Arhivă : Cronici Înapoi

Cronică - Recital dedicat creației compozitorului Dan Dediu

Publicat: miercuri, 11 Aprilie 2012 , ora 13.07

În seara zilei de marți, 10 aprilie 2012, a avut loc în salonul de muzică al Palatului Cantacuzino un recital ce a adus în fața publicului lucrări semnate de compozitorul Dan Dediu. Protagoniști au fost membrii Ansamblului Aperto: violoniștii Ladislau Csendes și Diana Moș, violistul Marian Movileanu, violoncelistul Mircea Marian și pianista Adriana Maier.

O imagine cuprinzătoare a creației lui Dan Dediu

Prin evidențierea unor aspecte componistice diverse, am putut avea o imagine mai cuprinzătoare a creației lui Dan Dediu. Prima lucrare prezentată a fost Pirouettes pierrotinnes op.142 pentru vioară, violă, violoncel și pian, un prim moment muzical ce a pus în lumină ideea întregului recital. Inițial concepută ca o sonată pentru pian, piesa descrie două stări antitetice, una de agitație, sugerată prin fragmentele de virtuozitate atribuite tuturor instrumentelor, și una hipnotică, accentuată prin momente de desprindere a pianului din contextul celorlalte voci.

Dacă prima și ultima lucrare a recitalului au format o adevărată ramă, fiind lucrările cele mai ample, dar și cele mai noi, cea de-a doua și cea de-a treia au fost de dimensiuni mai mici și pentru formule instrumentale restrânse. Trei piese pentru două viori op.28, reunite sub titlul Vreascuri, poartă amprenta scriiturii polifone și au propus un dialog între cei doi instrumentiști, în care aceștia deveneau pe rând atât personaj principal, dar și secundar. Cis-nodie pentru vioară solo, lucrare dedicată lui Ladislau Csendes, a reprezentat un joc monodic ce a gravitat în jurul sunetului do diez - cis în notația literală germană.

Sphères - adevărată încercare pentru instrumentiști

În finalul recitalului am fost ascultat Cvartetul de coarde nr.5 op.140 Sphères, cvartet ce este influențat de lucrarea omonimă a filosofului german Peter Sloterdijk. Alcătuit din cinci părți (Bulles, Globes, Baloons, Globes en mirrois și Écumes), acesta a reprezentat o adevărată încercare pentru instrumentiști, care au reușit să redea cu promptitudine toate intențiile muzicale ale autorului.

Cvartetul Sphères a pus punct recitalului susținut de Ansamblul Aperto în salonul de muzică al Palatului Cantacuzino, dedicat creației compozitorului Dan Dediu.

Radu Mihalache