Arhivă : Cronici Înapoi

Flautul de aur la Sala Radio - cronici și gânduri...

Publicat: vineri, 4 Mai 2012 , ora 12.42

În 2 mai în cadrul turneului "Flautul de aur", desfășurat în perioada 25 aprilie-7 mai, am asistat în Sala Radio la un recital, aș spune, deosebit susținut de flautistul Ion Bogdan Ștefănescu și de pianistul Horia Mihail. Ion Bogdan Ștefănescu, cântând pe acel flaut de aur, despre care s-a tot vorbit în ultima vreme, într-un program Bach, Mozart, Dvorak și Poulenc, Taktakishvili și Mower. În primele două lucrări interpretul a fost poate mai rezervat și m-a frapat un ușor fâșâit; toate acestea au dispărut, începând cu Sonatina de Dvorak, pentru a fi un crescendo permanent, în plan interpretativ al calității sunetului, Ion Bogdan Ștefănescu simțindu-se mult mai bine în desfășurările ample, în coloristica bogată și diversă, culminând cu Sonata latino din final, în care a fost și jazz, l-am văzut cântând și la patru mâini, la pian cu Horia Mihail. Aplauzele și ovațiile unui public destul de numeros au fost răsplătite cu trei bisuri, de asemenea, de mare efect, așa încât a fost, în special în partea a doua a programului, o seară cu adevărat deosebită.

Anca Florea


Dacă e adevărat că între instrument și interpret se petrecere o alchimie, atunci Ion Bogdan Ștefănescu, flautistul în vârstă de 43 de ani a produs în 2 mai sunete din aur. E drept, ajutat de flautul său de aproape 900 de grame, lucrat în aur de 18 karate, împreună cu pianistul Horia Mihail i-au condus pe spectatori într-un traseu prin istoria muzicii, de la Bach și Mozart,trecând pe la Dvorak și Poulenc, până la contemporanii Taktakishvili și Mower. Plăcerea călătoriei a fost atât de mare, încât publicul nu mai voia să ajungă la destinație, atunci Ion Bogdan Ștefănescu a lăsat flautul deoparte și a început să cânte la pian, lângă Horia Mihail. O improvizație de moment care a ridicat sala în picioare. Unde mai pui că la un moment dat, la penultimul bis din cele câteva cerute cu insistență de spectatori, sala a ținut ritmul interpreților.

Imediat după concert, impresii ale protagonistului, flautistul Ion Bogdan Ștefănescu.

"Într-un fel, sigur că am mizat pe reacția publicului, e firesc să se întâmple așa, ar fi fost trist să nu fie așa. Publicul românesc zic eu că e foarte bun, receptiv, cald și entuziast, se încălzește foarte repede și nu se lasă, nu se dă bătut, ceea ce pentru orice artist cred că este un cadou excepțional.

Până la urmă am ajuns să ne bucurăm cu toții că suntem împreună."

Și câteva gânduri ale pianistului Horia Mihail, partenerul de scenă al "flautului de aur".

"Această improvizație a lui Ion Bogdan Ștefănescu la pian s-a întâmplat doar astăzi. Mi-a venit ideea acum câteva zile. Cert este că m-a anunțat că va face această improvizație și a făcut-o. În momentul în care publicul începe și aplaudă în timp ce cânți, te simți ca o divă sau ca un rock star, bineînțeles vorbim de Mower, de Sonata latină, de muzică strict jazzistică și-ți permite așa ceva, nu este impietate. Până la urmă lucrurile au ieșit bine."

Și pentru că se spune că atunci când asculți muzică devii mai creativ, i-am rugat pe câțiva dintre spectatori să compare sunetul flautului cu ce vor ei:

"Aproape de divinitate, de perfecțiune. Este un instrument cu totul și cu totul special, nu numai că e din aur, e într-adevăr ceva care te apropie de divinitate, de tot ce-i mai frumos."

"O minune. Mi se pare o idée excelentă"

"Mie mi-a sugerat un tril de pasăre vara".

Cei care nu au ascultat sunetul Flautului de aur vor avea ocazia în ultimul concerte din acest turneu care va fi pe 7 mai 2012, într-unul dintre cele mai frumoase teatre din România, Teatrul Național «Ștefan Iordache» din Caracal.

Adina Dragomir - Radio România Cultural