Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu baritonul Florin Estefan - director general al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca

Publicat: joi, 14 Martie 2024 , ora 13.40

Sâmbătă, 16 martie, este programat tradiționalul Bal al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca. La Radio România Muzical veți putea urmări înregistrarea acestui eveniment în data de 28 martie, de la ora 19.00. Mai multe detalii ne oferă Florin Estefan - directorulul general al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, într-un interviu realizat de IoanaȚintea.

Domnule Florin Estefan, Balul operei este un eveniment emblematic în calendarul cultural al Clujului și un moment așteptat de publicul meloman dornic să trăiască o experiență unică. Cum ați gândit ediția de anul acesta, inclusiv din punct de vedere muzical?

Așa cum spun de fiecare dată în ultimii cinci ani, de când am preluat noi organizarea balului, de când marca a devenit proprietatea instituției Operei naționale, Balul operei, de la an la an nu aduce nimic nou, pentru că formatul este la fel. Noi l-am gândit exact cum se face la Viena, să aibe același format. Ceea ce se schimbă este programul muzical și invitații pe care îi avem an de an. Ceea ce aduce nou acest an este colaborarea cu dirijorul Constantine Orbelian care este director muzical al New York City Opera. Pentru prima dată se află la noi tenorul Stephen Costello, Ekaterina Siurina - soprană. Vom avea ca de fiecare dată un instrumentist invitat și în acest an va fi un saxofonist, pe Federico Mondelci. Pentru că de fiecare dată în Balul operei avem un debutant pe care îl premiem și pe care îl punem în valoare, în acest an am invitat-o pe tânăra soprană de numai 18 ani, de la Iași, Noemi Onucu. Ea este și câștigătoarea concursului Verum Solitus, prima ediție de anul trecut. Ea va primi premiul "Alexandru Fărcaș" și va interpreta o arie în programul artistic al balului. Apoi soliștii balerini de la noi, Doina Florea, Adelina Gribincea, Andreea Jura, Augustin Gribincea, Dan Haja, Liviu Har, Orchestra și Ansamblul de balet ale Operei Naționale Române din Cluj și pentru a doua oară participă și sunt parteneri în organizarea acestui bal, muzica reprezentativă a Ministerului Apărării Naționale condusă de inspectorul Muzicilor Militare, colonelul Aurel Georghiță, care vin de la București. Balul este susținut, co-organizat de Fundația Transilvania Leaders, cărora le mulțumim din suflet pentru implicarea lor an de an. Această fundație întrunește Clubul rectorilor universităților clujene și a foștilor rectori și Clubul oamenilor de afaceri din Transilvania.


Pentru că ați menționat Muzica Reprezentativă a Armatei condusă de Aurel Georghiță, cum a fost receptată anul trecut
prezența formației? Îmi imaginez că ținuta de gală a muzicienilor a dat un plus de farmec întregului eveniment.

An de an, publicul trebuie să respecte un dress code. La balul pe care noi îl organizăm, publicul este un personaj cheie important așa cum trebuie să fie în cadrul unui bal. Balul are trei părți. Prima - cea artistică, în care sunt invitați să cânte ș.a.m.d., partea a doua este un dineu, în partea a treia deja s-a eliberat tot platoul sălii de bal, pentru că noi scoatem toate scaunele din sală și tot teatrul se transformă într-o sală de bal mare. Și anul trecut, pentru prima dată, muzica pe care s-a valsat în partea a treia, în care publicul este invitat la dans, muzica a fost live interpretată fiind de muzica reprezentativă a armatei. Bineînțeles că a avut un farmec aparte prin ținuta de gală, dar faptul că participanții au putut să danseze pe muzică a fost extraordinar de frumos. De aceasta ne-am dorit ca și în acest an și an de an dacă reușim să menținem acest parteneriat și așa cum spuneam, să devină tradiție. Ne dorim să fie tot la fel, pentru că tot ce se întâmplă este desprins din poveste.


Ca de fiecare dată, un punct de atracție al serii îl reprezintă festivitatea de decernare a premiilor de excelență. Care sunt distincțiile ce se vor înmâna anul acesta?

Distincțiile sunt aceleași. Este trofeul Transilvania Leaders. Dumnealor decid cui i-l acordă. Sunt trofeele pe care le oferim noi, Premiul "Dimitrie Popovici Bayreuth" și "Lya Hubic". Avem un trofeu pentru balet și avem Premiul "Alexandru Fărcaș" pentru un debutant, pe care îl primi Noemi Onucu. Acestea sunt și nu ne dorim să schimbăm pe parcursul anilor, pentru că nu vrem să transformăm programul într-o decernare de trofee și de premii și nici nu dorim ca foarte multă lume să primească aceste premii, ci să primească doar cei merituoși și o dată în an, o singură persoană pentru fiecare tip de trofeu.


Privind în urmă, cum a evoluat de-a lungul anilor Balul operei din Cluj și care sunt cele mai mari provocări pe care le-ați întâmpinat în organizarea acestui eveniment?

Provocările sunt de tot felul, de la cele logistice și transformarea sălii într-o sală de bal, montarea de oglinzi în spatele orchestrei, linoleum, până la organizarea invitaților, ai artiștilor, transporturi, hoteluri. De la an la an, problemele sunt aceleași, numai necunoscutele și surprizele nu contenesc să apară, așa că cea mai mare provocare este să obținem finanțările de care avem nevoie, pentru că balul este susținut în totalitate din participarea mediului privat și acesta este un mare challenge pentru noi ca în fiecare an să reușim să atragem oameni de afaceri care să susțină financiar balul alături de Fundația Transilvania Ledears, care are un aport considerabil, dar nu este suficient și atragem an de an parteneri financiar care să vină și să susțină. O altă mare problemă este cererea foarte mare de bilete și de locuri în cadrul balului, pentru că scoțând scaunele din sală, numărul participanților se înjumătățește față de un spectacol obișnuit. Avem aproximativ 500 de participanți. Cererea este foarte mare, oamenii nu înțeleg că sunt puse la vânzare cu luni de zile în urmă și s-a vândut tot de atunci, iar acum sună telefoanele și este destul de greu să refuzi și să spui că ușa este închisă. Mă bucur că este interes pentru bal, mă bucur că iese an de an, mă bucură parteneriatele, așa cum spuneam, cele financiare, dar și cele media pe care le avem cu radiourile, cu televiziunea națională și o sumedenie de alte entități care sunt prezente în social media și care ne promovează și produce o efervescență, cum îmi place mie să spun, în jurul Operei și în jurul evenimentului pe care îl creăm.


Domnule Florin Estefan, de ce ține prestigiului unui asemenea bal?

De calitatea produsului. Nu cred că face o notă discordantă față de organizarea unui spectacol sau a unei noi producții în cadrul instituției operei sau a unei instituții de spectacol. Cred că valoarea vine din ceea ce oferi din punct de vedere artistic. Aici este mai complex, pentru că este și dineul și ne putem etala calitatea mâncării și ceea ce va fi acolo, apoi în partea a treia, cadrul pe care îl creăm și scenografie, proiecții, lumini și apoi Muzica Reprezentativă a Armatei, dar totul ține de nivelul produsului pe care îl oferim publicului participant și apoi, nu în cele din urmă, pentru că este foarte important, telespectatorilor care ne urmăresc de acasă.


Interviu realizat de Ioana Țintea