Arhivă : Cronici Înapoi

Concert cameral: Cvartetul Aertho din Iasi

Publicat: marți, 24 Martie 2009 , ora 11.48
Membrii formatiei (studenti ai Universitatii de Arte "George Enescu"): Andrei Stanciu - vioara I, Teodora Stoica - vioara a II-a, Corina Gavril - viola si Sorin Munteanu - violoncel se pregatesc la clasele de instrument principal si muzica de camera ale profesorilor Bujor Prelipcean, Dan Prelipcean, si Constantin Stanciu, celebri membri ai ...celebrului "Voces".
În aceste conditii, fondarea cvartetului junior a venit de la sine, anul înfiintarii fiind 2008.

Creatiile "atacate"...
Tânarul ansamblu (în luna iunie va împlini un an), a început cu pagini clasice: Cvartetul opus 95 în fa minor "Serioso" de Ludwig van Beethoven. În anul 1810, când a fost scris, se spune ca marele muzician ar fi declarat ca el este destinat unui cerc restrâns de cunoscatori; experimenta acolo tehnici de compozitie noi la acea vreme în ce priveste forma, folosirea tacerii (pauzele), introducând o ambiguitate metrica, sau libertati în folosirea tonalitatilor. El a fost auzit totusi peste doi ani si se afla si acum în repertoriile "grele" ale formatiilor de gen. Cvartetul "Aertho" a redat decis starile de întunecare sau furtunoase, introspectiile din primele trei parti si încheierea luminoasa. A urmat "Ruga", o lucrare în prima auditie de Bogdan Chirosca, muzician iesean, dirijor la Opera din frumosul oras moldovean si profesor la Universitatea de Arta de aici. Compozitorul a pornit de la psalmul 50 si a dezvoltat trei parti, ultima fiind o revenire a temei (Miluieste-ma Doamne). Spunerea modala sugera uneori expresia smereniei plânse, între oftat si hohot, dar si ivirea întrebarilor, îndoielilor si disperarii din micime în fata divinitatii, stari exprimate cu fervoare de tinerii din "Aertho". Dupa o scurta pauza s-a cântat Cvartetul nr.1 op. 11 în Re major de Piotr Ilici Ceaikovski - a carui melodie (auzita de compozitor la un muncitor care lucra în dreptul geamului sau) din partea a doua, Andante cantabile, se cânta, transpusa la diferite instrumente si detasata de întreg, datorita frumusetii sale si a felului în care a fost prelucrata. Toata lucrarea, cu unduirile de liane pe cresterile de efluvii ale sufletului din Moderato e semplice, discursul avântat (nu glumet) din Scherzo, temele calde sau ludice cu rezonanta rusa sau orientala din Finale, au sunat cu siguranta în redarea grupului "Aertho" din Iasi.

Concluzii
Cei patru studenti care alcatuiesc Cvartetul "Aertho" au intrat pe scena "preocupati de muzica pe care o vor produce, ca într-o vraja" cum spuneau.
Ei au siguranta si feeling-ul de a-si manevra instrumentele cu un desavârsit simt al prezentei "celuilalt" în realizarea sincronizarii sine qua non în acest unic... multiplu instrument. Prin maturizare si studiu individual se vor evita si unele imprecizii de intonatie audibile ascultatorului de Radio, pentru viitoarele înregistrari pe care le dorim acestor artisti, ca si tuturor tinerilor prezenti în Stagiunea de marti seara ...
Tatiana Ghenuche Galan