Arhivă : Cronici Înapoi

Aniversând trei decenii de prietenie - Gala aniversară Mihnea Lamatic la Opera Națională București

Publicat: marți, 7 Aprilie 2015 , ora 11.35

În ajun de Florii, Opera Națională București a găzduit o gală care se dorea a fi un eveniment prin faptul că basul Mihnea Lamatic, de peste un sfert de veac solist al teatrului liric, era sărbătorit la... aproape 26 de ani de la absolvirea Conservatorului (denumit acum Universitatea Națională de Muzică) din București, prilej care a determinat, discret și... implicit, deopotrivă marcarea aceleiași perioade trecute de când (și) colega sa de generație, soprana Angela Gheorghiu, a finalizat studiile la clasa de canto, în cadrul aceleiași instituții de învățământ, unde a legat o prietenie de o viață cu soprana Gladiola Nițulescu, devenită... soția lui Lamatic.

De fapt, s-au aniversat cele 3 decenii de constantă și strânsă relație a lor, ceea ce a generat intenția și acceptul celebrei soliste de a răspunde, "în mod excepțional", la "invitația de a cânta pe scena Operei Naționale București", alături de "colegul său de promoție", de familia lui, dar și de câțiva parteneri de scenă de ieri și de azi. Probabil că mulți dintre spectatorii aflați în sală și-au amintit prima și unica apariție a Angelei Burlacu-Gheorghiu într-o secvență de operă pe acea scenă, în vara anului 1988, când a interpretat excepțional "scena din biserică" din Faust de Gounod, într-o altă gală, rezervată atunci profesoarei sale, soprana Arta Florescu - pe atunci, viitoarea divă era în anul IV...

Privind lucrurile într-un asemenea context, pe care însă titlul programului tipărit - "Gală aniversară Mihnea Lamatic" - nu îl preciza, cred că seara de la ONB ar trebui comentată mai curând sub semnul prieteniei, într-o derulare "ca în familie" (la propriu și la figurat), pentru că pe scenă au evoluat și soții Lamatic, dar și fiul lor, foarte tânărul bas Ștefan Lamatic, încă student la aceeași Universitate Națională de Muzică, împreună cu Angela Gheorghiu și cu alți foști colegi din primii lor ani de activitate.

Dacă Mihnea Lamatic a abordat arii de anvergură din creația verdiană - Macbeth, Don Carlo -, dar și din Evgheni Oneghin de Ceaikovski -, iar fiul său a marcat debutul absolut pe scena de operă... adevărată cu aria lui Fiesco din Simon Boccanegra de Verdi (etalând un timbru plăcut, liric și o frazare îngrijită, cu intenții expresive bine conturate), soprana Gladiola Nițulescu-Lamatic a rămas fidelă genului operetei, în care este cunoscută prin numeroasele roluri susținute la Teatrul "Ion Dacian", optând acum pentru un cuplet din Silvia de Kalman, având însă un titlu foarte departe de ținuta unui teatru liric ce se vrea de cotă - Piparcă Petre -, parteneri fiindu-i Valentino Tiron, evident Mihnea Lamatic (cu o enormă sticlă de șampanie în brațe), precum și balerini sau coriști de la Operetă, secvența, total străină de specificul teatrului-gazdă, reflectând și legătura strânsă a basului cu un astfel de repertoriu, fiind, de ani buni, și solist al TNO.

În aceeași idee, tenorul Alexandru Badea, a cărui carieră a început la Operetă și a continuat la Operă, până în momentul în care a hotărât să activeze în străinătate, a ales o arie din Contesa Maritza de (același) Kalman, încheiată prin câteva măsuri cântate de el însuși la vioara "împrumutată" din orchestră, după ce anterior atacase aria din Turandot de Puccini, pentru ca apoi să se regăsească în duetul din Elixirul dragostei de Donizetti cu Mihnea Lamatic, cel care, împreună cu baritonul Dorin Mara - și el solist al Operei în primii ani din carieră împlinită în Germania, demonstrând că a rămas la fel de talentat în plan interpretativ -, a susținut (și) duetul din Don Pasquale de același compozitor, Mara prezentând deopotrivă arii din Falstaff de Verdi și Bărbierul din Sevilla de Rossini.

Și pentru că tenorul Teodor Ilincăi a cântat, în compania vestitei soprane, în câteva concerte prin lume (și el fiind, o vreme, angajat al ONB, în ultimele stagiuni solicitat peste hotare), s-a numărat printre oaspeții Galei, cucerind, din nou, în arii din Simon Boccanegra și Tosca (actul III), într-o excelentă revenire de formă, timbrul său superb, metalic, recăpătându-și strălucirea, asemeni acutului performant, spre încântarea publicului ce umplea sala.

Mult așteptata vedetă a serii, Angela Gheorghiu, frumoasă, elegantă, zâmbitoare și relaxată, a abordat, deloc întâmplător, poate chiar simbolic-nostalgic, împreună cu Mihnea Lamatic, aceeași "scenă din biserică" în care impresionase profund cândva, pagină reluată acum în maniera mai rezervată și perfect "controlată", conferită de experienta și statutul său pe marile scene ale lumii; a schimbat apoi "registrul" prin duetul din Porgy și Bess de Gershwin (partener din nou Lamatic), ambele cântate însă cu partitura în față, deși a susținut rolul Margareta în zeci de spectacole. Dar a trecut rapid la aria din Gianni Schicchi de Puccini, pentru ca în bis să prefere o arie din musical-ul My Fair Lady de Loewe, glasul său sunând frumos, condus cu atenție și suplețe, poate ușor temperat în intensitate.

Adevărul este că prima parte a Galei a avut o unitate de concepție și deci o ținută reală, implicând și corul Operei (maestru Stelian Olariu), pentru ca după pauză să alterneze opera cu opereta și musicalul, desigur conform preferințelor unora, dovedind disponibilitățile diverse ale soliștilor, într-o amalgamare eclectică ce a cuprins și un lied de Rachmaninov, pe care Gladiola Nițulescu a dorit să-l parcurgă pentru ca fiul său să o acompanieze la pian - foarte bine, de altfel.

Iar "pendularea" între genuri a culminat, în final, cu duetul din Don Giovanni de Mozart... cântat de către toți soliștii, Angela Gheorghiu "deschizându-l" împreună cu Ștefan Lamatic, intrând succesiv pe scenă și ceilalți colegi-prieteni-colaboratori, destul de improvizat dar agreabil în sine. Numai că bisul acordat de divă a fost urmat de... bisul sărbătoritului, decupat tot din My Fair Lady, solistul apărând, în cupletul lui Doolittle, alături de V. Tiron și de un alt coleg mimând... beția avansată, dansând cu aplomb și bună dispoziție, deși cred că o asemenea gală era de așteptat să se păstreze în "rama" unei structuri care să asigure dimensiunea evenimentului.

Corul a sunat așa cum trebuie în deschiderea cu fragmentul din Carmina burana de Orff, apoi cu discreție și expresivitate în susținerea tenorului în Turandot sau a basului în Boccanegra, precum și în intervențiile din Faust, dar în partea a doua ansamblul nu a mai fost "exploatat", deși ar fi asigurat un plus de strălucire desfășurării generale. La rândul său, orchestra a fost la înălțime, reușind să acompanieze cu destulă rigoare pagini familiare sau nu ca gen și stil, sub conducerea lui Ciprian Teodorașcu, dirijor care s-a străduit să se plieze pe tempo-ul uneori aleatoriu al soliștilor, fără ca ușoarele dezechilibre să fie total evitate, mai ales în condițiile unor "coroane" exagerat prelungite.

Ascultand-urmărind Gala, mă gândeam la... "zăpezile de altă dată", pentru că, în fond, întreaga seară era generată de marcarea unor decenii de prietenie, așa cum a subliniat, de altfel, și Marius Constantinescu în prezentarea sa, deci am renunțat și la comentarea manierei în care s-au prezentat soliștii în plan muzical-artistic, dar și la "zăpezile de ieri și de azi", privind acea întâlnire doar ca un pretext pentru revenirea simbolică a strălucitoarei Angela Gheorghiu pe scena Operei bucureștene, publicul nostru având astfel bucuria de a o asculta "pe viu", după multă vreme, admirându-i și rochiile superbe, ținuta și atitudinea pregnantă, proprie unei adevărate dive, perfect conștientă de valoarea sa, de gestul prin care ne-a permis să o aplaudăm, după 27 de ani, pe acea scenă, ceea ce, pentru toată lumea "implicată", a fost, cu siguranță, o "lovitură de imagine", pusă la cale de multă vreme și oferită ca atare. Iar cea mai bună dovadă în acest sens este chiar aniversarea lui Mihnea Lamatic la... 3 decenii de prietenie cu Angela Gheorghiu...

Important este că melomani și admiratori au aplaudat, unii chiar au trimis bezele și au fluturat extaziați eșarfe sau... ce aveau la îndemână, semn că scopul organizării Galei a fost atins. De ce a trebuit să ni se ofere, în partea a doua, un "melanj" poate mai adecvat unui program de Revelion, cu "de toate" și cu poante în principiu agreabile, este o altă discuție...

Anca Florea