ACUM:
13.05
Polifonii
Baroc, clasic, romantic, coral, creație și interpretare românească - înlănțuite inedit într-o nouă emisiune.
Urmează: 15.25 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 15.29 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Arhivă : Cronici Înapoi

Stagiunea de Marți seara - 4 februarie 2014

Publicat: miercuri, 5 Februarie 2014 , ora 12.08

"Aceeași notă, în funcție de cum e interpretată, îți poate imprima sentimente diverse…" - afirma Dragoș Dimitriu într-un interviu. O mulțime de nuanțe și sentimente am perceput în cântul tânărului pianist care a oferit în cadrul Stagiunii de Marți seară un program în care am regăsit lucrări de Ludwig van Beethoven, Frédéric Chopin, Franz Liszt, Witold Lutoslawski și Serghei Rachmaninov. Dragoș Dimitriu se poate mândri că ocupă unul din cele zece locuri oferite celor peste 120 de pianiști care vor să fie admiși la Universitatea de Muzică și Arte Dramatice din Viena.

Programul prezentat în 4 februarie 2014 la Sala Mică a Ateneului Român a fost pregătit cu rigurozitate, pregătire dobândită la clasa profesorului Martin Hughes ce i-a favorizat concerte pe scene cunoscute ale Europei, cum ar fi sala Filarmonicii din Berlin unde în 2011 a interpretat "Imperialul" beethovenian.

Am simțit pasiune în interpretarea pianistului Dragoș Dimitriu, pasiune cu care a vorbit despre apariția pe scena Sălii Mici a Ateneului și despre parcursul său muzical:

«M-am simțit foarte bine și mi s-a părut foarte bun sunetul acestei săli, iar pianul, deși este un Kawai, nu m-am așteptat să sune atât de frumos. Mi-am început programul cu "Rondo a Capriccio" care mai are un titlu, se numește și "Furia pentru bănuțul pierdut" - este o piesă scurtă dar cu care eu am amintiri foarte plăcute. Din creația beethoveniană am cântat și Sonata op. 27, nr.1 pentru că mi-a plăcut ideea aceasta de-a fi gândită ca o fantezie în care fiecare bucată parcă este compusă pe loc și eu cred că așa trebuie să fie interpretată. Este o sonată mai atipică și vedem un Beethoven mai cald. Cele trei studii pe care le-am abordat, două dintre ele - Studiul op.10, nr.4 de Chopin și Studiul transcendental Chasse-neige - sunt favoritele mele, în timp ce Studiul de Lutoslawski îl voi prezenta la un concurs unde se cere o piesă modernă. Nu l-am început cu plăcere dar în cele din urmă a ajuns să-mi placă acest studiu care de fapt e virtuozitate pură. Am încheiat cu "Variațiuni pe o temă de Corelli" pe care eu le văd ca fiind multe piese care pot exprima multe stări sufletești. Deși Rachmaninov nu le cânta cu plăcere eu le cânt cu foarte mare plăcere… e chiar o poveste cu el în care spunea că a început să le interpreteze și pe măsură ce cânta dacă auzea că cineva tușea în public nu mai cânta variațiunea care urma, dar pentru literatura pianistică eu zic că e una dintre cele mai importante piese.»

Dragoș Dimitriu este un pianist pasionat care ne-a purtat cu virtuozitate, sensibilitate și o atentă creionare stilistică de la Beethoven la Rachmaninov, concluzionând la insistențele publicului cu o sonată de Scarlatti.


Jeanine Costache