Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Drazen Domjanic despre Premiul ICMA „Discovery”

Publicat: vineri, 12 Ianuarie 2024 , ora 12.57

Managerul și Directorul artistic al Academiei de Muzică din Liechtenstein, Drazen Domjanic, este, totodată, și inițiatorul Premiului ICMA „Discovery”.


Cum a apărut ideea Premiului ICMA „Discovery”?

Pot spune că Academia de Muzică din Liechtenstein are succes cu tinerii, astfel că, în urmă cu mai mulți ani, am vorbit despre un premiu dedicat în mod special tinerilor. Putem nominaliza trei persoane sub optsprezece ani pentru acest premiu, iar juriul, alcătuit din 70 de publicații și organizații dedicate muzicii clasice, hotărăște cine e cel mai bun. Așa a apărut ideea pentru Premiul ICMA „Discovery”.


Dat fiind că sunteți directorul artistic și managerul Academiei de Muzică din Liechtenstein, aș vrea să aflăm de la dumneavoastră câte ceva despre noua clădire pe care ați inaugurat-o.

Academia are cincisprezece ani, în 2010 am început să colaborăm cu talente reale care au șanse mari să iasă pe piața muzicală după studii. Începem cu copii de nouă ani și ajungem la oameni de până la 30 de ani care studiază aici, la Academie. Până acum am avut doar interpretare instrumentală și muzică de cameră, însă pe viitor vrem să alcătuim mai multe module, de exemplu pentru interpretare muzicală cu improvizație, pentru concursuri, pentru educație muzicală a publicului... de asemenea, ne dorim un modul de antreprenoriat, în care să vorbim despre taxe, finanțe, am vrea și să adresăm sănătatea mentală... Ne dorim să lucrăm la carierele tinerilor, iar pentru aceste idei aveam nevoie de o nouă clădire. Aveam fondurile necesare pentru clădirea Hagenhaus, care va fi gata în luna iunie a acestui an. Suntem foarte fericiți să avem această clădire, unde va exista o sală de concert cu aproximativ 160 de locuri, cu noi instrumente, cu mijloace de înregistrare (atât audio, cât și video), vom avea spațiul necesar pentru a preda toate modulele pe care le-am menționat mai devreme.


Ați avut, de asemenea, studenți români, la Academia de Muzică din Liechtenstein.

Studenții români precum Andrei Gologan, care studia pe atunci la Salzburg, sau Kira Frolu, care a fost invitată aici de patru ori anul trecut... Oamenii aplică și când vedem o înregistrare video bună, acompaniată de o biografie bună, ținem legătura cu ei și vin aici.


Cum ați descrie tânăra generație de astăzi?

Tinerii muzicieni de astăzi sunt mult mai buni decât tinerii muzicieni de acum 20 de ani. Calitatea este incredibil de înaltă. Însă mă întreb constant: cine are șanse astăzi, pe piață, să fie doar solist? Iar răspunsul la această întrebare este unul dificil. Încercăm să îi ajutăm pe tineri în acest mod. De exemplu, am avut un concert luna trecută cu un octet de violoncele. În primul octet de violoncele, de acum 20 de ani, au cântat muzicieni precum Luka ©uliæ, din formația „Two Cellos”; în cel de-al doilea octet, l-am avut pe Kian Soltani, dar și pe Andrei Ioniță - tot din România, a fost aici la Academie, unde s-a întâlnit pentru prima oară cu profesorul Jens Peter Maintz, cu care a studiat ulterior - am avut, deci, acest al doilea octet, de o calitate foarte înaltă. Iar acum avem un al treilea cu Petar Pejèiæ, laureat la Concursul „Regina Elisabeta” în 2022 - calitatea este, acum, mai mare. În 20 de ani am avut trei octete de violoncel aici, iar calitatea a fost de fiecare dată mai înaltă. Iar același lucru e valabil și pentru pian sau pentru vioară.

Interviu realizat de Petre Fugaciu