Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu regizorul Alexandru Nagy

Publicat: luni, 19 Februarie 2024 , ora 14.18

Studioul Experimental în Artele Spectacolului Muzical "Ludovic Spiess" invită publicul marți, 20 februarie, pe scena Operei bucureștene pentru o nouă reprezentație cu "DescOperă La Traviata", un concept aparte gândit de Alexandru Nagy. Mai multe detalii aflăm de la regizorul Alexandru Nagy într-un dialog purtat cu Ioana Țintea.

Alexandru Nagy, așa cum ați menționat într-un interviu anterior, Opera bucureșteană a dat mână liberă unei echipe tinere, cu media de vârstă de 20-22 de ani, pentru ca acești artiști lirici pe care-i coordonați în cadurl Studioului experimental "Ludovic Spiess" să poată trăi o experiență completă în ceea ce privește desfășurarea unui spectacol de operă.

Cum descrieți lucrul cu tinerii muzicieni?

În primul rând, este o oportunitate extraordinară. Aș putea spune că este chiar o premieră națională. Este pentru prima dată când un colectiv de o asemenea anvergură cum este o operă națională pune la dispoziție toate resursele necesare pentru ca viitoarea generație de artiști lirici pe care tot Opera Națională o crește în interiorul Studioului experimental în artele spectacolului muzical "Ludovic Spiess" să poată să aibă o scenă, să poată să interpreteze un rol într-un spectacol deloc ușor, într-un spectacol precum Traviata. Ei și-au făcut debutul deja în decembrie; pe 20 februarie urmează a doua reprezentație a acestui, cum îmi place mie să spun... vis împlinit al unei generații, pentru că, de cele mai multe ori, după finalizarea Conservatorului, există o ruptură între școală și scenele din țară , și-atunci, de multe ori, artiștii se trezesc că nu mai cântă 6 luni, un an, doi, ajung să se reprofileze și de-aici sigur că situația unei cariere e foarte greu de pus în discuție.

Cariera unui artist liric se formează foarte greu și, de preferat, pe scenă. E foarte important pentru el să aibă șansa. Noi pregătim artiști lirici care nu vor evolua în concerte simfonice, noi formăm acești actori lirici, acești actori de operă care trebuie să întruchipeze eroi și eroine, caractere foarte complexe. Vor cânta o oră și jumătate, două un spectacol integral, iată, cu concursul Orchestrei Operei Naționale, a Corului Operei Naționale. Și, important este că în fața lor, la pupitrul dirijoral, se află chiar managerul instituției, Daniel Jinga, care astfel acordă un vot de încredere acestei generații. Asistăm la un fenomen. Noi având șansa să realizăm acest titlu extraordinar îi înscriem pe acești artiști în galeria viitorilor artiști de succes care, prin proiecte de genul ăsta, dacă ele vor continua, noi asigurăm schimbul de generație care urmează să se întâmple la nivel național pe scenele lirice.


Așadar, în acest proiect "DescOperă La Traviata" regăsim, în primul rând, o întâlnire între generații - orchestra, corul și baletul instituției reunite pentru a-i pune în evidență pe tinerii artiști lirici. Cum decurge acest dialog între generații?

Excepțional! Rezultatele au fost încă din decembrie, de la premieră, impresionante, pentru că această orchestră extraordinară a Operei Naționale București a rezonat într-un mod deosebit cu vocile tinere, cu prospețimea acestei noi producții. Este o producție minimalistă, modernă dar respectând povestea. Doar am updatat, am adus la zi anumite contexte... un fel de poveste paralelă care la noi începe cu finalul... Deci, lucruri care țin de regie. Nu apar lucruri care n-au nici un sens. Iată că am reușit să realizăm un lucru impresionant. Toate colectivele implicate, inclusiv tehnica de scenă... este o întreagă desfășurare de forțe pentru o reprezentație, dar este o investiție în viitor pe care Opera Națională iată că o face. A fost de bun augur și pentru orchestră - întâlnirea cu tinerii interpreți a dat un suflu nou. Pentru că orice s-ar putea spune, tinerețea în această producție își spune cuvântul și cred că dincolo de regie, dincolo de costumele fabuloase semnate de Iolanda Mutu, dincolo de scenografia lui Vladimir Turturică, ceea ce rămâne după acest spectacol este un sentiment de prospețime, de tinerețe, de această infuzie de sânge tânăr în organismul atât de complex al Operei Naționale din București.

Noi suntem foarte onorați, bucuroși că, iată, după atâția ani de demersuri, se reușește într-un final să se stabilească acest model de bune practici pe care noi ne-am dori din suflet să-l urmeze toate operele naționale din țară, pentru că sunt colegi foarte talentați și la Cluj, și la Timișoara, și la Iași și ne-ar face mare plăcere să vedem aceste studiouri că funcționează la nivel național pentru a asigura generația de mâine.


Aveți în plan și alte puneri în scenă cu opere celebre în care să evolueze tinerii artiști lirici ai Studioului experimental "Ludovic Spiess"?

Sigur că da! Există platforma "Opera vie" pe care am implementat-o anul trecut. Iată, deja am realizat pe 10 februarie o nouă premieră - itinerantă, de data aceasta. "Puccini Express" - un spectacol itinerant, ca o călătorie fascinantă prin lumea personajelor pucciniene, la 100 de ani de la dispariția marelui compozitor. "Puccini Express" se reia pe data de 2 martie și vă așteptăm cu tot dragul.

În același timp, în luna martie, există un masterclass cu celebra soprană Elena Moșuc, care va avea concertul de închidere a masterclass-ului pe 15 martie.

Pe 16 și 30 martie, la matineu, am programat o nouă serie de concerte pe care le dedicăm marii noastre soprane Hariclea Darclee, pentru că, pentru noi, anul Puccini este invariabil și o sărbătoare a marii soprane românce Hariclea Darclee - prima interpretă a rolului Tosca și celei căreia îi datorăm existența ariei "Vissi d'arte".

În această serie de concerte "Vissi d'arte" vor evolua soliștii Studioului experimental într-un program exclusiv Puccini, dar care, de data aceasta, nu va fi itinerant. E un concert clasic.

Expunem astfel această generație pe care o creștem la Opera Națională din București atât în contexte clasice, standard, la care ei trebuie să se descurce, dar și în contexte itinerante și pe scena mare. Așteptăm să vină căldura să ieșim afară, pe promenada Operei cu celelalte concepte realizate de anul trecut - Opera labirint, așteptăm cu interes Noaptea muzeelor și, bineînțeles, în a doua parte a stagiunii, vom reveni cu titluri integrale de Puccini - un omagiu pe care întreaga planetă îl aduce în acest an marelui compozitor.

Credit foto: Andrei Grigore

Interviu realizat de Ioana Țintea