Arhivă : Cronici Înapoi

Semper Oper Dresda (3). Omer Meir Wellber, Johannes Erath și Nunta lui Figaro

Publicat: luni, 29 Iunie 2015 , ora 13.41

V-ați gândit vreodată la Nunta lui Figaro a lui Beaumachais/ Mozart ca la o telenovelă a cărei acțiune se poate desfășura oricând cu aceeași credibilitate?; stăpânul clanului, contele, se îndrăgostește de o servitoare, Susanna pe care o urmărește cu furie, fără să uite, între timp, și de alte frumuseți de pe domeniul lui; deși își ignoră soția, stăpânul clanului este totuși foarte gelos și mai ales extrem de grijuliu cu onoarea lui; contesa suferă cât suferă, apoi începe să se consoleze cu mici flirturi mai mult sau mai puțin vinovate, până când se hotărăște să își părăsească soțul; valetul Figaro, om serios, se îndrăgostește, așa cum se cuvinte de servitoarea din casă, pe care vrea să o ia de soție; șireată și plină de nuri, Susanna îl iubește și ea pe valetul pe care îl acceptă de soț; și amândoi încep să alcătuiască planuri menite să îi aducă împreună; contele nu se lasă și începe să țeasă intrigi, prin care să îi despartă pe cei doi; apar personaje colaterale, Basilio, Bartholo, Marcellina, absolut necesare îmbogățirii acțiunii, care crește și se ramifică pentru ca să ajungă la un punct culminant, când valetul Figaro nu mai este nevoit să se căsătorească cu creditoarea lui, Marcelina, căci se descoperă că aceasta îi este mamă!; un tânăr imberb, Cherubino, dornic să zboare din floare în floare, încurcă toate ițele pe care însă sentimentele curate ale lui Figaro și ale Suzannei le descurcă (cu greu!) căci totul trebuie să fie cu happy end, binele trebuie să învingă răul, dragostea trebuie să triumfe și cel de rea credință trebuie să fie pedepsit. Totul sună extrem de cunoscut. Să butonăm puțin programele TV și găsim ușor aceeași poveste, indiferent dacă ea este plasată în America de Sud, în Italia sau în Turcia. Cred că de la această constatare a plecat și regizorul Johannes Erath, căruia studii muzicale și practica în orchestre simfonice și de operă i-au permis să imagineze multă și agitată mișcare pe scenă, fără ca vreodată partitura mozartiană să fie deranjată. Corectă premisă, drum liber către un succes garantat. Premiera cu a sa Nunta lui Figaro pe scena de la Semper Oper din Dresda, sâmbata 20 iunie 2015 m-a cucerit cu totul. Convins că acțiunea și personajele se simt bine în orice epocă, în orice haine și orice limbă ar vorbi, Johannes Erath începe spectacolul în stilul Commedia dell' Arte, îl trece prin Rococo-ul secolului 18 și îl sfârșește în confortul burghez al zilelor noastre (costumele superbe Birgit Wentsch). Totul este gândit și realizat impecabil, cu o logică perfectă. În primul act, personajele Commediei dell' Arte sunt dublate: Figaro și Don

Bartholo îmbracă costumul pestriț al lui Arlechino - sunt același personaj la distanță de decenii; Susanna și Marcelina îmbracă același costum colorat, cel al Colombinei - sunt și ele același personaj, la distanță de decenii; iar Contele și Cherubino, conform aceleiași analogii, îmbracă amândoi costumul de un alb imaculat al lui Pierrot. Întreg primul act se desfășoară pe o scenă de lemn, precum cele pe care le vedem în gravurile de epocă, prin bâlciurile trecutului, iar felul de a juca, gesturile de marionetă, sugestiile grobiane cu tentă sexuală, glumele cu subînțeles (uneori politic!) stârnesc râsete și comentarii, căci totul este posibil pe scenă, în spatele unor măști, spre amuzamentul gloatei.

Actele 2 și 3 se joacă printre panouri imense pe care sunt pictate flori mari, mai mult sau mai puțin fanate. Costumele sunt bogate, elegante, jocul discret sau agitat, așa cum permite rangul. Panourile și puținele elemente de decor (scenografia Katrin Connan) sunt mânuite la vedere cu o lentoare de ireal, de un grup de balerini. Mi-a rămas cu încântare în memorie momentul în care din spatele panourilor uriașe pe dreapta și pe stânga sunt împinse două jumătăți de masă la capetele cărora, departe, foarte departe unul de altul stau, țepeni și străini, Contele și Contesa: el citește absent ziarul, ea își cântă minunata arie în care evocă momentele de fericire conjugală demult trecute…. Muzical, este poate cel mai reușit moment al întregului spectacol urmat la…câteva sutimi de punct de - n-o să credeți! - aria Barbarinei. Și am ajuns să vorbim despre partea muzicală a spectacolului și de aportul uriaș al dirijorului Omer Meir Wellber la succesul eclatant al serii. Muzicianul israelian născut în 1981 este cotat, pe bună dreptate, ca unul dintre cei mai talentați dirijori ai momentului. În aprilie 2014 a condus spectacolul montare nouă Cosi fann tutte și în 2016 va reveni la Dresda pentru un nou Don Giovanni, întregind astfel trilogia Da Ponte. Omer Meir Wellber are un temperament ardent ce se simte minunat în muzica lui Mozart. Tempi sunt mari, neîngăduitori cu nimeni și totul devine o spumă proaspătă și colorată. Are un fel extrovertit de a dirija. A renunțat la baghetă, modelează cu mâinile goale sunetele, tăcerile, fermatele discrete, sfârșiturile de frază, expresivitatea întregului ce unește armonios vocea cu instrumentul. Este cel care acompaniază la clavecin recitativele și cere tuturor sublinierea fiecărui sentiment, fiecărei schimbări de atmosferă sau de stare, fiecărui gând…S-a intervenit în partitură de două ori: în partea a doua a spectacolului, dirijorul ia acordeonul în brațe și cântă câteva fragmente din melodia La vie en rose… Intervenția nu m-a deranjat dar poate fi discutabilă și… nenecesară. Poate un strop de umor contemporan… Când însă dirijorul renunță la acompaniamentul recitativelor în cel mai dramatic moment al acțiunii - ultimul act, când Figaro crede că Susanna l-a înșelat - efectul este compleșitor. Rostirea pe gol, în replică de teatru, a unor sentimente sfâșietoare, justifică pe deplin o idee ce s-a dovedit minunată!

Nimic din toată bucuria care a fost această Nunta lui Figaro de la Dresda nu ar fi fost posibil fără o orchestră profesionistă alcătuită din virtuozi sensibili cum este Capela de Stat din Dresda și fără un grup de cântăreți de calitate absolută. Nu pot să reproșez nimănui nimic, nici în joc, nici în cânt. Pot să am totuși, preferințe: Cherubino - Christina Bock s-a detașat clar în context atât datorită atenției pe care i-o dă regizorul care îi încarcă jocul cu sute de detalii amuzante cât și muzicalității și prospețimii cu care dă glas personajului; muzical, Contesa - Sarah-Jane Brandon m-a cucerit și repet, cele două arii dar mai ales cea din actul 3 au stârnit ropote nestăpânite de aplauze. Uneori am avut impresia că respirația ei nu se mai sfârșește și că prin fraza mozartiană viața pulsează concret, puternic și încărcat de o deznădejde fără leac. Pe Figaro - Zachary Nelson și pe Conte - Christoph Pohl îi pun pe trepte egale dar înalte, atât ca voce cât și ca joc; Susanna- Emily Dorn a fost superbă ca actriță dar am ajuns să îi apreciez vocea de abia după jumătatea serii. Deși apariție scurtă, repet Tuuli Takala - Barbarina a marcat unul dintre cele mai expresive momente muzicale. Foarte buni în roluri dar plasați de însuși compozitorul pe plan oarecum secund, au fost și Sabine Brohm - Marcellina, Matthias Henneberg - Don Bartolo, Aaron Pegram - Don Basilio, Gerald Hupach - Don Curzio, Alexander Hajek - Antonio.

Nunta lui Figaro de Mozart de pe scena de la Semper Oper din Dresda m-a impresionat și m-a încântat. Este un model de spectacol modern de teatru liric: viziune regizorală nouă, proaspătă și coerentă, cu maxim respect față de partitură și o interpretare impecabilă. Îmi doresc mult să ajung în stagiunea viitoare să văd/ ascult și Don Giovanni-ul lui Omer Meir Wellber. Nu poate fi decât foarte, foarte interesant.


Cristina Sârbu