Arhivă : Cronici Înapoi

'Aida' de Verdi - superproducție în Piața Unirii din Cluj

Publicat: miercuri, 9 Iulie 2014 , ora 13.06

Într-o frumoasă seară de vară, în 5 iulie 2014, centrul orașului Cluj-Napoca s-a transformat într-o imensă scenă în aer liber. O superproducție cu spectacolul "Aida" de Verdi - titlu cu care Opera Națională Română clujeană își inaugua prima stagiune, în 1920! - a fost prezentată într-un spațiu neconvențional, pe fundalul impresionantei catedrale catolice și sub privirile mândre al statuii lui Mathias Rex. În fața miilor de spectatori curioși și la final, încântați, au evoluat 10 soliști, 60 de instrumentiști, 60 de coriști, 30 de balerini dar și peste 400 de figuranți.

 

Din povestile părinților îmi amintesc cum scena clujeană a avut o mare tradiție în cooptarea figuranților pentru marile spectacole. Și "Aida" se numără cu siguranță printre acestea. Studenți sau melomani împătimiți îmbrăcau seară de seară costumele ce li se pregăteau și, aparănd în lumina reflectoarelor, își satisfăceau marea plăcere de a fi parte dintr-un spectacol de teatru liric. Când eram copil, elev la liceul de muzică din Cluj, participam și eu împreună cu câțiva colegi interesați la spectacole ca "Boema", "Carmen", "Tosca", "Visul unei nopți de vară" (Britten) sau Cavalleria Rusticana… Sunt amintiri de neuitat pe care sufletul le păstrează cu multă duioșie. Iată că astăzi, din inițiativa directorului Operei clujene, tenorul Marius Budoiu, această tradiție pare că se revigorează și - surpriză! - interesul este foarte mare.

 

Chemările pentru figurație în această superproducție cu "Aida" de Verdi au inceput cu luni în urmă: "Fii parte a acestui program artistic dedicat tuturor clujenilor!" sau "Au mai rămas 93 de costume disponibile!" au fost mesaje trimise către potențialii interesați prin toate căile de comunicare posibile. Astfel, în seara de spectacol, peste 400 de figuranți - desigur, oșteni egipteni - au defilat mândri, înarmați cu sulițe și tropăind viguros în grupuri compacte. Inedit pentru oraș. Impresionant pentru public! Minunat pentru cei implicați!

Trei zile orașul a fost blocat cu repetiții apoi cu pregătirile și spectacolul propriu-zis. Toți au fost înțelegători, de la forurile locale - mulțumiri speciale adresate primarului Boc - până la cei implicați care au așteptat ore lungi să le vină rândul să intre în scenă. Fascinante pentru cei neinițiați în tainele spectacolului liric au fost posibilitatea de urmări schimbări de decor la vedere, de a putea atinge costumele și admira machiajele interpreților ce se plimbau liberi în public. Interesante erau mai ales momentele în care ei, artiștii, treceau acel prag - pe o scenă, dintr-o sală ascunsă privirilor, aici absolut imaginar - dintre culise și scena luminată de reflecoare. Acele intrări și apoi, acele ieșiri din personaj…. O lume misterioasă, secretă, acum accesibilă tuturor… o lume de poveste, de magie…

 

Conceptul de superproducție nu se sprijină doar pe sutele de figuranți ce defilează în "Triumfal". Pe scenă ard focuri decorative în recipiente generoase din metal. Efectul a fost din ce în ce mai puternic, odată cu lăsarea întunericului. Apoi, în același "Triumfal" defilează trei - poate chiar patru perechi de cai struniți ferm de călăreți experimentați - mulțumiri poliției clujene. Să nu uit impresionanta ambarcațiune parcată pe o stradă laterală - alături de care mulți s-au fotografiat - și care și-a îndeplinit cu success datoria de a o aduce pe Amneris la templul de rugăciune aflat pe malurile Nilului. Iar la sfârșit un strălucitor foc de artificii...

 

Incontestabil, acest spectacol cu "Aida" în aer liber propus de Opera Națională Română din Cluj-Napoca a fost un eveniment monden major. L-au apreciat așa cum se cuvine și numeroșii turiști aflați în trecere prin orașul de la poalele Feleacului. Maestrul italian David Crescenzi a stăpânit orchestra și cântăreții cu mâna fermă și experimentat. Opera și-a aruncat în joc toate forțele artistice și a câștigat acest demers deloc ușor. Admir curajul și inițiativa organizatorilor și îmi propun să prezint doar aspectele pozitive. Nereușitele nu țin de artă, ci de… tehnică, mai ales de sonorizare așa că, în acest moment, nu mă interesează prea tare. Dacă acest tip de spectacol va deveni o tradiție, experiențele repetate vor atenua minusurile începutului. Și rămâne doar bucuria unei trăiri unice, intensă și senină, pentru care clujenii trebuie să fie recunoscători muzicienilor lor.

Invitați:

Dirijorul David Crescenzi din Italia

Soprana Dragana Radakoviæ și baritonul Ștefan Ignat

Distribuție:

Dragana Radakoviæ - Aida, sclavă

Hector Lopez - Radames

Andrada Ioana Roșu - Amneris

Petru Burcă - Ramfis, Marele Preot

Ștefan Ignat - Amonasro

Andrei Yvan - Regele Egiptului

Samuel Druhora (invitat) - Un mesager

Corina Păștean - Marea Preoteasă

Soliști balerini:

Daniela Drăgușin, Lucian Bacoiu;

Dorina Lucaciu, Dalia Costea, Romulus Petruș

Anghel I. Arbore - Regia artistică

Valentin Codoiu - Adaptarea scenografică după scenografia originală creată de Silviu Bogdan

Gabriela Taub Darvaș - Coregrafia

Corneliu Felecan - Dirijor cor

Anca Opriș Popdan - Asistent Coregraf

Dan Lupea - Asistent regia artistică și Regie scenă culise

Cristina Sârbu