Arhivă : Cronici Înapoi

AUDIO. S-au încheiat cursurile de măiestrie oferite de Școala Normală de Muzică din Paris la București

Publicat: joi, 22 Februarie 2018 , ora 13.50

Școala Normală de Muzică Alfred Cortot din Paris a oferit, începând de luni, 21 februarie 2018, cursuri de măiestrie tinerilor muzicieni cu vârste cuprinse între 16 și 25 de ani, care s-au desfășurat la Colegiul Național de Muzică George Enescu din București. Iar aseară, în Sala Ion Voicu a colegiului, a avut loc concertul final, în care au putut fi ascultați atât cei 18 cursanți, cât și cei doi profesori, care au deschis seara cu partea I din Sonata a III-a în caracter popular românesc de George Enescu. Am avut bucuria să discut, înainte de concert, cu violonistul român Florin Szigeti, actualmente profesor la Școala Normală de Muzică Alfred Cortot din Paris:

"Am o mulțumire sufletească. Am crescut aici, am făcut școala aici și, după 40 de ani, regăsesc un nivel jos pălăria! Și felicit profesorii de vioară. Vizavi de sistemul occidental, am găsit baze, elevi bine puși pe instrument, bine puși la punct, noțiunile de bază sunt toate acolo, deci pot să construiască și să participe acum la concursuri, dar și să se dezvolte atât din punctul de vedere al muzicalității, cât și al personalității."

și cu David Lively, pianist și, totodată, director al departamentului de concurs de la Școala Normală:

"Legătura dintre Școala Normală de Muzică din Paris și România este istorică. Ceea ce ne-am dorit să facem a fost să menținem, de fapt, aceste legături și să le facem mai puternice. În plus, într-o notă mai personală, când eram foarte tânăr, am avut ocazia să cunosc familia doctorului lui Lipatti din Geneva - pe doctor însuși nu l-am cunoscut, întrucât murise deja - iar, prin intermediul acesteia, am avut șansa să petrec niște timp cu Madeleine Lipatti. Așa am putut să mă apropii cumva de acest personaj mitic care a fost Dinu Lipatti. Înregistrările lui poartă un mesaj extrem de frumos și de unic, al purității și totodată al rigorii artistice, care înseamnă foarte mult pentru mine, iar el este, de asemenea, un exemplu a ceea ce eu consider că reprezintă tușeul pianistic românesc.

În ceea ce îi privește pe cursanți, sunt extrem de talentați și, prin urmare, îmi va fi foarte greu să decid care dintre ei va fi fericitul câștigător al bursei de studiu la Paris. Cunosc nivelul, desigur, deci știu unde s-ar încadra în programa școlii, dar nu este vorba aici numai despre pianistică, ci și despre personalitatea, stadiul de dezvoltare și maturitatea necesare pentru ca el să fie capabil să profite la capacitatea maximă de această experiență într-o altă țară și de toată bogăția culturală pe care o poate oferi Parisul."

Să ascultăm în continuare și gândurile unora dintre participanți:

"Am acumulat foarte mult pe parcursul acestui masterclass și m-am dezvoltat pe plan muzical. Am învățat cum să mă comport pe scenă. A fost foarte benefic pentru mine."

"Mi s-a părut o experiență foarte interesantă și foarte practică. S-a lucrat mult pe tehnică și îmbunătățirea ei și pe frazările mai lungi și concepția întreagă a piesei, nu pe fragmente."

Pe baza informațiilor obținute pe parcursul acestor trei zile de cursuri, Școala Normală, prin intermediul celor doi profesori, va acorda câte o bursă de studii la Paris pentru fiecare dintre cele două instrumente (vioară și pian), în anul școlar 2018-2019 sau 2019-2020. Beneficiarii burselor vor fi anunțați în cursul lunii viitoare.

Concluziile au fost formulate de coordonatoarea proiectului din partea asociației organizatoare Noesis-Enesco, pianista Alina Pavalache:

"Au fost 18 în total; 10 la pian, 8 la vioară. Cred că bilanțul este excelent. Cei doi maeștri sunt foarte încântați de nivelul la care tinerii instrumentiști români s-au prezentat. Voi preda dosarele secretariatului și serviciului pedagogic al Școlii Normale de Muzică."

Reportaj realizat de Ana Diaconu