ACUM:
15.20
Concerte de 5 stele
primite prin Uniunea Europeană de Radio
Urmează: 17.00 Concertele roz (R)
Apoi: 18.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.

Arhivă : Cronici Înapoi

AUDIO. Ian Storey și Jane Irwin au fost Tristan și Isolda în cadrul Festivalului Elena Teodorini de la Opera din Craiova

Publicat: marți, 17 Octombrie 2017 , ora 11.16

Elena Teodorini este artista pe care Opera Română din Craiova o omagiază anual, în cadrul unui festival internațional ce a ajuns, în 2017, la ediția cu numărul 15. Momentul este unul jubiliar, marcând 160 de ani de la venirea pe lume a cântăreței celebre în lumea operei în secolele al 18-lea și al 19-lea. Festivalul a început în 1 octombrie și propune publicului nu numai spectacole de operă și operetă, ci și de balet, concerte de jazz și un masterclass de canto. Sâmbătă, în 14 octombrie, am răspuns invitației Operei craiovene de a asculta actul al II-lea al operei Tristan și Isolda de Wagner la sala Filarmonicii (clădirea Operei este închisă pentru renovare). Partiturile principale au fost cântate de două voci wagneriene renumite: tenorul Ian Storey și soprana Jane Irwin - ambii din Marea Britanie. Storey a cântat prima dată acest rol, o adevărată culme a dificultății de interpretare, în 2007, la Teatrul La Scala din Milano, sub bagheta lui Daniel Barenboim; avusese la dispoziție numai cinci luni pentru a-l învăța, iar managementul teatrului milanez a făcut tot ce i-a stat în putință pentru a-l ajuta. De la succesul ce a marcat deschiderea acelei stagiuni de spectacole, Ian Storey a cântat Tristan în toată lumea. După seara de pe scena Filarmonicii din Craiova l-am întrebat, între altele, dacă există și avantaje ale interpretării parțiale a unei opere wagneriene în versiune de concert?

N-aș spune că e neapărat vreun avantaj, dar e drept că astfel mai mulți oameni au ocazia să asculte muzica. Pentru că există și persoane care nu au răbdare să urmărească un spectacol de operă ce durează aproape cinci ore.

Jane Irwin, cântăreață de mare expresivitate, care a făcut, în 2009, trecerea de la rolurile de mezzo-soprană la cele de soprană, este și ea de aceeași părere: Nu cred că sunt avantaje, poate doar faptul că nu petrecem timp la machiaj și costume. Dificultatea, însă, este evidentă - e vorba despre echilibrul dintre orchestră și voci. Orchestra cântă de cele mai multe ori așa cum ar cânta dacă ar fi în fosă, pentru că muzica e foarte exuberantă. Iar tu ești unul singur și ei sunt ofarte mulți. E problematic. Însă noi, cântăreții, nu avem ce face, pentru că dacă începem să împingem în voce nu o să ne mai auzim deloc. Așa că trebuie să avem încredere în dirijor.

La Craiova dirijor a fost Walter Attanasi, care ocupă și funcția de director muzical al Operei din localitate. Muzicianul s-a străduit să ofere o versiune interpretativă cât mai îngrijită a partiturii, însă au fost destul de multe momente în care orchestra a acoperit vocile. Minunate voci, de altfel! În afara interpreților rolurilor titulare, pe scenă au mai evoluat soprana lituaniană Vilhelma Moncyte - în Brangäne, basul sârb Dragoljub Bajic - în rolul regelui Mark, precum și doi muzicieni români - baritonul Ioan Cherata (Kurwenal) și tenorul Bogdan Olaru (Melot).

Festivalul Internațional "Elena Teodorini" continuă la Opera Română din Craiova până în data de 12 noiembrie 2017.

Irina Cristina Vasilescu