Arhivă : Cronici Înapoi

'Furtuna' de Thomas Ades - The MET: Live in HD

Publicat: marți, 13 Noiembrie 2012 , ora 10.50
Puțină lume în sala de la The Light Cinema în seara de sâmbătă 10 noiembrie 2012 pentru vizionarea spectacolului Furtuna, operă în trei acte compusă de englezul Thomas Adès pe un libret inspirat de piesa omonimă de Shakespeare în transmisiune directă de la Metropolitan Opera House din New York! Desigur, nu era nici Carmen, nici Nunta lui Figaro, nici Bal mascat, dar era o ocazie unică pentru cei interesați de viața internațională a teatrului liric de a cunoaște, a asculta și a vedea o operă ce aparține secolului XXI și care s-a bucurat de un imens succes pe câteva dintre cele mai mari scene ale lumii - premiera la Covent Garden din Londra în februarie 2004, două producții notabile la operele din Strasbourg și Copenhaga în 2005, premiera americană la Santa Fe în 2006, o reluare la Covent Garden în 2007, premiera germană la Frankfurt în 2010 și acum, spectacolul programat la MET în stagiunea 2012 - 2013.


Cine este Thomas Adès?

 

Dirijor și pianist născut la Londra în 1971 Thomas Adès este astăzi unul dintre cei mai apreciați muzicieni contemporani. Lista opusurilor sale este consistentă și cuprinde lucrări simfonice, camerale, corale, un concert pentru vioară și, deocamdată, două opere. Fiecare primă audiție în parte a fost aclamată de public și unanim apreciată de comentatorii de specialitate. Thomas Adès este profesor de compoziție la Royal Academy of Music din Londra, are un doctorat onorific acordat în 2004 de Universitatea din Essex și este membru al Academiei Regale de Muzică din Suedia. În perioada 1998 - 2000 a fost director muzical al Birmingham Contemporary Music Group și 1999 - 2008 director artistic al festivalului de la Aldeburgh.


'Furtuna' de Thomas Adès

 

Furtuna este cea de a doua sa operă. În libretul pe care l-a imaginat, Meredith Oakes a evitat cu bună știință textul original, preluând în schimb povestea și mai ales atmosfera de basm a insulei fermecate pierdute în largul mării, populată de oameni, vrăjitori și spirite și unde, în spațiu închis, imaginația debordează, iar faptele care se petrec influențează istoriile unor state europene și ale unor dinastii. Libretul este conceput în versuri, mai exact în catrene cel mai adesea naive ce trimit cu gândul la jocurile de copii. Avem personaje de poveste, lupta dintre bine și rău din care, ca în orice poveste, triumfă binele, adevărul și mai ales dragostea curată dintre doi tineri. O muzică de atmosferă, descriptivă, sugestivă - de la furtuna ucigașă la momentele lirice de dragoste, de la comicul grobian al bețivilor la acrobația vocală și gestuală a lui Ariel - însoțește și susține eficient acțiunea alertă. Situația în care compozitorul își dirijează propria lucrare este cu siguranță interesantă. Fiecare personaj are bine conturat universul său sonor. Distingem în partitură urmele pașilor lui Benjamin Britten, dar asta nu deranjează. Thomas Adès construiește un edificiu sonor multicolor pe bazele solide ale tradiției adăugându-i amprenta personală pregnantă și rafinată - și aici aș face referire mai ales la rolul Ariel care, destinat unei voci de soprană de înaltă coloratură, reușește muzical să dea senzația de zbor acrobatic uneori disperat al unui spirit încătușat tânjind după libertate.


Considerații despre producție

 

Puțină lume în sala de la The Light Cinema în seara de sâmbătă 10 noiembrie 2012! Inexplicabil atunci când spectacolul transmis de la MET are anunțat în dreptul mențiunii director (de producție) numele lui Robert Lepage cel care ne-a uimit și încântat cu versiunea fantastică realizată în stagiunile trecute pentru Tetralogia Inelul Nibelungului tot pe scena de la MET. Robert Lepage nu se dezminte nici de astă dată și îndrăznesc să afirm că cel puțin jumătate din meritele imensului succes de public îi aparțin. Pentru Furtuna Lepage a imaginat același decor dar în variante și cu semnificații/simboluri diferite pentru cele trei secțiunii ale lucrării: în primul act, când cei de pe insulă asistă la tragedia de pe mare, decorul reproduce scena și sala de la Scala din Milano; în actul secund, când cei care s-au salvat își joacă rolurile împărțite de Prospero, imaginea scenei se transformă într-un decor de joc elisabetan incluzând de la lumânările din prim plan și până la trucurile tradiționale specifice teatrului epocii; pentru ultimul act, reflecția în oglinda a sălii și scenei de la Scala se reia dar de asta data împărțindu-i spațiul în așa fel încât, după cum este cazul, fiecare personaj poate fi pe rând și actor și spectator.

 

Costumele (Kym Barrett) sunt pline de imaginație, de culoare, de fantezie și, cu o singură excepție, ele nu se schimbă pe tot parcursul spectacolului. Excepția este Prospero care, la început apare bogat tatuat pe piept și pe brațe, cu un corp pe jumătate gol, cealaltă jumătate fiind acoperită de rămășițele tunicii sale de duce. În ultimul act, Prospero păstrează doar penele, podoabă de sălbatec, ce îi împodobesc capul, iar întregul său corp este acum îmbrăcat în tunica cu epoleți și decorații așa cum se cuvine unui adevărat conducător.


Despre cântăreți

 

Ca de fiecare dată, numai cuvinte de laudă pentru cântul și jocul interpreților: excepțional Simon Keenlyside (Prospero) într-o partitură densă și tensionată și într-un rol care îl ține mai tot timpul pe scenă; Audery Luna (Ariel) spectaculoasă în jocuri vocale și actoricești ce au un numitor comun - acrobația; Isabel Leonard (Miranda) și Alek Shrader (Ferdinand) suavi și lirici așa cum se cuvine unui cuplu de tineri sinceri și naivi îndrăgostiți; Alan Oke (Caliban) tragic și comic în egală măsură, impecabil în rol. Distribuția se completează cu Iestyn Davies, William Burden, Toby Spence și cu membrii corului și baletului de la MET.

 

Puțină lume în sala de la The Light Cinema în seara de sâmbătă 10 noiembrie pentru vizionarea spectacolului Furtuna, operă în trei acte compusă de englezul Thomas Adès pe un libret inspirat de piesa omonimă de Shakespeare în transmisie directă de la Metropolitan Opera House din New York! Păcat.

 


Cristina Sârbu