Arhivă : Cronici Înapoi

Recital 'în familie'

Publicat: marți, 8 Aprilie 2014 , ora 12.49

Poate mai devreme decât în anii trecuți, concertele pascale au debutat, în eleganta ambianță a Muzeului Cotroceni, printr-un recital "în familie", soprana Irina Iordăchescu și sora sa, mezzosoprana Cristina Iordăchescu-Iordache, oferind, în compania rafinatei pianiste Verona Maier, un program divers, alăturând lucrări celebre sau mai puțin cunoscute din repertoriul cu tentă religioasă, secvențe din opere și piese binevenite la început de primăvară.

Un public extrem de numeros a ascultat-o pe Irina Iordăchescu în aria din Xerxes de Handel, scrisă, de fapt, pentru voce gravă, apoi în trei "variante" Ave Maria - toate la fel de cunoscute marelui public, semnate de Schubert, Bach-Gounod și Mascagni (pe muzica impresionantului Intermezzo din Cavalleria rusticana), urmate de Il canto di Mignon de Frontini, compozitor italian pe care îl promovează asiduu, optând apoi, deși nu se încadrau efectiv în spiritul unei seri dedicate rugii și bucuriei renașterii naturii, pentru arii din Gianni Schicchi de Puccini și La Wally de Catalani, toate cântate însă cu un glas frumos, condus cu multă atenție, conferind o expresivitate ce dorea să sublinieze trăirea interioară ardentă, mult apreciată de spectatori.

Mai rezervată, dar cu aceeași plăcere a cântului și cu deosebită sensibilitate, Cristina Iordăchescu a dovedit că vocea sa caldă, învăluitoare, nu și-a pierdut din carate, chiar dacă, din păcate, "se aude" atât de rar pe podiumul de concert, evoluând cu eleganță și discreție în Ave Maria de Caccini, în arii din… două Stabat Mater - cele de Vivaldi, respectiv de Pergolesi -, oprindu-se, de asemenea, la o pagină handeliană de mare impact - aria din Rinaldo -, prezentând, probabil pentru prima oară la noi, un fragment din cantata Il pianto di Maria de Ferrandini, trecând, spre final, de la atmosfera de reculegere și introspecție la lirismul și chiar exuberanța unor miniaturi italiene - Notte de Respighi și Aprile de Tosti.

Firesc, le-am ascultat și în duete, glasurile lor cu timbru cald și emisie pregnant "acoperită" completându-se inspirat în pagini din Stabat Mater de Pergolesi, precum și, în încheierea recitalului, în Barcarola din Povestirile lui Hoffmann de Offenbach, reluată la insistențele celor care au aplaudat îndelung și entuziast.

Pentru că a fost o seară deosebit de reușită, în care am ascultat cu reală plăcere opusuri ce cuceresc oriunde în lume, aducând sonuri de rugă și lumină în prag de Sărbători, interpretate de soliste a căror evoluție înseamnă, de fiecare dată, întâlnirea cu frumosul, cu crezul artistic redat cu inteligență și cu o sinceritate elaborată, beneficiind acum și de colaborarea cu o pianistă care știe să susțină demersul solistic cu eficiență, profesionalism și implicare, reliefând și un tușeu rotund și, mai ales, o cunoaștere stilistică aparte, dar și știința de a acompania, în cel mai adevărat sens al cuvântului.

Anca Florea