Arhivă : Cronici Înapoi

Un 'Requiem' terifiant

Publicat: vineri, 5 Iulie 2013 , ora 13.46

Omagiind bicentenarul Verdi, (și) Filarmonica din București a încheiat stagiunea 2012-2013 cu celebrul Requiem, cântat, în urmă cu câteva zile, și de către Orchestra Națională și Corul Radio. De această dată, la pupitru s-a aflat Jin Wang, dirijor chinez "școlit" la Viena, deja familiar publicului nostru, propunându-și (cred) să uimească spectatorii prin concepția sa interpretativă, ceea ce l-a determinat să modifice și amplasarea tradițională a corului - acum destul de înghesuit lângă lojile laterale -, dar și a orchestrei - cu violoncelurile în centru -, trompeții de pe scenă primind replica celor… din sală. Iar efectul obținut a fost, cu adevărat, spectaculos, cumva stereofonic, dar în orice caz impresionant, muzica "năvălind" pur și simplu peste ascultători, revărsându-se și înconjurându-ne, cu sonorități uneori poate supradimensionate, dar urmate de un "halou" de catedrală ce mărea considerabil impactul emoțional. Orchestra și corul (pregătit de Iosif-Ion Prunner) au cântat excelent, remarcabilă fiind paleta coloristică și expresivă diversă și perfect echilibrată, în planuri contrastante pregnant reliefate, păstrând "linia mare" a construcției monumentale. Și după cum a răspuns cerințelor dirijorale, cred să ansamblul s-a simțit bine în acest demers interpretativ, reușind, pe lângă acuratețea cu care a rezolvat solicitanta partitură, să creeze atmosfera terifiantă sau de rugă și reculegere, apropiată de sensul textului și de concepția autorului.

O importanță deosebită în acest sens a avut cvartetul vocal, alăturând de această dată glasuri ample, generoase, calitative, care chiar s-au "potrivit" timbral, omogenizându-se neașteptat de bine, așa încât le-am ascultat cu reală plăcere, trecând cu vederea unele neîmpliniri, scăpări sau intonații incerte, pentru că "întregul" era remarcabil; soprana Sorina Munteanu a cântat mai sensibil și mai "egal" decât în versiunea de la sala Radio, mezzosoprana Carmen Topciu a etalat un glas bogat, condus destul de aproape de spiritul lucrării, tenorul Ionuț Popescu a surprins prin vocea robustă și sigură, în ciuda unor stângăcii de emisie sau de tehnică, iar basul Bogdan Taloș a readus, după multă vreme, sonoritatea "adevărată", gravă (la propriu și la figurat), sobră și mai ales frumoasă pe care o așteptam, beneficiind și de o frazare elegantă, de o tehnică solidă și de o înțelegere a "rolului" său. Remarcabilă a fost și relaționarea soliștilor în secvențele fără susținea ansamblului, dar și densitatea paginilor polifonice în care corul "a cappella" a depășit cu brio dificultatea scriiturii.

Cu o gestică eficientă, fără excese dar temperamental, Jin Wang a asigurat nu doar o perfectă coordonare a întregului "aparat" vocal-simfonic, ci în primul rând o interpretare vibrantă, interiorizată sau dramatic-paroxistică, într-o versiune pe care, pe bună dreptate, melomanii au ovaționat-o îndelung. Și am aplaudat, alături de ei, un Requiem monumental și impresionant, chiar dacă poate prea zgomotos-terifiant, chiar dacă poate mai lipsit de finețe și… finisare în unele cazuri, apreciind și calitatea generală incontestabilă, trăirea și încărcătura emoțională pe care a transmis-o ascultătorilor, ceea ce, în fond, rămâne cel mai important, pentru că publicul a plecat din sala Ateneului cu o anume stare, profund marcat de maniera în care li s-a oferit, în acea seară, superba partitură verdiană.

Anca Florea