Arhivă : Cântăreți români peste hotare Înapoi

Cântăreți români peste hotare - tenorul Ștefan Pop

Publicat: luni, 1 Octombrie 2012 , ora 14.10

"Cred că am fost lăsat pe lume pentru a bucura suflete. Așa mă gândesc tot timpul când urc pe scenă." - consideră Ștefan Pop, tenorul care a cunoscut debutul pe scena Operei Maghiare din Cluj Napoca într-un spectacol cu Căsătoria secretă de Domenico Cimarosa. A urmat debutul la Opera din Timișoara în Traviata - operă în care a debutat și la Opera din Roma în 2009, Ștefan Pop interpretând rolul Alfredo în regia celebrului Franco Zeffirelli.

Din 2010, când a câștigat Marele Premiu la Concursul Operalia, tenorului Ștefan Pop i s-au deschis porțile unor teatre importante precum: Staatsoper din Viena, Opera din Tel Aviv, Opera Bastille din Paris, Opera de Stat din Hamburg. Se va afla în luna noiembrie (în datele de 8, 11 și 15) pe scena Teatrului Scala din Milano unde va întruchipa rolul Ducelui de Mantua din opera Rigoletto de Giuseppe Verdi.

Despre aparițiile sale din sezonul trecut și despre cele viitoare Ștefan Pop ne-a vorbit într-un interviu realizat în luna august.


Repere solistice în 2011 - 2012

Ștefan Pop, vă aflați în țară pentru o perioadă scurtă de timp după o activitate frumoasă pe scenele lirice internaționale. Ce ne puteți spune despre aparițiile dumneavoastră din sezonul 2011 - 2012?

După această vacanță scurtă voi pleca la Covent Garden pentru mult așteptatul concert din 25 august alături de Placido Domingo, un concert în care se aniversează 15 ani de la înființarea Concursului Operalia.


Veți fi într-o companie foarte plăcută și îi numesc pe Rolando Villazon, Erwin Schrott, Placido Domingo.

Da, sunt nume importante. Am făcut și o emisiune cu Rolando Villazon și pot să vă spun că e un om excepțional, inteligent și că ne înțelegem foarte bine. Mă bucur să mă revăd cu el și cu ceilalți și că mă voi întâni, în sfârșit cu maestrul Pappano, voi colabora pentru prima dată cu el și sper să se lege ceva și în continuare.

Despre stagiunea care a trecut, pot să vă spun că am avut al doilea concert cu marea noastră soprană Angela Gheorghiu. Acum doi ani am cântat la Seul și Shanghai, iar anul acesta am fost invitat la Oman. Am cântat într-un teatru superb, construit recent, care cred că în următorii ani va deveni unul dintre cele mai importante teatre din lume. Mi-a făcut mare plăcere să cânt alături de Angela Gheorghiu. Pot să vă mai spun că în decembrie 2011 am debutat la Opera din Seul cu Ducele de Mantua din opera Rigoletto de Giuseppe Verdi. Parteneră, în rolul Gilda, a fost soprana italiană Laura Giordano. Mă întorc cu drag la Seul pentru că acolo am câștigat Concursul Operalia și, după cum v-am spus, am cântat cu Angela Gheorghiu în urmă cu doi ani. Mă simt onorat că cei de-acolo mă consideră "Luciano Pavarotti". Dar eu sunt Ștefan Pop și-atât, însă sper să mă apropii de cariera pe care a făcut-o marele tenor italian.

În stagiunea trecută am mai participat la o producție nouă cu opera Otello de Giuseppe Verdi realizată la Opera din Zürich, unde am cântat rolul Casio și am avut bucuria să-l cunosc pe maestrul Daniele Gatti cu care voi mai avea și alte colaborări. Am mai debutat în iunie la Strasbourg în Cavalerul rozelor de Richard Strauss și pot să vă spun că, atunci când cânt aria Tenorului din această operă, am emoții pentru că are o țesătură înaltă și trebuie să fii bine încălzit înainte de a intra în scenă. O să reiau rolul acesta anul viitor la Zürich. De asemenea am continuat un proiect pe care l-am inițiat anul trecut - și anume un concert intitulat "Trei tenori în Bistrița". Am cântat alături de tenorii Daniel Ovidu - bistrițean ca și mine - solist la Opera din Düsseldorf și de clujeanul Cristian Mogoșan. Cu acest concert mi-am realizat un vis care poate, cândva, va fi istorie.


După această mini-vacanță veți pleca, cum ați spus, la Covent Garden din Londra. Ce urmează după popasul în capitala britanică?

Voi zbura la Sanxay, un oraș aproape de Limoges, unde are loc un festival în aer liber. Voi participa la o nouă producție cu opera Traviata de Giuseppe Verdi. Sunt nerăbdător pentru că voi susține patru spectacole cu Alfredo, fiind pentru prima dată când voi cânta un rol întreg în aer liber în prezența a 5000 de spectatori. Cu interpretul rolului Germont - baritonul italian Fabio Maria Capitanucci - voi face și Elixirul dragostei de Donizetti în septembrie, fiind o nouă producție pentru redeschiderea Operei din Lausanne după o renovare care a durat peste cinci ani. Sper să fie o montare frumoasă pentru că va fi editat și un DVD - primul din cariera mea. După Lausanne urmează Teatrul Scala din Milano unde voi debuta cu Rigoletto - Ducele de Mantua, iar în decembrie voi debuta la Covent Garden din Londra tot cu Elixirul dragostei - rolul Nemorino.


Mergând mai departe, putem să le spunem iubitorilor artei lirice că aveți contracte până în 2013.

Până în 2015 pot spune că sunt deja contracte semnate. În 2014 voi cânta la Paris în Don Giovanni - Don Ottavio - în primul meu rol mozartian. Va fi o nouă producție cu zece spectacole. La Paris am debutat anul acesta cu Rigoletto, a fost un spectacol pentru care am fost solicitat în ultimul moment, dar datorită succesului obținut iată se leagă acum producția de Don Giovanni.


Experiența "Operalia"

Credeți că aceste realizări au venit în urma câștigării Concursului Operalia la Seul?

Cu siguranță. Concursul Operalia este o audiție pentru marile teatre, pentru că, după cum știți, în juriu sunt invitați directori de la Covent Garden, Scala, Metropolitan, de peste tot… deci a fost o oportunitate pentru că nu a mai fost nevoie să merg eu la fiecare teatru în parte să dau audiții.


Roluri și scene preferate

Aveți un repertoriul operistic bogat - de la Mozart la Richard Strauss. Care sunt rolurile în care vă simțiți cel mai bine?

Cel mai des am cântat Alfredo din Traviata - peste 50 de spectacole, însă să ajung să cânt Ducele de Mantua am visat și am sperat, Rigoletto fiind prima operă pe care am văzut-o cu idolul meu - Luciano Pavarotti. Cred că pentru un tenor toate rolurile sunt frumoase și atâta timp cât cânți cu dragoste și dăruire cu siguranță te regăsești în ceea ce faci. Pentru mine fiecare operă are o importanță, fiecare frază cântată are o semnificație și cred că cel mai simplu și cel mai frumos este să ajungi în sufletul omului prin cuvânt și muzică.


Ce roluri intenționați să abordați pe viitor?

Îmi doresc să debutez în Edgardo din Lucia di Lammermoor, sper să o fac anul viitor la Opera din Cluj.


Când vă aflați în fața unei noi partituri ascultați și alte variante interpretative? Ce repere vă luați?

Întotdeauna ascult și alte variante interpretative, dar prima dată iau partitura și o analizez muzical, citesc textul pentru a înțelege foarte bine povestea, acțiunea, după care ascult pentru a învăța de la tenorii consacrați ceea ce eu încă nu am acumulat. Experiența contează foarte mult.


Ați urcat pe scene importante. În ce teatru v-ați simțit cel mai bine, până acum?

Chiar dacă a fost foarte scurt, în sensul că am ajuns astăzi și a doua zi am cântat Rigoletto la Paris, cred că Opera Bastille este sala în care orice cântăreț se simte bine, pentru că are o acustică extraordinară. Ca și public… peste tot.


Pe ce alte scene lirice vă doriți să ajungeți să cântați?

Ținând cont de debuturile pe care le voi face la Scala din Milano și Covent Garden din Londra, teatrul în care îmi doresc să ajung este Metropolitan din New York - teatru cu care sunt deja în discuții pentru Fenton din Falstaff… Sper ca în următorii doi ani să înscriu în agenda mea și MET-ul.


Dintre montările la care ați participat, în care v-ați simțit cel mai bine? Vă plac montările clasice sau cele moderne?

Prefer montările clasice pentru că în cele moderne, după părerea mea, se schimbă subiectul care a fost scris de compozitor și atunci publicul nu mai are timp să înțeleagă muzica, fiind mai mult atent la regie. Și pentru că m-ați întrebat ce montare mi-a plăcut cel mai mult pot să vă spun că debutul meu în Traviata la Opera din Roma în regia lui Franco Zefirelli a fost un vis… ca un film pe scenă.


Colaborări cu parteneri și dirjori

Ce apreciați cel mai mult la un partener de scenă?

Sinceritatea și dăruirea în totalitate scenei, actului artistic. La Hamburg am avut ocazia să cânt cu Edita Gruberova pe care o văzusem în acel Rigoletto cu Pavarotti,despre care v-am vorbit. Nu mi-am închipuit că voi ajunge vreodată să cânt alături de Gruberova… și totuși am cântat în Traviata. După spectacol am primit de la ea cel mai frumos compliment de până acum. Mi-a spus: "ești cel mai bun Alfredo cu care am cântat vreodată"; și nu pentru că am cântat bine,ci pentru că am cântat cu multă sinceritate, am convins-o…


Ați colaborat cu dirijori importanți. De la ce dirijor ați învățat cel mai mult?

De la Gelmetti când am cântat Traviata la Roma. El a avut răbdare să-mi arate un alt mod de lucru, un alt stil de a cânta față de ceea ce este în România. Am avut o colaborare frumoasă și cu Daniele Gatti.


Ce hobbyuri are Ștefan Pop? Cum vă petreceți timpul liber?

Dacă am două zile libere merg la pescuit, acolo mă relaxez cel mai bine pentru că sunt doar eu și natura așa cum am crescut și așa cum îmi imaginez că o să și îmbătrânesc… Îmi place să petrec timpul liber și la stâna tatălui meu, acolo am învățat să îndrăgesc animalele. De aceea când ma aflu într-un oraș mare, între repetiții și spectacole, primul lucru pe care-l fac este să merg la grădina zoologică și abia după aceea vizitez orașul.


Un gând pentru ascultătorii Radio România Muzical…

Să fie mereu veseli, sănătoși și… încrezători, și să nu uite că eu cânt din suflet pentru suflet…

Interviu realizat de Jeanine Costache