Arhivă : Interviuri Înapoi
AUDIO. Interviu cu Florin Estefan, managerul Operei Naționale din Cluj-Napoca
Vineri, 5 mai, Opera din Cluj-Napoca va prezenta premiera operei Don Giovanni de Wolfgang Amadeus Mozart cu David Crescenzi la pupitrul dirijoral. Despre această nouă producție ne oferă mai multe detalii Florin Estefan, managerul instituției lirice clujene.
Domnule Florin Estefan, cum arată această montare Don Giovanni de Mozart, pe care o veți prezenta publicului vineri, 5 mai. Este una modernă, cu elemente inovatoare sau clasică?
Noi, în cadrul Operei Naționale din Cluj și în concordanță cu ceea ce am văzut că iubește publicul clujean, încercăm să îmbinăm contemporanul cu tradiționalul. Producția de Don Giovanni, pe care o prezentăm acum este în aceeași idee, o montare care este bazată mult pe relațiile dintre personaje, făcute cât mai veridic, bazată pe o acuratețe muzicală interpretativă și tehnică, bazată pe punerea în valoare a unor voci tinere și a unor tineri de perspectivă, într-o punere în scenă stilizată ca și decor și cu costume clasice. Așa cum am făcut și cu Fanciulla del West, care a fost un spectacol stilizat, așa cum am făcut și cu Macbeth ș.a.m.d., încercăm să îmbinăm aceste lumi, să aducem cumva spectacolul tradițional sau să purtăm publicul în timpul compozitorilor respectivi sau acolo unde și-au imaginat compozitorii că se află acțiunea operelor pe care le-au scris, dar îi purtăm cu mijloace moderne, contemporane zilelor în care trăim.
Cum descrieți colaborarea cu regizorul Paolo Bosisio și scenograful Domenico Franchi?
Personal, pentru că și eu fac parte din distribuție sunt două distribuții, una cu cântăreți cu o experiență mai îndelungată, ca să zic așa și o distribuție cu tineri, vă pot spune din experiența mea, eu am lucrat foarte bine cu maestrul Bosisio, are o experiență bogată, este la bază profesor și știe să lucreze cu tinerii. Mi-a plăcut foarte mult că lucrează pe text, pe relaționarea dintre personaje. Tot ce a făcut, a făcut în așa fel încât să dea o mână de ajutor cântăreților și să îi ajute să fie puși în valoare și să nu le complice viața. Să le sune vocea, să se audă în sală ș.a.m.d. Este un om atent, un profesionist, îi place să lucreze, să aprofundeze, să aibe timp, să aibe spațiu și iubește frumosul. Mie mi-a plăcut foarte mult colaborarea cu dumnealui. Domenico Franchi a făcut un decor stilizat, frumos, funcțional, care îmbină transparența cu părțile opace. Este frumos. Mie îmi place foarte mult și cred că în momentul în care îl vom vedea în lumini va fi cu totul și cu totul deosebit.
Din distribuție fac parte, atât binecunoscuții artiști ai instituției clujene, colaboratori permanenți, cât și invitați. V-aș ruga să ne dați mai multe detalii despre soliștii reuniți în cadrul acestei producții programate pentru vineri, 5 mai și duminică, 7 mai cu dirijorul David Crescenzi.
Așa cum bine știți noi avem un program care se numește Lia Hubic, este un fel de studio de operă acest program, dar acest studio vine dintr-o colaborare pe care instituția Operei Naționale Române din Cluj o are cu Academia Națională de Muzică Gheorghe Dima de la înființarea celor două instituții de mai bine de un secol, pentru că știți foarte bine că întreaga pleiada de cântăreți importanți care au plecat din Cluj și care au studiat în cadrul Academiei Naționale de Muzică și-au început carierele pe pe scena Operei Naționale. Noi nu facem decât să continuăm acest parteneriat și iată și în această producție de Don Giovanni avem două distribuții, una cu cei experimentați cum sunt eu, cu colegul meu Cristi Hodrea-Leporello, cu Diana Țugui-Donna Anna, în rolul Donnei Elvira este invitată și revine acasă și mă bucur foarte mult, Anita Hartig. În rolurile celelalte, Zerlina, Masetto sunt studenți din cadrul Academiei de Muzică, Janetka Hosco de pildă și Marius Aron, Comandorul fiind Corneliu Huțanu. Eusebiu Huțan, un tânăr absolvent al Academiei de Muzică și solist în cadrul ansamblului nostru îl va întruchipa pe Don Ottavio. Aceasta este prima distribuție, mai experimentată, să spun așa, dar distribuție a doua este în totalitate din debutanți, David Pogana este angajat al nostru de doi ani de zile, dar proaspăt absolvent al Academiei de Muzică, în rolul lui Don Giovanni. Sebastian Balaj-Leporello, este masterand în anul II la Academia de Muzică. Ana Stănescu va fi Donna Elvira, masterandă și ea, în anul I. Aida Pascu, care iată, calcă pe urmele părinților ei, Ionuț Pascu și Medeleine Pascu de la Opera Națională pe care îi cunoaștem foarte bine. Ea debutează în rolul Donei Anna. Victoria Chicu-Zerlina și Cătălin Moței-Masetto, iar Andrei Manea, un absolvent al Universității Naționale de Muzică din București și apoi a terminat masteratul la noi, la Academia de Muzică, el va fi Don Ottavio. Vrem să dăm șansa și tinerilor și mai ales într-un titlu mozartian care, așa cum bine știm este școală de cânt și tot ce înveți cântând Mozart se aplică în absolut toată literatura muzicală. Vrem să le dăm șansa, să îi punem în valoare și să ne creștem următorii soliști care să ducă ștacheta mai departe. Ei au ocazia să-ți însușească aceste roluri, să și le potrivească după sufletele și personalitățile lor și că creeze personajele cât mai veridic după propriilor lor persoane.