Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu regizorul Alexandru Nagy

Publicat: joi, 8 Februarie 2024 , ora 15.15

Anul acesta se împlinește un secol de la moartea marelui compozitor Giacomo Puccini. Opera Națională București propune o comemorare mai puțin uzuală - "Opera vie - Puccini Express", un spectacol itinerant inedit, un omagiu adus maestrului creator italian de către peste 40 de tineri artiști. Sunt programate 3 reprezentanții succesive pentru sâmbăta aceasta și alte trei pentru data de 2 martie. Alexandru Nagy, regizorul spectacolului, a stat de vorbă cu colega noastră, Ariadna Ene-Iliescu, despre proiect:

Povestiți-ne, vă rog despre conceptul de "operă vie".

Conceptul de "operă vie" a început anul trecut. Este un concept pe care l-am realizat în interiorul Studioului Experimental în Artele Spectacolului Muzical "Ludovic Spiess", ca un fel de platformă-program, care se va putea adapta în funcție de necesitatea momentului, pentru că opera este un gen tributar, în care noi aniversăm, comemorăm... un gen de tradiție.

Această platformă "Opera vie" propune realizarea unor spectacole itinerante, cu diferite teme, în care tinerii artiști lirici, membri ai Studioului Experimental al Operei Naționale pot să se desfășoare într-un mod mai neconvențional, să spunem așa, pentru că ele sunt spectacole, sunt tururi cu "artă vie", cum îmi place să le denumesc, care se întâmplă în mai multe spații ale Operei Naționale, ceea ce aduce un element de noutate și, sigur, pentru cei care vin prima dată este o experiență deosebită, integrată, în care ei pot să și vadă spațiile frumoase ale operei, dar în același timp să și participe la o experiență neconvențională, să fie ghidați de personaje diverse, cum am făcut și anul trecut.

"Opera vie" am lansat-o pe 13 mai de Noaptea Muzeelor și a avut un succes extraordinar. Nu este doar o vizită ghidată, ci este un tur în care ești condus chiar de personaje reprezentative, mai mult sau mai puțin cunoscute de public, într-o călătorie pe care ne-o imaginăm de fiecare dată altfel, divers și care conține parfumul și atmosfera artistului pe care îl omagiem sau a compozitorului, cum este vorba de data aceasta de Giaccomo Puccini, la 100 de ani de la dispariția acestuia.

Toată planeta organizează evenimente comemorative. Și noi la fel, ne integrăm în această tradiție europeană prin proiectul "Puccini Express". Ca și Orient Express, l-am denumit "Puccini Express", pentru că este vorba de o călătorie în universul puccinian, realizată de peste 40 de tineri artiști. Este o desfășurare destul de impresionantă de forțe. Nu este vorba de un concert clasic, în care lumea stă pe scaun, iar soliștii intră, cântă cu mâna pe pian și după aceea ies. Este mult mai elaborat. Sunt și percuționiștii, sunt instrumentiști, balerini și actori, locurile sunt limitate. Este un concept care atrage foarte mulți tineri și oameni care vin prima dată în general la operă. Este un foarte bun spectacol de introducere, pentru că el are o durată relativ scurtă, de o oră, o oră și zece, și atunci pentru cei care vin prima dată la operă este o modalitate excepțională de a face cunoștință cu repere ale liricii. Sigur, după aceea ei își vor alege, vor căuta și vor regăsi în repertoriul Operei Naționale spectacolele din care noi am extras arii, duete, cvartete, momente doar de pian, intermezzo-uri dansate de balerini. Vor urmări personaje și le vor regăsi în stagiunea Operei Naționale și vor dori să se reîntoarcă pentru a vedea cu totul povestea. Este un concept foarte interesant, pentru că nu sunt doar arii celebre. Sunt și arii mai puțin cunoscute. Sunt și momente de cor. Sunt și momente de ansamblu. Este o diversitate prin care noi sperăm să facem cinste. Este un omagiu pe care tânăra generație de artiști lirici români o aduc acestui mare compozitor și de ce nu, invariabil și marii noastre soprane Hariclea Darclée, muza căreia îi datorăm celebra arie "Vissi d'arte", deoarece ea este realizatoarea premierei absolute, prima Floria Tosca din istorie. Pentru noi, anul Puccini înseamnă și un omagiu adus sopranei românce Hariclea Darclée.


Ce v-a inspirat în crearea acestui tip de spectacol itinerant?

Nevoia de a crea un eveniment în care oamenii să fie mult mai aproape artiști.. distanța este foarte mică între aceștia din urmă și public, ceea ce în mod normal la operă nu vezi. Încercarea de a-i apropia pe oameni de muzica clasică, acest demers al nostru de a explica că muzica de operă este de fapt cel mai popular gen. Nu este deloc o muzică elitistă, din contră este un gen muzical care se adresează tuturor, indiferent de vârstă, nivel de educație sau dacă ai mai fost. Noi vrem să spargem aceste mituri, să demitizăm aceste idei, cum că opera ar aparține doar anumitor categorii sociale sau unui public avizat. Nici vorbă. Opera este de departe cel mai popular gen muzical. Ne-am dorit să fie o provocare de ambele părți, și pentru tinerii artiști, să iasă din rigiditatea pe care o presupune un concert standard și să înceapă să se dezvolte ca artiști, să își asume spațiul Operei Naționale, să poată să ghideze spectatorii în interiorul acestor spații frumoase, să creeze momente muzicale de emoție, care să aibă un impact asupra publicului pe care îl câștigăm. Cu fiecare reprezentație a acestui concept "Opera vie", cred că noi câștigăm câteva zeci de persoane, care, cu siguranță ne calcă din nou pragul.


Care sunt particularitățile colaborării cu tinerii artiști ai Studioului Experimental "Ludovic Spiess"?

Sunt foarte tineri, sunt excepționali, au nevoie de expunere. Este mare păcat că nu se înțelege în continuare că genul liric presupune o pregătire deosebită, la fel ca și baletul, și ei au nevoie să lucreze. Din păcate, la nivel național nu se înțelege acest aspect și operele naționale refuză să investească în aceste studiouri care sunt absolut obligatorii și pot schimba viața și cariera tinerilor artiști aflați la început de drum. Nu poți să ajungi direct din școală, de pe scena de la Conservator direct pe o scenă mare și atunci aceste studiouri sunt absolut necesare, ele asigurând dezvoltarea continuă a tinerilor artiști, inclusiv după ce termină școala este absolut vital pentru un artist să cânte, să aibă un public în fața căruia să cânte și nu în concepte minore, ci în concepte artistice deosebite, care să provoace pe ambele părți - și artiștii care participă,pentru că ei sunt tineri, sunt la început de drum și trebuie să se dezvolte în continuare în relație cu publicul lor, pentru că dacă neglijăm acest aspect nu vom avea nici soliști pregătiți să ocupe marile scene din țară, dar nici un public avizat care să îi cunoască. Noi creștem practic în acest studio experimental și artiști, dar și un nou public pentru ca opera să aibă această infuzie de tinerețe care va asigura eternintatea genului.


Interviu realizat de Ariadna Ene Iliescu