Arhivă : Cronici Înapoi

Final de stagiune pentru Orchestra de Cameră Radio

Publicat: joi, 14 Iunie 2012 , ora 15.09

Oratoriul Messiah de Georg Friedrich Handel a fost lucrarea înscrisă pe afișul ultimului concert susținut de Orchestra de Cameră Radio în această stagiune. Alături de instrumentiști, pe scena Sălii Radio s-au aflat miercuri, 13 iunie 2012, membrii Corului Academic Radio, dar și patru soliști - soprana Adela Zaharia, mezzosoprana Mihaela Ișpan, tenorul Bogdan Mihai și basul Zoltan Nagy - cu toții reuniți sub conducerea dirijorală a muzicianului britanic Neil Thomson.

Preț de două ore, Orchestra de Cameră Radio s-a transformat într-un ansamblu baroc englez, care a redat în mod convingător trăsăturile stilistice specifice ale capodoperei vocal-simfonice create de Handel - pulsația ternară, ornamentele frecvente, secvențele, acumulările de tensiune care ajung până la dramatism, într-un perpetuum mobile constant. Corul Academic Radio a pus în valoare prin nuanțe adaptate contextului muzical vocile soliste în pasajele dificil de susținut, alcătuite din planuri melodice polifonice.

Eleganță, maiestuozitate, dramatism - acestea ar fi cuvintele care ar putea rezuma ultima seară muzicală a Stagiunii 2011-2012 a Orchestrei de Cameră Radio, toate integrate în acea notă de common sense, tipic britanică, în care cuvântul cheie este măsura. A fost, desigur, o seară a muzicii engleze în care publicul nu s-a sfiit să-și arate entuziasmul fie prin aplauze, fie ridicându-se în picioare, așa cum s-a întâmplat în timpul binecunoscutului fragment Hallelujah.


Dan Mihai Goia
, dirijorul Corului Academic Radio, ne-a declarat la finalul serii:

«Noi iubim foarte mult această muzică. De fiecare dată când o reluăm, o înțelegem tot mai profund, tot mai adânc, tot mai în rafinamentul ei, aș zice tipic englezesc; iată că de data aceasta avem și un dirijor englez, care ne-a apropiat și mai mult de specificul acestei muzici, o garnitură solistică de excepție, cântăreți cu mare perspectivă și valoare. Orchestra s-a implicat și ea. Și stagiunea viitoare este presărată cu foarte multe concerte de mare responsabilitate și frumusețe artistică.»


Neil Thomson
, dirijorul concertului, ne-a dezvăluit importanța pe care oratoriul Mesiah îl are în activitatea sa:

«Cunosc această lucrare muzicală de aproximativ 40 de ani, de pe vremea când eram copil. În Anglia, fiecare școlar cântă într-un cor, deci știam Messiah după ureche încă de atunci. În țara mea există o tradiție a interpretării oratoriului, o tradiție care, mai ales în ultimii 20 de ani, s-a îmbogățit în versiuni de mare valoare. Le menționez aici pe cele ale dirijorilor John Elliot Gardiner, Trevor Pinnock, Ton Koopman. Așa că pentru mine, această lucrare și faptul de a o privi prin prisma acestor interpretări de referință au fost semnificative. Am urmărit în interpretare redarea culorilor sonore specifice barocului, iar muzicienii români cu care am colaborat au fost foarte deschiși sugestiilor mele.»

Reportaj de Alexandra Cebuc