Arhivă : Cronici Înapoi
După doi ani și jumătate, 'Nabucco' de Verdi la Opera Națională București
De această dată, punctul de maxim interes a fost revenirea, după doi ani și jumătate de absență - determinată de... neprogramarea sa în spectacolele curente - a sopranei Sorina Munteanu, unanim recunoscută și apreciată ca singura noastră soprană dramatică din ultimii ani, pe care, în loc să o pună în valoare, profitând de avantajul de a fi angajată a ONB, cei care decid cine cântă... sau nu, au preferat să o țină departe de scenă, de public, din motive doar de unii știute. S-a preferat invitarea altor soprane mai mult sau mai puțin valoroase, în roluri pe care solista le realiza până atunci la un nivel de fiecare dată răsplătit cu aplauze și ovații. Nu s-a dorit să se "observe" nici faptul că o voce, ca orice instrument, trebuie "cântată" pentru a se păstra nealterată, iar legătura permanentă cu "scândura" scenei este vitală pentru un interpret, asigurându-i echilibrul psihic, siguranța și menținerea nivelului artistic dobândit și consolidat prin experiență și acumulări. Și din păcate, Sorina Munteanu nu este singura pusă într-o asemenea situație, frustrantă pentru orice solist care, cu obstinație, este "ocolit" de către cei ce concep distribuțiile de stagiune. Din fericire, a avut prilejul să evolueze, în toată această perioadă, în teatre din țară.
Știind toate acestea, bucurându-se de faptul că, în sfârșit, pot reasculta glasul calitativ și generos al sopranei, spectatorii au umplut sala Operei, regăsind datele ei binecunoscute, marcate poate de o precauție firească în cazul oricărui solist ce apare în fața publicului după o nedorită absență, rezolvând însă cu aplomb dificila partitură în care, probabil, se va simți mult mai confortabil și eliberată de presiune în cea de a doua reprezentație. Iar faptul că în luna aprilie este anunțată și în Aida, sper să fie un semn de revenire la normal, nu doar o mișcare de conjunctură.
În Nabucco a apărut mereu același bariton Ștefan Ignat, a cărui evoluție în rol am comentat-o adesea, remarcând acum o temperare a intensităților și o anume atenție acordată parcurgerii țesăturii solicitante, ceea ce ar fi nesperat de bine dacă nu s-ar datora numai unei (posibile) oboseli vocale, trădată spre final și de câteva impurități; dar poate că totuși va începe să-și tempereze și să-și controleze cu adevărat cântul...
Dacă rolul Ismaele a fost susținut, și de această dată, de tenorul Liviu Indricău, lăsând glasul liric și metalic să se desfășoare în acord cu timbrul său, fără a încerca să fie eroic cu orice preț, în Zaccaria a apărut basul Horia Sandu, parcă mai prezent și implicat ca altădată, depășind, la rândul său, ezitările primelor replici, mezzosoprana Sidonia Nica a conturat o convingătoare Fenena, basul Paul Basacopol a fost solicitat să asigure personajul Marelui Preot, tenorul Andrei Lazăr a conferit contur secundarului Abdallo, iar soprana Simona Neagu a rămas o discretă Anna. Corul a sunat la fel de bine, masiv, nuanțat, omogen, baletul a parcurs cu conștiinciozitate coregrafia fără relief, soliști fiind, în debut, Isabella-Maria Măciucă, alături de Ionuț Arteni și Raul Oprea, iar orchestra a cântat corect și a colaborat permanent în relația cu ansamblul vocal, dirijorul Iurie Florea abordând aceeași manieră "neutră" de tratare a lucrării care însă, beneficiind de glasuri frumoase într-o muzică superbă, a fost oferită publicului la nivelul unui spectacol "curat" și unitar.