ACUM:
1.00
Notturno
produs de BBC, preluat prin Uniunea Europeană de Radio
Urmează: 7.00 Musica viva Matinalul altfel marca Radio România Muzical.
Apoi: 9.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.

Arhivă : Cronici Înapoi

Boris Berezovski a strălucit la Ateneul Român

Publicat: miercuri, 7 Noiembrie 2012 , ora 15.59

Recitalul susținut în 6 noiembrie 2012 de pianistul rus Boris Berezovski a fost un moment pe care Radio România Muzical nu îl putea rata, așa că m-am bucurat să pot asista la eveniment și să îl ascult pe cel care a fost supranumit "vrăjitorul pianului". L-am întâlnit pe Boris Berezovski în Concertul nr. 1 pentru pian de Piotr Ilici Ceaikovski, iar apoi, dacă vă amintiți a fost prezent în cadrul Festivalului Internațional George Enescu, atunci când pianistul a interpretat Concertul nr. 2 pentru pian și orchestră de Johannes Brahms.

Nu l-am văzut însă pe Berezovski niciodată pe viu într-un recital solo și eram cu atât mai curioasă, cu cât i-a declarat Monicăi Isăcescu într-un interviu exclusiv pentru Radio România Muzical, că, citez: "În acest recital pot arăta ce-mi place cu adevărat". Programul a fost unul variat din orice perspectivă l-ai privi. Ce-i drept, concordanța între ce a cântat pianistul și ce a fost anunțat de către organizatori a fost probabil de maximum 20%. Erau în caietul de sală omise lucrări, precum Gaspard de la nuit de Ravel, Mephisto Vals de Liszt și multe altele, dar asta nu contează atât de mult, pentru că însuși faptul de a-l asculta pe Berezovski este un privilegiu. Oricum, pianistul a anunțat fiecare piesă în parte și ne-a plimbat de la bine conturatele partituri brahmsiene, la efluviile muzicale ale lui Ravel, apoi la muzica rusească, apoi la tumultuosul Liszt. De la Gaspard de la nuit cel întunecat, dominat de poemele lui Aloysius Bertrand, la scânteietorul vals al lui Mephisto, de la Brahms, la Gershwin. Toate au fost interpretate cu mult temperament, cu o forță extraordinară. Fiecare frază căpăta o expresivitate aparte în limbajul pe care și l-a definit pianistul, unul puternic individualizat și consistent.

Iată și o opinie a unui ascultător din sală:

"Mi-a plăcut foarte mult pianistul, are o forță extraordinară, dar lasă să se întrevadă o sensibilitate extraordinară și un mare rafinament. Chiar mi-a plăcut pianistul foarte mult."


Petra Gherasim