Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Vlad Ghinea, câștigătorul Concursului „Mihail Jora” - critică muzicală

Publicat: luni, 8 Ianuarie 2024 , ora 11.29

Vlad Ghinea a avsolvit studiile de licență și masterat la Universitatea Națională de Muzică din București, sub îndrumarea prof. univ. dr. dr. h.c. Valentina Sandu-Dediu, specializarea muzicologie, iar în prezent este doctorand în cadrul aceleiași instituții, cercetând volumele muzicologice publicate la Editura Muzicală în perioada comunistă.

Textele premiaților Concursului „Mihail Jora”, secțiunea critică muzicală sunt disponibile pe site-ul nostru, la secțiunea „Cronici”. 

Vlad Ghinea, ești câștigătorul Premiului I la Concursul de critică muzicală organizat de Musicrit. Ce te-a determinat să participi la această competiție?

De obicei când scriu o cronică muzicală o gândesc ca un fel de mini-eseu. De exemplu, când particip la un concert îmi fac o idee generală despre respectivul concert și acea idee o susțin, argumentând prin concertul pe care l-am audiat. Când am văzut anunțul pentru acest concurs mi s-a părut o oportunitate foarte bună de a exersa trei mini-eseuri prin intermediul unor cronici muzicale. Prin cele trei texte pe care le-am scris am urmărit și pasiunile pe care le am în acest domeniu. În primul rând, muzica contemporană; asistând la recitalul Adrianei Toacsen cu bisuri ce au reunit mai multe miniaturi de muzică contemporană pentru pian. Pe de altă parte, recenzia unei cărți despre muzică pop și rock deoarece ascult foarte multă muzică aparținând acestor stiluri. De altfel, și începuturile mele muzicale se situează în această zonă, mai degrabă mainstream, nu neapărat de muzică clasică. Nu în ultimul rând, zona de operă, pe care o apreciez foarte mult. Ceaikovski se numără printre compozitorii mei preferați, de aceea a fost o adevărată plăcere să scriu un text despre „Evgheni Oneghin”.


Care este rolul unui concurs de critică muzicală, după părerea ta?

Cred că un astfel de concurs este binevenit, mai ales pentru că, cel puțin deocamdată în România, sunt destul de puține concursuri de acest gen, iar această ediție a Concursului „Mihail Jora” vine cu adevărat în sprijinul tinerilor muzicologi, care au șansa să scrie diverse materiale și au șansa să publice aceste materiale. Într-adevăr este un aspect foarte important să fim prezenți în viața culturală.


Ce semnificație are pentru tine distincția primită?

Este o adevărată onoare, dat fiind și numele concursului - „Mihail Jora”, o personalitate foarte importantă pentru viața culturală românească, compozitor și critic muzical deopotrivă. Sunt cu adevărat onorat să primesc această distincție.


Știu că ești pasionat și de compoziție, ba chiar participi și la concursuri cu lucrările tale. Cum îmbini muzicologia și compoziția și ce alte pasiuni mai ai?

Este o poveste destul de interesantă. De prin liceu mai aveam astfel de apucături componistice, însă odată cu intrarea la facultate, la secția muzicologie, pot să zic că cele două laturi s-au întrepătruns. Atât muzicologia a influențat compoziția, cât și compoziția mi-a influențat maniera de a face muzicologie. În timpul facultății și prin intermediul compoziției, dar și prin intermediul muzicologiei, am redescoperit plăcerea de a cânta la chitară și activitatea de instrumentist se răsfrânge mai ales în partea aceasta de compoziție.

Literatura îmi place foarte mult. Pe lângă evidenta legătură cu activitatea de muzicolog, pasiunea pentru literatură se răsfrânge și în compoziție. Acesta este cazul, mai ales, când vorbim despre o compoziție recentă de-a mea, care a fost influențată de cartea „1984” de George Orwell. Consider că literatura poate să aibă efecte pozitive pe mai multe laturi muzicale.


Care
crezi că este rolul criticii în lumea muzicală?

Cred că în ziua de astăzi criticul muzical poate să fie un veritabil influencer cultural, în adevăratul sens al cuvântului, deoarece este trecut printr-o școală serioasă, consistentă, așa că are un background care să îi justifice părerile și, până la urmă, în ziua de astăzi, avem nevoie să atragem publicul către muzica bună, muzica de calitate. Cred că un critic muzical poate să îndeplinească un rol esențial în acest sens.


Interviu realizat de Ana Sireteanu