ACUM:
1.00
Notturno
Produs de BBC, preluat prin Uniunea Europeană de Radio.
Urmează: 7.00 Allegro... de weekend Un matinal clasic, într-un tempo vivace.
Apoi: 9.55 Promo Informații despre evenimentele partenerilor noștri.

Arhivă : Cronici Înapoi

AUDIO. Noul Beethoven al lui Matei Varga

Publicat: vineri, 18 Mai 2018 , ora 15.51

Cele două concerte ale Filarmonicii bucureștene din această săptămână au fost "patronate" artistic de soprana Mariana Nicolesco, veche prietenă și susținătoare a artiștilor invitați: pianistul Matei Varga, dirijorul Elio Boncompagni și muzicologul și scriitorului Paolo Isotta.

Au trecut 15 ani de când Matei Varga a cântat ultima oară cu Orchestra Filarmonicii George Enescu. Pianistul bucureștean stabilit la New York a revenit pe scena Ateneului Român ieri seară, în cadrul actualei stagiuni. Programul ales de comun acord cu dirijorul Elio Boncompagni a fost unul integral beethovenian, cuprinzând Uvertura Leonora nr. 2, Concertul nr. 4 op. 58 în sol major pentru pian și orchestră și Simfonia a V-a în do minor. Nu întâmplător toate cele trei partituri alese aparțin mai mult sau mai puțin aceleiași perioade de creație, fiind scrise de Beethoven în jurul anului 1805.

Concertul propriu-zis a început după micul discurs al sopranei Mariana Nicolesco, în care a elogiat personalitățile celor trei invitați și a amintit lansarea cărții lui Paolo Isotta - Un alt cânt al lui Marte. Cântul iubirii; volumul a apărut încă de anul trecut la editura Curtea Veche, dar autorul a fost prezent acum și pentru autografe în foaierul Ateneului.

Structura serii a fost cea tradițională, deschizându-se, așadar, cu Leonora 2, în fapt prima încercare a lui Beethoven de a prefața singura sa operă, Fidelio. Așa cum aveam să constat și mai târziu, Elio Boncompagni, în vârstă de 85 de ani, este un șef de orchestră foarte temperat, ce preferă tempo-uri așezate și culori dinamice pe care le-aș descrie mai degrabă ca fiind mate.

Partea concertantă a serii a fost mult mai diversă, solistul pendulând mereu între rigoare și libertate, între fragil și puternic; am auzit perlaje de tip (așa-zis) mozartian, pasaje lirice foarte delicate, pauze ce ne-au lăsat suspendați în timp, dar și momente de forță, multe de agilitate - toate într-o derulare foarte clară. Matei Varga a cântat aseară pentru prima dată partitura celui de-al patrulea concert beethovenian și a inclus - spre surpriza și încântarea noastră, a publicului - cadențe proprii, reînviind astfel o tradiție a soliștilor de acum sute de ani. După minute multe de aplauze solistul s-a așezat la pian (același instrument pe care l-a inaugurat în anul 1994) și ne-a spus că știm sigur ce urmează să cânte ca bis; a continuat cu Beethoven, Für Elise...

În pauza concertului am fost să-l felicit, întâlnindu-mă cu mulți dintre muzicienii români importanți, prieteni, colegi sau foști profesori ai lui Matei Varga, veniți să îl îmbrățișeze.

"Ador concertul! De altfel, trebuie să mărturisesc că ador toate cele cinci concerte de Beethoven. N-aș putea să fac o imensă diferență între ele. Știu că patru, în general, este considerat poate cel mai poetic, poate cel mai iubit într-un anume fel. Sigur că este un concert, zic eu, alături de Concertul de Schumann și, sigur, Mozart poate în re minor. Sunt anumite concerte pe care pianiștii și muzicienii le iubesc necondiționat."

Concertul se reia astăzi, 18 mai 2018, de la aceeași oră - 19.00.

Reportaj realizat de Irina Cristina Vasilescu