Arhivă : Cronici Înapoi

Zilele Culturii Ruse - deschidere spectaculoasă

Publicat: miercuri, 16 Octombrie 2013 , ora 14.01

Marți, 15 octombrie, a avut loc deschiderea Zilelor Culturii Ruse 2013 printr-un concert fantastic. Ruși și români deopotrivă s-au reunit pentru a prezenta publicului un concert fără cusur cu ocazia împlinirii a 135 de ani de relații diplomatice ruso-române. Orchestra Simfonică București - dirijată de Mihail Hohlov din Rusia - i-a acompaniat pe Alexandru Tomescu și Eduard Kunz într-un program alcătuit exclusiv din opusuri de Piotr Ilici Ceaikovski.

Înainte ca acești doi cunoscuți artiști să urce pe scenă însă, am avut parte de o surpriză foarte frumoasă în prezența, alături de orchestră, a unei tinere violoniste care a interpretat Dansul Rusesc din "Lacul Lebedelor". Inga Rodina, în vârstă de 13 ani studiază la prestigioasa Școală Gnessin din Moscova și a obținut până acum numeroase premii și burse. Pot afirma, fără teamă de exagerare, că am văzut în interpretarea ei toate semnele unei viitoare cariere de succes. Ne-a arătat că are o personalitate foarte puternică ce se îmbină cu o tehnică atent lucrată și cu multă atenție pentru detalii.

Alexandru Tomescu a prezentat trei piese compuse de Ceaikovski - Meditația și Melodia din ciclul "Souvenir d'un lieu cher" și Valsul Scherzo. Sunt lucrări pe care le-am mai auzit în acest an în interpretarea violonistului, în luna aprilie mai exact, dar nu ca aseară, alături de orchestră, ci într-un recital de vioară și pian pe care l-a susținut cu Eduard Kunz. Sunt piese extrem de ofertante, cărora Alexandru Tomescu le-a imprimat tușa sa atât de distinctă. În vreme ce niciun element nu este lăsat la voia întâmplării, prin interpretarea sa răzbate pe rând toată melancolia, exuberanța și delicatețea cuprinse în note.

După pauză pe scenă a urcat Eduard Kunz care a interpretat faimosul Concert nr.1 pentru pian și orchestră. Aseară a fost a treia oară în acest an când l-am ascultat pe acest pianist și pentru a treia oară când am plecat de la eveniment impresionată de temperamentul său de neconținut. Totul este hiperbolizat în interpretarea sa, pare de fiecare dată că ne povestește un basm cu eroi legendari, în care fabulosul este prezent în toate formele sale - de la miraculos la fantastic. Totul a fost și mai bine pus în valoare grație pianului Yamaha CFX pus la dispoziție de producători special pentru acest eveniment. Pianul a fost adus de la Varșovia, unde este de obicei folosit în cadrul prestigiosului Concurs Internațional de Pian "Frédéric Chopin".

Tot concertul s-a bucurat de un succes extraordinar după cum au demonstrat aplauzele furtunoase de la final, venite din sala arhiplină. Ceea ce, evident a adus două bisuri.

A fost prezent la eveniment și filologul Petruș Costea, pe care l-am rugat să ne împărtășească opinia sa despre concert, cu atât mai mult cu cât îi cunoaște pe cei doi artiști în urma interviurilor pe care le-a făcut cu ei sau a cronicilor despre concertele lor pe care le-a semnat pentru o publicație de cultură:

"Tomescu este mai cerebral - e totul mai calculat, e mai filigranat, pe când Kunz este un posedat la pian. Își permite extrem de multe libertăți - ceea ce pe unii îi poate deranja - dar are întotdeauna ceva de zis. A propus o chestie coerentă."


Petra Gherasim