Arhivă : Cronici Înapoi

Țintea muzicală 2014

Publicat: joi, 28 August 2014 , ora 14.16

Țintea muzicală 2014, ca în fiecare an o provocare și un spațiu neconvențional pentru melomani în zilele de vară, a parcurs cea de-a șasea ediție între 15-22 iulie în proporții extinse privind locul desfășurării (de la Biserica romano-catolică Cristos Rege din Ploiești, Casa de cultură din Liliești - Băicoi și Casa Teodorescu din Țintea, la Palatul Cantacuzino și respectiv Muzeul Municipiului București -Palatul Sutzu din București) dar și prin căile de abordare ale fenomenului muzical. Și subtitlurile concertelor vorbesc de la sine: Clasic între muzică tradițională și jazz, De la coralul gregorian la gospel, De la modern la contemporan. Un workshop susținut de compozitorul austriac Christoph Breidler pornind de la potențialul emoțional al structurilor complexe și o masă rotundă la care au participat Adina Dumitrescu, Sebastian Dumitrescu, Adrian Pop, Dana Cristina Probst, Christophe Roy, Noëmi Schindler, Ulpiu Vlad, Zi Wan Breidler și George Balint au completat dimensiunile unei manifestări mereu în expansiune. Organizat și coordonat de compozitoarele Dana Probst și Adina Dumitrescu, într-un cadru particular, familial, festivalul devine tentant pentru amatorii de muzică din toate epocile mai ales că diversitatea temelor alese pentru fiecare an pare a fi primordială.

Ideea în jurul căreia s-a structurat ediția din acest an este pentatonia, adică CINCI NOTE MUZICALE. REDESCOPERIRI, așa cum descoperim în programul de sală al festivalului: "S-a născut odată cu alegerea duo-ului vioară-violoncel ca protagonist al ediției. Cele cinci note muzicale reprezentate de corzile celor două instrumente luate împreună - Mi-La-Re-Sol-Do, ordonate într-o scară muzicală - Do-Re-Mi-Sol-La, ne-au condus la sistemul pentatonic. Programul ediției 2014 se conturează ca o călătorie incitantă în trecut și prezent, poposind atât în lumea muzicii tradiționale, a muzicii medievale sau moderne, cât și în cea a muzicii contemporane sau a jazz-ului, oferind publicului ocazia să descopere prin PENTATONIE puntea de legătură a acestor spații temporale, geografice și stilistice atât de îndepărtate." 

Lucrări din creația compozitorilor Claude Debussy, Ralph Vaughan Williams, Alberto Ginastera și Tan Dun a inclus recitalul susținut de Carolina Iulia Astanei - mezzosoprană, Christoph Breidler - pian, Zi Wan Breidler - flaut, Maria Magdalena Probst - violoncel, cvartetul vocal "Cavadin" condus de Emanuel Pecingină; prime audiții de Sebastian Dumitrescu- Les jeux olympique, Dana Cristina Probst - Les voix cachees, Christoph Breidler - Affektgeflecht și pagini semnate de Camille Roy - Parmi l'arbre, Adrian Pop - Țiituri, Ulpiu Vlad - Rezonanțe pe fond galben, Adina Dumitrescu - Pas de deux updated, au fost în programele susținute de duo-ul invitat: Noemi Schindler - la vioară și Christoph Roy - la violoncel. Muzicieni consacrați, interpreți preferați ai compozitorilor contemporani, membri în renumitul ansamblu francez, Aleph, și-au încheiat fiecare din cele două concerte susținute la București (la Palatul Cantacuzino și Palatul Sutzu) cu câte o pagină de referință din repertoriul secolului XX: Sonata pentru vioară și violoncel de Maurice Ravel și respectiv Duo op. 7 de Zoltan Kodaly.

"În programele pe care le interpretăm încercăm să propunem un parcurs deopotrivă clasic și actual și cred că primele audiții sunt avantajate în acest context pentru că aduc mari contraste, uimitoare care le pun în valoare." - spunea violoncelistul Christoph Roy.

Prezența interpreților francezi, un exemplu de profesionalism și dăruire în descoperirea și susținerea repertoriului contemporan, a constituit marea revelație a acestui festival în devenirea lui din ce în ce mai complexă și... internațională pe care dorim să o urmărim și în edițiile viitoare.

Ruxandra Arzoiu