ACUM:
16.30
Festivalul Internațional „George Enescu”
Urmează: 19.30 Festivalul Internațional „George Enescu”
Apoi: 21.30 Scena europeană Înregistrări sau concerte în direct.

Arhivă : Cronici Înapoi

AUDIO. Don Carlo - o nouă montare pe scena Operei Naționale București

Publicat: luni, 19 Februarie 2018 , ora 15.42

"Don Carlo" de Giuseppe Verdi este noua montare de pe scena Operei Naționale București. Pentru acest titlu a fost adus regizorul italian Mario de Carlo care a semnat întregul concept al spectacolului: regie, decoruri, costume și lumini. După o serie de regii mai mult sau mai puțin moderne, am asistat în 18 februarie la o regie clasică, pe gustul publicului iubitor de montări tradiționale, o regie minimalistă, și foarte statică. Așa mi s-a părut spectacolul imaginat de Mario de Carlo, un nume cunoscut în peisajul liric și un cunoscător, am putea spune, al publicului din România, el având la activ și alte montări pe scenele din țară. Dar iată și părerea celor aflați în sală:

Soprana Maria Slatinaru Nistor: "Mi se pare puțin puerilă și puțin… nu știu… nu-mi place că interpreții se plimbă, fac tot timpul alergări pe scenă exact când au de cântat. Partenerii… îi văd aproape unul de altul. În duetul baritonul și cu tenorul, când ei își jură credință, prietenie, ei cântă la 10 metri distanță unul de altul. Noi l-am avut mai sobru la București atunci, cu regia lui Gropșanu. Era foarte mult negru, gri, alb. Acum motivez că toate damele care erau îmbrăcate colorat poate erau cu modă din Franța, adusă de Elisabetta din Franța."

Muzicologul Grigore Constantinescu: "După părerea mea, spectacolul este cam încărcat. Dorește neapărat să pledeze pentru toate personajele care sunt angajate în această acțiune și până la sfârșit rezultatele dramaturgiei sunt oarecum complicate, nu se rezolvă. De fapt, vom vedea chiar în finalul operei că deodată toate lucrurile rămân undeva într-o umbră și fără o soluție umană importantă."

Fără îndoială nu doar titlul verdian într-o nouă montare scenică a atras publicul în sală, ci și prezența câtorva nume sonore pe afiș. Și mă refer la soprana Celia Costea - interpreta Elisabetei de Valois, tenorul Daniel Magdal - Don Carlo, basul georgian Ramaz Chikviladze - Regele Flilip. Distribuția a fost completată de interpreți ai casei precum: Oana Andra - Prințesa Eboli, CătălinȚoropoc - Rodrigo De Posa, Marius Boloș - Marele Inchizitor. O distribuție destul de echilibrată în care unii s-au achitat în mod onorabil prin prestațiile lor vocale, alții au reușit performanțe notabile, etichetate la justa valoare de cei aflați în sală:

"Mă bucur pentru Celia Costea. Chiar mi-am dorit s-o ascult și cântă foarte frumos." (soprana Maria Slătinaru Nistor)

"Celia Costea este o adevărată verdiană cu un centru generos și extrem de frumos timbral, cu acute sigure și cu acele moliciuni pianisime remarcabile. Am fost încântată să văd ce rol pregnant și impresionant a făcut Marius Boloș în Marele Inchizitor. El are o voce de bas profund de o mare valoare. A fost extrem de convingător și pe mine m-a impresionat cred mai mult decât orice rol pe care l-a făcut până acum." (soprana Alina Bottez)

Sunt perfect de acord cu interlocutorii mei subliniind că mai puțin inspirată mi s-a părut orchestra, aflată aseară sub conducerea dirijorului Tiberiu Soare. Aceasta nu a găsit dozajul optim, adaptat vocilor existente pe scenă:

"Puțin tare, orchestra, masivă. Sigur, e premieră! Să înțelegem emoțiile și să auzim mai departe cum o să decurgă spectacolul." (soprana Maria Slătinaru Nistor)

"Dimensiunea sonoră a participării orchestrei și chiar a corului, dar mai ales a orchestrei, în care dirijorul se angajează într-un temperament sonor și, hai să spunem, spaniol romantic, care depășește sugestiile sau pretențiile compozitorului." (muzicologul Grigore Constantinescu)

Cum a fost primită această premieră de public? Cu multe aplauze, așa că am putea spune că va fi un succes. Timpul însă va decide cât va dăinui "destinul" operei Don Carlo, pe scena Operei Naționale București, în această viziune regizorală.


Iată distribuția primului spectacol:

Don Carlo - Daniel Magdal
Elisabetta de Valois: Cellia Costea
Regele Filip al II-lea: Ramaz Chikviladze
Rodrigo, Marchizul de Posa:Cătălin Țoropoc
Principesa Eboli:Oana Andra
Marele Inchizitor:Marius Boloș
Un frate:Iustinian Zetea
Tebaldo:Cristina Eremia
Contele di Lerma:Andrei Lazăr
Voce dal Cielo:Mihaela Stanciu

Corul și Orchestra Operei Naționale București, dirijor Tiberiu Soare

Reportaj realizat de Jeanine Costache