Arhivă : Cronici Înapoi

Întâlnire aniversară cu Liliana Dumitrache

Publicat: joi, 29 Octombrie 2015 , ora 13.10

Spre sfârșit de octombrie, Ateneul a găzduit un concert aparte, dedicat sopranei Liliana Dumitrache, derulat chiar în ziua în care își aniversa ziua de naștere (28 octombrie), oferindu-și și oferindu-ne în dar întâlnirea cu interpreta - prin câteva secvențe filmate - și mai ales cu profesoara de canto - pentru că de câțiva ani s-a dedicat pedagogiei, deopotrivă la Colegiul de muzică "George Enescu", la UNMB și la Facultatea de muzică de la Galați.

Un public numeros a urmărit (și) ariile prezentate pe ecran, rememorând spectacolele în care protagonista a fost aplaudată, la Teatrul Muzical din Brașov, la Operetă sau la Opera Națională din București, în roluri de prim plan din Traviata sau Faust, Carmen sau Flautul fermecat, Madama Butterfly sau Don Giovanni, dar și Văduva veselă sau Sylvia, în care glasul său calitativ, condus cu siguranță, era dublat de o expresivitate atent gândită, dar mai ales de o emoție interioară care a însoțit-o întreaga viață, fie pe scenă, fie la catedră. Repere din cariera sa de 35 de ani au fost punctate de prof.univ.dr. Grigore Constantinescu, cel care i-a îndrumat și doctoratul referitor la "vocaliză", iar Liliana Dumitrache, într-o firească prelungire, a detaliat ceva din munca de descoperire și formare a unor posibili viitori cântăreți.

Și tocmai de aceea, a dorit ca în prima parte a programului să prezinte elevi sau studenți pe care i-a condus la primii pași în tainele cântului, aducând pe podium o fetiță din clasa a VII-a - Irina Grămescu - acompaniată la pian de sora sa din... clasa a II-a într-o scurtă piesă de Vaccai, apoi sopranele Ana-Maria Gogoașă (arie lentă de Vivaldi), Ana-Gabriela Mihăilescu - elevă în clasa a IX-a (arie de Scarlatti), Adina-Mihaela Cricoveanu, studentă în anul IV (aria lui Oscar din Bal mascat), dovedind muzicalitate și un glas limpede, încă neformat, apoi Alexandra-Florentina Moroiu, deja profesor la Școala de arte (aria Adelei din Liliacul), parcurgând secvența cu îngrijire, asemeni baritonului Alexandru-Ștefan Constantin, masterand care s-a străduit să confere linia cerută de stilul mozartian (Serenada lui Don Giovanni din opera omonimă), dar tenorul Dragoș-Ștefan Cicu din Corul Radio a vădit un potențial vocal, însă și o lentoare aproape școlărească în maniera de abordare a partiturii (aria din Madama Butterfly), iar soprana-studentă Lavinia-Ioana Lăcătuș a încercat să fie expresivă (în Porgy și Bess), în timp ce baritonul Dominic Cristea, solist al Teatrului Muzical din Galați, a convins că are un glas frumos, are și inteligență și logică a expresiei, dar și carențe serioase în special în acut (arie din Mizerabilii).

Un alt moment al concertului a fost rezervat invitaților, soprana Cleopatra David, din corul Filarmonicii, optând pentru lieduri de Schubert și Strauss, tenorul Nicolae Simonov, din corul Radio, aducând căldura vocii lirice și eleganța interpretării în muzica preclasică (Magnificat de Bach, Mesiah de Handel), pentru ca pianista Diana Spânu-Dănilă, care a acompaniat acei tineri, să se regăsească și în Trio "Mozaic", alături de violonista Oana Spânu-Vișenescu și de clarinetistul Emil Vișenescu, în Trio "Mozaic", propunând Cinci piese de Șostakovici, în care s-a reliefat linia sensibilă, rafinamentul sau verva dansurilor.

După pauză am ascultat soliști binecunoscuți, cândva colegi ai Lilianei Dumitrache, parte de la Opera bucureșteană - soprana Simona Neagu, punându-și în valoare timbrul încărcat, siguranța tehnică, frazarea și expresia adecvată în arii din Madama Butterfly și Don Giovanni (Donna Anna), soprana Mihaela Stanciu încântând prin frumusețea și prospețimea vocală, prin sensibilitatea cântului și interpretarea nuanțată în Boema și Bărbierul din Sevilla, operă din care a abordat și celebrul duet Rosina-Figaro împreună cu baritonul Vicențiu Țăranu, acesta optând și pentru aria din Traviata, rezolvată îngrijit dar linear, în timp ce soprana Simonida Luțescu a susținut cu aplomb aria din Paiațe; basul Ștefan Schuller, acum solist la Opera comică pentru copii, a ales aria lui Basilio din aceeași creație rossiniană, pentru ca alături de soția sa, soprana Lăcrămioara Schuller, solistă a Operei din Brașov, să evolueze în duetul din Elixirul dragostei, cu experiența și acuratețea dintotdeauna, solista abordând deopotrivă aria Adelei din opereta straussiană, astfel încât, întâmplător sau nu, am avut ocazia să urmărim acea pagină în două versiuni interpretative foarte diferite. La pian a acompaniat Liana Mareș de la ONB. Iar în final, soprana Felicia Filip, colegă și la Brașov și apoi la ONB cu artista sărbătorită, a prezentat sensibila arie din Herodiade, de această dată în compania pianistului Tudor Scripcaru, doctorand la UNMB.

Un program bogat, variat, susținut de începători sau experimentați soliști care, într-un fel sau altul, i-au fost și îi sunt alături sopranei căreia, în final, i-au cântat "La mulți ani", în aplauzele prelungi ale spectatorilor care, poate abia atunci, au aflat că acel concert intitulat Dialoguri lirice, aniversând cei 35 de ani de activitate artistică a Lilianei Dumitrache, marca și ziua în care a mai adăugat un an de viață la o vârstă maturității, a împlinirii pe plan profesional, chiar dacă parcursul carierei sale a fost punctat și cu amărăciuni, pe lângă satisfacțiile și reușitele răsplătite cu flori și aplauze.

Anca Florea