Arhivă : Interviuri Înapoi
AUDIO. Festivalul George Enescu 2023. Interviu cu pianistul George Todică
Domnule George Todică, a trecut aproape un an de când ați câștigat premiul al doilea în finala concursului George Enescu de la București. Cu ce amintiri sau emoții ați rămas după acest succes extraordinar?
Memoria concursului este încă foarte proaspătă în mintea mea. A fost probabil unul dintre cele mai emoționante momente din cariera mea de pianist, să cânt acasă, să cânt la Ateneu, să cânt cu orchestra, nu pot să compar cu nimic altceva.
În ce fel s-a schimbat cariera dumneavoastră după ce ați devenit laureat al concursului Enescu?
A fost mult mai ușor să-mi creez contacte în România după concurs. Am avut o perioadă destul de lungă în care nu am cântat în țară și chiar mi se făcea din ce în ce mai mare dor să revin, așa că, concursul mi-a oferit acea oportunitate de a mă reprezenta în țară.
Parcurgând biografia dumneavoastră am observat că ați câștigat premii și în alte concursuri internaționale în timpul studiilor. Cum vi s-a părut concursul Enescu în comparație cu concursurile din alte țări?
Probabil cel mai dificil concurs în România, pentru că am ținut foarte mult la Enescu de când eram mic, a fost o încărcătură emoțională diferită de orice alt concurs. Concursul George Enescu este un concurs de înaltă dificultate, este văzut foarte bine, deci a fost o dublă încărcătură emoțională.
În data de 4 septembrie veți reveni pe scena Ateneului Român în cadrul festivalului George Enescu pentru a cânta împreună cu violonistul Ștefan Aprodu, care este de asemenea laureat al acestui concurs. Ați mai colaborat până acum cu Ștefan Aprodu?
Niciodată și abia aștept să câtăm această piesă de Enescu. Va fi chiar o surpriză plăcută pentru amândoi sunt sigur.
Veți interpreta Aria și scherzino de George Enescu. Cum ați descrie această piesă?
Este Enescu într-un moment foarte rafinat. Este într-un fel o miniatură pentru orchestră, dar este acel Enescu dulce, pe care îl auzim în Rapsodii uneori, îl auzim în sonatele de vioară. Enescu pentru pian este puțin diferit, așa că aștept cu nerăbdare să explorez acest Enescu care este o culoare nouă pentru mine.
Am observat că în aproape toate recitalurile pe care le susțineți în Anglia includeți și piese de Enescu. Cum este percepută muzica lui în Anglia, unde sunteți stabilit în prezent?
Foarte bine văzută. Chiar de multe ori când îl includ pe Enescu devine favoritul concertului. Mai tot timpul mi se spune: uite, nu am auzit niciodată piesa aceasta și chiar m-a încântat foarte mult. De obicei, la concertele din străinătate vin la melomani care preferă programul bine stabilit, Beethoven, Mozart și cu greu se adaptează la un repertoriu necunoscut, de exemplu Enescu. Este o dragoste la prima întâlnire pentru publicul englez, toți îl iubesc pe Enescu din prima clipă. De aceea am și ținut să îl tot cânt, să îl tot includ în concerte.
În această toamnă veți susține din nou recitaluri în Anglia și în Scoția; vă rog să ne oferiți detalii despre proiectele dumneavoastră din perioada următoare.
Am un mic turneu în Anglia și Scoția în următoarele luni, în care bineînțeles că îl voi include pe Enescu. Programul din concerte este bazat pe muzica lui Enescu oarecum. M-am inspirat din Suita a II-a și de inspirațiile pe care Enescu le trage din baroc, așa că am creat un program întreg pe această temă, în care voi cânta și Variațiunile lui Rahmaninov, pe o temă de Corelli, voi cânta și Tombeau de Couperin de Ravel, dar Enescu este într-un fel, inima acestui concert.