit sfârșitul în ocean, iar acest lucru m-a impresionat foarte tare.”

(Continuăm cu un fragment semnat de Tian Tian, din muzica filmului River's Edge din 2017, în regia lui Wang Chao.)

După lucrarea compozitorului Tian Tian, programul Concertului de deschidere al Concursului Internațional George Enescu a continuat cu Triplul concert de Paul Constantinescu. În ipostază solistică, s-a aflat un trio format din câștigătorii premiilor I la secțiunile de interpretare ale Concursului Enescu, ediția din 2014. Este vorba despre violonistul Stefan Tarara: „M-am bucurat că, sigur, să faci deschiderea la concursul acesta fenomenal este întotdeauna o onoare pentru fiecare artist. Și ne-am bucurat, sigur, că am avut voie să cântăm Triplul concert de Paul Constantinescu, care nu se cântă des, se cântă foarte, foarte rar. Încercăm să-l mai cântăm, dar nu este foarte ușor dacă vorbim de alte orchestre din alte țări. Și de aceea pentru mine este o onoare tare mare să am voie să cânt concertul acesta și, sigur, să fie mai mult cântat, pentru că din cântat se aude că e un concert foarte frumos și mai poate după aceea să fie cântat și în alte concerte mai departe. De la început ne-am înțeles. Este un work together și o atmosferă foarte bună, foarte profesional. Avem foarte mult fun.”

violoncelista Eun-Sun Hong: „Sunt fericită și onorată să mă aflu pe această scenă, mai ales în această formulă de trio, cu care am tot lucrat în ultimii patru ani. Și este un sentiment extraordinar pentru noi să avem ocazia să arătăm ce am reușit să realizăm în această perioadă. Este a doua oară când cântăm acest concert; l-am mai prezentat anul trecut la Ploiești, cu Orchestra Filarmonicii Paul Constantinescu. Este una dintre cele mai intense și mai complexe lucrări pe care le-am cântat. Este, de asemenea, foarte interesant modul în care Paul Constantinescu reunește motivele tradiționale românești cu elemente componistice moderne.”

și pianistul Josu de Solaun: „Sunt întotdeauna onorat să cânt în România și, de asemenea, să cânt la Ateneul Român, ceea ce este un privilegiu pentru orice muzician. Am fost bucuros și entuziasmat de această invitație ca un copil care se bucură de cadoul de Crăciun. Am mai cântat cu această orchestră de cinci ori după concurs și am susținut și două recitaluri solo la Ateneul Român, iar eu, de fiecare dată când sunt invitat aici, consider că este unul dintre cele mai importante evenimente din programul meu. Sunt foarte entuziasmat să cânt cu această orchestră și, de asemenea, să cânt lucrarea unui compozitor extraordinar, care nu este cât de cunoscut ar merita să fie, din motive istorice, sociale, în niciun caz artistice. Sunt mereu încântat să particip la proiecte în care încercăm să aducem un fel de dreptate în artă.”

(Fragment din Finala secțiunii Vioară din cadrul ediției din 2014 a Concursului Enescu, în care violonistul Stefan Tarara a interpretat Concertul în re major op. 35 pentru vioară și orchestră de Piotr Ilici Ceaikovski.)

Cei trei câștigători ai ediției din 2014 a Concursului, totodată soliștii concertului din 1 septembrie, au început să colaboreze după concurs, având în prezent în lucru două proiecte discografice, despre care ne vorbește Stefan Tarara: „Am înregistrat deja două CD-uri, numai că nu sunt încă pe market, dar o să apară cam în șase luni. Am înregistra Enescu - trio și cvartet și al doilea CD cu Haydn Trios. Pe amândouă le-am făcut la Naxos și ne-am bucurat tare, tare mult că am avut posibilitatea să facem asta. Și acest lucru, sigur, s-a întâmplat și datorită faptului că noi trei am câștigat concursul.”

I-am rugat, pe fiecare dintre cei trei soliști ai concertului să se gândească în ce mod le-a fost influențată cariera de câștigarea Concursului George Enescu și care au fost cele mai importante trei momente din viața lor de muzicieni, din 2014 și până în prezent.

Stefan Tarara: „Am primit concerte. Am putut să cunosc artiști și prieteni - Josu de Solaun și Eun-Sun Hong, alături de care cânt. Fără concursul acesta, nu ar fi fost posibil. Și mi s-a deschis o lume de posibilități, locuri în care pot să cânt, scene diferite, peste tot... și asta, sigur, a fost ca o trambulină pentru carieră.”

Puteți să numiți trei proiecte la care țineți cel mai mult și care s-au întâmplat în ultimii patru ani?

Stefan Tarara: Ravello Festival - am cântat Beethoven triplu împreună; mâine și cu Shanghai Philharmonic Orchestra, cu care am cântat de foarte multe ori.

Josu de Solaun: „Chiar dinainte de concurs, am studiat filosofia la universitate, așa că am citit foarte multe texte de Cioran, Nichita Stănescu, Mircea Eliade. Deci eram foarte familiarizat cu filosofii și scriitorii români. Știam destul de puține lucruri despre muzică. Cunoșteam, desigur, muzica lui Enescu, dar nu cum o cunosc acum și mai cunoșteam tradiția pianistică românească, reprezentată de Clara Haskil, Lipatti, Radu Lupu, Dan Grigore. Acum învăț limba română și cunosc muzica a mult mai mulți compozitori români extraordinari, cum sunt Tudor Dumitrescu, Mihail Jora, Constantin Silvestri (care are lucrări pentru pian minunate). Deci cred că acum, după concurs, am ajuns să cunosc moștenirea culturală a României mult mai bine.”

și Eun-Sun Hong: „Concursul Enescu mi-a influențat și chiar mi-a schimbat viața muzicală în totalitate. Am susținut un număr semnificativ de concerte în urma câștigării acestui concurs, am cântat cu artiști extraordinari și am învățat foarte multe lucruri. Aș numi, ca proiecte importante, concertele pe care le-am susținut în România, care au însemnat foarte mult pentru mine. Iubesc publicul din România, care este extrem de pasionat de muzică și, de fiecare dată când am venit, m-a întâmpinat cu foarte multă căldură. Am avut un recital aici, la Ateneu și am cântat și cu ceilalți doi membri ai trioului în România.”

(Fragment din Variațiunile pe o temă din opera Flautul ferment de Beethoven, interpretate de violoncelista Eun-Sun Hong, în 10 septembrie 2016, la Ateneul Român, în compania pianistului Thomas Hoppe.)

Am vorbit cu protagoniștii acestei seri și despre proiectele de viitor. Iată ce au răspuns:

compozitorul Tian Tian: „Predau, în prezent, armonie la Conservatorul Central din Beijing. Pot să îi învăț pe studenți despre muzica occidentală, europeană. Am ascultat, de exemplu, lucrările lui George Enescu care sunt foarte, foarte bune. În plan componistic, lucrez la un concert pentru clarinet și la o operă de cameră.”

violoncelista Eun-Sun Hong: „Voi avea un recital acum în Coreea și voi cânta și Variațiunile Rococo, tot acolo, în octombrie. De asemenea, sper ca anul viitor să avem câteva concerte în Europa, cu trioul alături de care am înregistrat lucrările de Enescu și de Haydn.”

violonistul Stefan Tarara: „Eu sunt prim-concertmaistru în diverse orchestre. Predau foarte mult; am clasa mea din Berna, la Conservatorul din Berna și sunt asistentul profesorului Zakhar Bron. Cânt și cu foarte multe orchestre solo, dar acestea toate sunt împreună. Și fac și muzică de cameră. Pentru mine asta e important, să fiu un artist complet, să le fac pe toate.”

și pianistul Josu de Solaun: "Următorul meu proiect discografic este dedicat lui Lipatti și va fi înregistrat în Germania. Voi imprima Fantezia de Lipatti, care cred că este una dintre cele mai reușite lucrări pentru pian ale sale și chiar din prima jumătate a secolului trecut, în general. Este o capodoperă de 30 de minute. Există aici doi pianiști care o interpretează extraordinar de bine, Viniciu Moroianu și Luiza Borac, iar eu vreau să contribui la răspândirea acestei muzici în lume și de aceea îmi doresc să o înregistrez. Discul va mai cuprinde Sonatina pentru mâna stângă, două nocturne, Sonata sa pentru pian și Sonata Romantica, din care există numai prima parte. Deci nu este vorba despre operele sale complete pentru pian, dar sunt cele mai multe dintre ele."

Lui Josu de Solaun îi revine și cuvântul de încheiere, în care adresează câteva sfaturi și cuvinte de încurajare concurenților ediției din acest an a Concursului Internațional George Enescu:

„Concurenții ar trebui să se concentreze pe ceea ce pot controla. I-aș sfătui să studieze și să se pregătească cu pasiune, intensitate, devotament, iubire și bucurie. Iar când ajung pe scenă, să nu încerce niciodată să mulțumească pe toată lumea. Un mare artist face ceea ce face pentru că simte că trebuie să facă acest lucru, nu pentru a face audiența fericită. Dacă tot ce ne dorim este să mulțumim juriul sau dacă interpretăm într-un anumit fel pentru că suntem convinși că ne va aduce câștigul, ne mințim pe noi înșine și mințim arta. Deci îi sfătuiesc să fie curajoși, să interpreteze muzicile așa cum consideră ei că trebuie interpretate și să uite de tot ceea ce este în afara controlului lor.”

Reportaj realizat de Ana Diaconu