Arhivă : Cronici Înapoi

în prim plan: Muzeul National George Enescu

Publicat: marți, 5 Mai 2009 , ora 16.16
Personalitatea lui George Enescu a fost din nou elogiata la muzeul ce îi poarta numele; prin intermediul unor limbaje diferite - muzical, plastic, fotografic si scris, Muzeul National "George Enescu" din Bucuresti a gazduit în data de 5 mai 2009 trei evenimente, primul dintre acestea fiind vernisajul unei expozitii ce reuneste sub titlul George Enescu si partenerii sai români o serie de documente selectate de muzeograf Cristina Andrei din arhivele Muzeului National "George Enescu", Bibliotecii Academiei Române, dar si din colectia personala a muzicologului Viorel Cosma, invitat sa deschida vernisajul.

Conform spuselor Laurei Manolache, director al muzeului, aceasta expozitie face parte dintr-o serie de patru initiative similare, menite sa puna în lumina fatetele personalitatii lui George Enescu. Panourile expuse cuprind articole din ziare, fotografii si afise de concert, dispuse sub forma unor colaje de graficianul Aurelian Popovici; am aflat de la muzicologul Viorel Cosma ca George Enescu nu a colaborat doar cu muzicieni consacrati, precum dirijorii Ion Nonna Otescu, George Georgescu, pianistii Clara Haskil si Dinu Lipatti, ci si cu muzicieni amatori, de profesie medici sau ingineri.

Cea de-a doua manifestare programata la Muzeul National "George Enescu" a constat în prezentarea publica a unicului portret pictat al principesei Elena Bibescu, creat de pictorul francez Henri Martin cu putin timp înainte de moartea acesteia. Tabloul - cea mai recenta achizitie a muzeului - a fost obtinut la o licitatie desfasurata la Paris în luna decembrie 2008.

Seara s-a încheiat cu un recital dedicat lui George Enescu si Elenei Bibescu, ce a fost sustinut de pianistii Corina Raducanu, Eugen Dumitrescu, soprana Cristina Radu si baritonul Andras Chiriliuc.

Laura Manolache: "Avem o serie de patru expozitii temporare menite sa puna în valoare multiplele fatete artistice ale lui George Enescu; de aceasta data, selectia a surprins câteva momente reprezentative de colaborare cu ansambluri camerale din tara si din strainatate. În continuare vom pregati expozitia Enescu-pianist si partenerii sai muzicali. Ne bucuram ca acum, în prima sala de expunere, deasupra vitrinei ce marcheaza momentul de debut componistic cu Poema Româna la celebrele concerte Colonne, putem "însoti" acest moment si cu portretul celei care l-a ajutat si sustinut în cariera: Elena Bibescu, mecena si "vice-mama", asa cum o numea însusi Enescu, cea care l-a introdus în elita muzicala franceza si i-a deschis portile succesului binemeritat. Acest tablou apartine pictorului simbolist Henri Martin si reprezinta un moment de "final de viata", fiind pictat cu doi ani înainte de disparitia Elenei Bibescu".
Alexandra Cebuc