ACUM:
13.05
Polifonii
Baroc, clasic, romantic, coral, creație și interpretare românească - înlănțuite inedit într-o nouă emisiune.
Urmează: 15.25 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 15.29 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Arhivă : Cronici Înapoi

Concursul de dirijat 'Jeunesses Musicales România' la final

Publicat: luni, 8 Septembrie 2014 , ora 13.41
Chiar dacă o mediatizare mai discretă a făcut ca prea puțini melomani să afle detalii despre derularea evenimentului, totuși la București a avut loc cea de a V-a ediție a concursului de dirijat organizat, sub egida Jeunesses Musicales România, de către Elit Art Club UNESCO, cei 3 finaliști beneficiind de colaborarea cu orchestra Filarmonicii "George Enescu", ceea ce reprezintă, în sine, un câștig pentru orice tânăr aspirant la statutul de dirijor adevărat. Conform comunicatului oficial, în prima etapă s-au înscris 88 de concurenți din 37 de țări, sosind din Europa, Asia sau cele două Americi, iar timp de cinci zile, juriul prezidat de Horia Andreescu, membrii fiind Nicolae Licareț, Gheorghe Costin, Bujor Prelipcean, Mark Stringer (SUA), Bojan Sudjic (Serbia), Jacek Rogala (Polonia), a evaluat 50 de tineri (sub 35 de ani), hotărând ca în finală să se califice doi dirijori din China și unul din Bulgaria.

Conform tradiției, acea ultimă etapă s-a desfășurat "cu public", așa încât o sală aproape plină a urmărit, la Ateneu, evoluția lor într-un repertoriu ce alătura pagini din opere italiene și părți din opusuri de Schumann. Pentru început, Yang Jiao a abordat, cu o gestică precisă dar ușor mecanică și, poate paradoxal, cumva "coregrafică", duetul din ultimul act al operei Traviata de Verdi, în compania sopranei Irina Iordăchescu și a tenorului Adrian Dumitru, pe care dirijorul s-a străduit să-i acompanieze cât mai corect, chiar dacă fluctuațiile de tempo remarcate la soliști erau destul de derutante. Apoi, în partea I din Simfonia nr. 2, a relevat cunoașterea lucrării și dorința de a da toate intrările necesare, de a respecta construcția în ansamblu, fără a aduce însă ceva deosebit în plan expresiv, instrumentiștii răspunzând însă prompt solicitărilor sale, rezultatul fiind... doar corect.

A urmat la pupitru Haoran Li, mult mai dezinvolt și temperamental, cu date certe și un talent ce se reliefa pregnant, conducând cu gesturi expresive, implicându-se (și cu tot corpul) în demersul interpretativ, reușind să susțină eficient suportul orchestral al ariei din Luisa Miller de Verdi, în care glasul excelent al tenorului Adrian Dumitru s-a simțit în largul său, mult mai convenabil față de țesătura din duetul anterior, punându-și în valoare și timbrul generos și frazarea în spirit verdian și acutul strălucitor, cântând cu sensibilitate, deși tentația prioritară este de a "ataca" în forță, ca orice tenor "eroic". Iar în partea I din Simfonia nr. 1 Primăvara, dirijorul a reușit să capteze, să contureze momente de anvergură și de finețe, într-o coloristică diversă, destul de aproape de încărcătura romantică, iar ansamblul a răspuns cu reală plăcere unor solicitări perfect logice și argumentate de scriitura complexă.

În fine, Donka Miteva a convins că știe clar structura partiturilor, că poate conduce cu gesturi la fel de clare, mai apropiate însă de cele ale dirijorului de cor, rămânând la formule scolastice, nelăsând loc și pentru aspecte de interpretare, deși a urmărit atent intențiile expresive și de tempo ale sopranei Irina Iordăchescu în aria lui Mimi din opera Boema de Puccini, pe care orchestra a acompaniat-o încercând să evite dezechilibrele, publicul apreciind maniera emoțională în care solista știe să investească personajele cu trăiri intense. Iar în partea I din Simfonia nr. 4, tânăra aspirantă la un loc pe podiumul dirijoral a confirmat elementele remarcate încă de la început, nereușind să iasă din canoanele reci ale studiului atent asupra notelor de pe portativ.

După o deliberare de câteva minute, juriul a revenit în sală, iar maestrul Horia Andreescu a anunțat și premiile speciale și propunerile venite din partea Filarmonicii din Iași sau a celei din Polonia de a oferi finaliștilor posibilitatea să susțină concerte în viitoarea stagiune, precum și clasamentul pe care, probabil, mulți dintre spectatori îl anticipau; astfel, Premiul I i-a revenit lui Haoran Li, pe locul II situându-se conaționalul său, Yang Jiao, iar pe locul III, Donka Miteva. În aplauzele publicului, pe scenă au apărut și soliștii, alături de dirijorii laureați, dr. Dașcă, direct implicat în organizarea competiției, menționând câteva repere pe care juriul le-a avut în vedere în aprecierea acestora, dar și faptul că "este singurul proiect de dirijat recunoscut și promovat din rețeaua internațională Jeunesses Musicales", subliniind totodată că anul acesta este afiliat Concursului Internațional "George Enescu" sau că ediția V-a fost finanțată de AFCN și ARCUB, având și sprijinul Ambasadei SUA la București.

O seară apreciată de spectatori, cu muzică bună, glasuri frumoase și dirijori care au încercat să demonstreze că au șanse într-o viitoare carieră, cu premii care, chiar dacă nu au o valoare financiară deosebită, sunt importante prin oportunitatea de a lucra cu Filarmonica și de a conduce apoi orchestre din țară și din străinătate - pentru că, așa cum sublinia maestrul Andreescu, un dirijor are nevoie, în primul rând, de "instrumentul" său, orchestra, pentru a se forma și, eventual, pentru a se dezvolta până la nivelul performanței artistice. Iar organizatorii și-au atins și sub acest aspect, țelul propus, într-un demers pretențios, dar atât de binevenit în viața noastră muzicală.


Anca Florea