Arhivă : Cronici Înapoi

Eveniment verdian la Opera din Iași în 5 aprilie 2015

Publicat: marți, 7 Aprilie 2015 , ora 11.40

Continuând seria evenimentelor cu totul speciale oferite publicului în ultimele stagiuni, Opera din Iași a prezentat Requiem-ul (Messa da Requiem) de Verdi, monumentală creație care, în preajma Sărbătorilor pascale, a avut, pe lângă încărcătura și noutatea în plan artistic, și o semnificație aparte, cântându-se "In memoriam Octavian Dumitru", foștii colegi ai tânărului bas trecut, fulgerător și mult prea devreme, în neființă, marcați de o profundă emoție, implicându-se emoțional într-un demers menit să omagieze un solist de valoare și un prieten a cărui dispariție i-a afectat probabil pentru totdeauna.

O premieră care a prilejuit și invitarea dirijorului austriac Mark Stringer la pupitrul ansamblului, dar și debutul unor binecunoscuți soliști în dificila partitură, o "provocare" și pentru ei și pentru ansamblu prin abordarea unei creații vocal-simfonice care, deși cuprinde multiple raportări la celebre opere verdiene, necesită totuși o tratare în spiritul lucrărilor religioase destinate inițial ambianței de catedrală, deci diferită de maniera "de operă", ceea ce, desigur, ridică probleme de interpretare în plan muzical și expresiv.

A fost însă un "pariu" câștigat și de cor (pregătit de Manuel Giugula), având densitate și omogenitate, sonorități estompate și izbucniri bine susținute (și controlate), rezolvând cu acuratețe și textura polifonică atât de solicitantă și... riscantă, și în egală măsură de orchestră, echilibrată și nuanțată în pagini abia sugerate sau în desfășurări grandioase, însoțind deopotrivă evoluția corului și a soliștilor cu precizie, fără a-i acoperi.

Iar cvartetul vocal a adus surprize diverse, pentru că soprana Ana-Maria Donose a etalat un glas calitativ, condus cu siguranță și deosebită atenție pentru frazare și sublinierea sensurilor cuprinse în text, într-o scriitură care, deși complexă și dificilă, s-a dovedit foarte ofertantă și "convenabilă" atât timbral, cât și ca manieră de cânt, egală în registre, cu o anume sobrietate, cu rotunjime a sunetului și acut penetrant, urmărind fiecare detaliu, așa încât, poate mai mult decât în spectacolele de operă, a constituit, pentru mine, o adevărată revelație; mezzosoprana Florentina Onică, având și culoarea de glas sombrată și vibrația interioară a trăirii sensibile sau dramatice și experiența frazării elegante, a "cântului frumos", a adus prestanță și rafinament expresiv (poate cu sublinierea prea accentuată a gravelor), un real avantaj fiind și faptul că cele două voci s-au mariat excelent, atât ca sonoritate, cât și ca linie interpretativă; deși generozitatea timbrală cu totul specială a tenorului Florin Guzgă a impresionat încă de la prima sa apariție scenică, de această dată nu a fost în cea mai bună formă, rezolvând însă cu acuratețe și onestitate și momentele solistice și cele de ansamblu în care a încercat să se integreze, în timp ce basul Daniel Mateianu a cucerit din nou prin glasul cald, rotund, pus în valoare cu inteligență și cu o tehnică sigură, menită să-i asigure o evoluție unitară, perfect raportată la cerințele partiturii, într-o colaborare de asemenea bine realizată cu partenerii.

La pupitru, dirijând fără partitură, cu o gestică incisivă ce trăda probabil plăcerea de a conduce o astfel de lucrare, Mark Stringer a reușit să coordoneze reația între orchestră, cor și soliști, indicațiile sale punctând intrări și accente, la care speram să se adauge conturarea atmosferei de rugă, de reculegere, dar a preferat să trateze Requiem-ul ca pe un superb oratoriu, robust și pământean, muzicienii ieșeni adăugând însă un plus de sensibilitate și relief unei creații de referință pe care Opera din Iași a oferit-o, extrem de inspirat, în duminica ce a precedat Săptămâna Patimilor.

Anca Florea