Arhivă : Cronici Înapoi

Stagiunea de Marți seară - 12 ianuarie 2015

Publicat: miercuri, 14 Ianuarie 2015 , ora 13.20

În plină ascensiune, cvartetul Solartis a fost oaspete al Stagiunii de marți seară. Recitalul din 12 ianuarie de la Sala mică a Ateneului Român a fost al doilea dintr-o serie de opt concerte desfășurate sub genericul "Tonuri și toane" la Palatul Șuțu, Universitatea de Muzică București și Academia de Muzică și Arte. De ce "Tonuri și toane" a explicat Sabin Penea - prim violonist al cvartetului:

"Tonuri și toane pentru că marchează într-un fel latura noastră ambivalentă: avem "tonuri", muzică clasică, Haydn, Borodin iar pentru "toane" ne-am gândit să încercăm să provocăm publicul - și lucrarea domnului Zabel este mai mult decât o provocare. De aceea ne-am gândit la o latură mai modernă în care să abordăm un gen de repertoriu la care lumea nu se așteaptă precum Beatles sau Pink Floyd. Astfel, vom putea atrage publicul în sălile de concert, să-l putem obișnui cu concertele camerale, atât în spații oficiale cum este sala Ateneului, cât și în concerte private susținute în case, în cluburi... oriunde... Suntem deschiși să venim oriunde după publicul nostru... să-i luăm cu forța."

Sabin Penea - vioara I, Ana Maria Marian - vioara II, Laura Zecheru - violă și Andrei Nițescu - violoncel, sunt cei patru membrii ai Cvartetului Solartis - "Soare și artă", o formație care în cei aproape trei ani de activitate a obținut premii naționale și internaționale, cel mai recent fiind premiul al II-lea la Concursul Internațional de Muzică de Cameră de la Plovdiv. Am regăsit în programul celor patru muzicieni două cvartete de Haydn și Borodin și o lucrare în primă audiție în România "Dance macabre" compusă în anul 2000 de compozitorul german Frank Zabel, prezent aseară la Sala mică a Ateneului Român:

"Nu este prima lucrare în istoria muzicii cu acest nume. Pentru mine Dance macabre înseamnă ciclul vieții: de la naștere până la moarte. Cele șase părți semnifică cercul vieții: ne naștem, suntem copii, devenim adulți și în cele din urmă survine moartea pe care eu o văd ca pe un dans macabru."

Un program îndrăzneț, dacă ne gândim la piesa contemporană interpretată de cvartetul Solartis care și-a propus ca misiune recâștigarea publicului, pierdut de muzica clasică în ultimii ani. Și pot să spun că publicul a ascultat cu interes toate cele trei lucrări, un public în care s-a regăsit și mult apreciata pianistă Verona Maier:

"Cvartetul Solartis a îndrăznit să pună la cale o serie de concerte în care ei vor parcurge istoria muzicii, așa cum ați auzit și în această seară: Haydn - tatăl cvartetului - a fost prezent, iar lucrarea lui Frank Zabel este o dovadă că muzica scrisă ieri pentru cvartetul de coarde intră în vederile celor patru muzicieni. Este o serie de concerte în care ei vor încerca în primul rând să câștige ceea ce cred că a constituit de-a lungul timpului atúul lor cel mai important - comunicarea cu publicul. De altminteri piesa contemporană pe care au cântat-o în această seară cred că a avut în ei niște slujitori pentru că puterea cu care au conservat stări, cu care au reușit să comunice cu publicul, care nu era în totalitate un fan al muzicii contemporane, a făcut liniște în sala studio a Ateneului Român. Puterea de comunicare a fost întotdeauna un un atú pentru cvartetul Solartis și știu că este o coordonată pe care ei pot miza și cu care au impresionat. Seria de concerte pe care au pus-o la cale cu siguranță are în vedere și șlefuirea până la detaliile care fac diferența între marea carieră de cvartet și o evoluție foarte bună uneori excepțională așa cum este și cea din această seară."

Jeanine Costache