Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu dirijorul Christopher Warren-Green

Publicat: marți, 16 Ianuarie 2024 , ora 9.16
Miercuri, 17 ianuarie 2024, Orchestra de Cameră Radio va susține primul concert din noul an. Cu această ocazie, la conducerea ansamblului va reveni Christopher Warren-Green, cunoscut și grație implicării sale în evenimente majore din viața familiei regale britanice. Cu muzicianul englez a stat de vorbă colega noastră, Ioana Țintea:


Domnule Christopher Warren-Green, veți deschide seara de la Sala Radio cu "Dumbarton Oaks" - Concert în Mi bemol major pentru orchestră de cameră de Igor Stravinski, despre care însuși compozitorul menționa că este asemenea unui
"mic concert în stilul Concertelor brandenburgice ale lui Bach". Cum ați descrie dumneavoastră partitura lui Stravinski?
L-aș descrie absolut ca pe un concert brandenburgic. A fost comandat de către Robert și Mildred Bliss care dețineau casa numită "Dumbarton Oaks" - acum face parte din cadrul Universității "Harvard". În această casă, cei doi soți au găzduit în anul 1944 o întâlnire între chinezi, britanici și americani, ceea ce a dus la fondarea începuturilor Națiunilor Unite pentru a încerca să împiedice izbucnirea unui alt război. Mildred Bliss l-a însărcinat pe Stravinski să scrie o lucrare camerală pentru salonul lor de muzică. Bineînțeles că în acea perioadă se cântau Concertele Brandenburgice ale lui Bach, iar Stravinski a spus că va compune o piesă în stilul acestora. Această lucrare are de toate în ea, găsim multe influențe jazzistice...este minunată!


În continuare, v-aș ruga să ne vorbiți despre Concertul nr. 17 pentru pian și orchestră de Mozart în care solist va fi Horia Mihail.

Încă nu l-am întâlnit pe solist. Știu despre el că este un interpret minunat al Orchestrelor Radio, are recomandări foarte bune. Sper că îi plac graurii, pentru că Mozart avea ca animal de companie o asemenea pasăre. Înainte să o cumpere de la magazinul de animale, Mozart a învățat-o să cânte o melodie, iar tema ultimei părți din acest concert este chiar acea secvență pe care Mozart l-a antrenat pe graur să o cânte.


În încheierea serii de miercuri, 17 ianuarie, veți interpreta Simfonia a IV a, "Italiana", creație a lui Felix Mendelssohn. De ce această alegere?

De obicei îmi place să alătur Stravinski cu Mozart, dar nu am vrut să avem două lucrări mozartiene. Așa că m-am gândit la Mendelssohn care a fost influențat de creația lui Mozart, mai ales în această simfonie, după părerea mea. Se potrivesc foarte bine. Este luminoasă și de-a lungul timpului a devenit cea mai cunoscută simfonie a lui Mendelssohn, dar nu a fost preferata lui. El nu a mai dorit să se cânte după prima ei audiție, așa că Mendelssohn a revizuit partitura. Însă noi vom cânta versiunea originală, cea din 1833. Această simfonie a fost scrisă după ce compozitorul a călătorit la Roma și se simte asta în muzică.


Cum a fost reîntâlnirea cu muzicienii Orchestrei de Cameră Radio?

Iubesc această orchestră! Am dirijat-o acum mulți ani în cadrul Festivalului Enescu apoi am revenit de două ori în festival cu Orchestra de Cameră din Londra. M-am bucurat că am fost invitat să vin aici. Un dirijor de vârsta mea dorește să se ducă acolo unde este dorit și unde simte că poate face muzică cu artiști talentați. Uneori, când ești dirijor principal al unei orchestre, după câțiva ani, poate muzicienii nu mai sunt așa de drăguți cu tine, și nu îi condamn. Dar atunci când vii ca dirijor invitat ești aprecitat și asta contează cel mai mult. Îmi place să revin aici pentru muzicieni, echipa organizatorică este grozavă, așa că este o perioadă frumoasă pentru mine. Mă bucur să revin!

Ioana Țintea