Arhivă : Interviuri Înapoi
AUDIO. Interviu cu dirijorul Cristian Măcelaru
Vă întoarceți la Timișoara într-un context cu totul și cu totul deosebit. O să vă rog să ne vorbiți nu numai despre concertul pe care-l dirijați în data de 14 martie, cu Orchestra WDR din Koln, dar și despre continuarea acestui proiect cu totul aparte pe care l-ați pus la cale.
Am vrut să folosesc această posibilitate pe care o avem în acest an în care Timișoara este capitală culturală europeană și, venind cu orchestra mea din Koln ca să concertăm pe data de 14 martie, am decis ca apoi să rămânem să facem un proiect frumos împreună cu Filarmonica Banatul, în care vom fi împreună - cele două orchestre unindu-se pe scenă - în Simfonia a III-a de Gustav Mahler. Iar apoi, de marți până vineri, vor fi masterclass-uri cu studenții de la Universitate, vor fi concerte de muzică de cameră. Este o mică rezidență, ca să spun așa, a orchestrei în orașul Timișoara, ca să sărbătorim împreună acest an semnificativ pentru noi.
Este semnificativ pentru Timișoara și, pe de altă parte, înțeleg că are o semnificație aparte și pentru relația dumneavoastră cu orchestra din Koln, căci, iată, canalul ARTE s-a gândit să marcheze acest moment cu totul special.
Exact. Concertul va fi transmis pe canalul ARTE și sunt și alte posturi de televiziune care vor participa și care vor veni să documenteze acest proiect atât de frumos în care putem să lăsăm la o parte diferențele care există între oameni și să ne unim sub acest frumos eveniment cultural în care muzica ne va aduce pe toți împreună. Și de aceea cred că este un eveniment important nu numai pentru Timișoara, dar și pentru noi, pentru Orchestra WDR din Koln, deoarece înțelegem semnificația acestui eveniment. Să știți că este o orchestră care, de muți ani de zile, a cântat și a concertat în Germania contribuind prin concerte de caritate în care s-au strâns fonduri pentru România. Acest lucru l-am aflat când am devenit dirijorul șef al orchestrei, deoarece erau membri ai orchestrei care mi-au spus acest lucru, că de ani de zile ei au cântat concerte de caritate ca să se strângă fonduri în special pentru a se trimite aparatură medicală pentru Spitalul de copii din Timișoara, pentru locurile unde era necesar acest lucru. Deci, într-un final, orchestra va ajunge în Timișoara și va reuși să vadă orașul pentru care au tot contribuit cu ajutoare, cu lucruri pe care le-au trimis de la distanță.
Interpretați, în afară de cele două opusuri monumentale de Johannes Brahms, și o lucrare în primă audiție.
Este vorba de compoziția lui Klaus Lang - Caritas. Am vrut să aduc neapărat o compoziție contemporană, deoarece orchestra promovează foarte mult muzica contemporană. În timpul pandemiei, Orchestra Simfonică WDR din Koln a comandat 13 compoziții noi de la 13 compozitori diferiți - compoziții pe care noi le-am pus sub numele "Musik der Zeit". Și, deoarece sunt compoziții scurte, s-a mai adăugat un titlu aparte, "Miniaturen der Zeit", adică sunt compoziții scrise azi pentru timpurile noastre de azi. Aceasta este chiar ultima dintre cele 13 compoziții comandate, cea care va fi cântată în Timișoara. Aceste 13 compoziții au fost prezentate în fiecare lună a ultimei stagiuni și acum am ajuns ca într-un final să prezentăm această compoziție și în Timișoara.
Am înțeles că această lucrare a fost în primă audiție săptămâna trecută, la Koln.
Da. Chiar vineri și sâmbătă am avut concertele în Koln și a fost în primă audiție acolo, iar compozitorul Klaus Lang a fost împreună cu noi. L-am întrebat dacă i-a fost interpretată vreodată muzica în România și mi-a răspuns că, din câte știe el, nu. Deci, e pentru prima dată când publicul din România aude live compoziția lui Klaus Lang, care este un compozitor foarte apreciat, foarte cunoscut mai ales în Germania, iar compoziția este o lucrare foarte frumoasă, spirituală și cred că publicul va înțelege imediat ceea ce Klaus a încercat să transmită.
De ce Brahms?
Am vrut neapărat să aducem ceva ce este într-adevăr în ADN-ul orchestrei; identitatea orchestrei având la bază muzica romantică germană - deci, muzica lui Brahms, Schumann, Beethoven. De aceea am vrut să venim cu muzica lui Brahms. S-a întâmplat că am făcut și un proiect în care am înregistrat deja acele două concerte pentru pian și orchestră de Johannes Brahms cu Simon Trpceski, care va fi prezent în Timișoara, și am zis că e un program foarte frumos pe care putem să-l prezentăm pentru că ne-am dorit să aducem ceea ce facem noi cel mai bine și publicul din Timișoara să aibă ocazia de a auzi o orchestră importantă germană interpretând muzica lui Johannes Brahms.
Vă întoarceți pe scena de la Capitol, din Timișoara. Înțeleg că a fost renovată. Cum a fost întoarcerea din, să-i spunem, prima tinerețe, comparativ cu aceasta, când veniți în anii maturității și în care... încă puțin și vă aniversați ziua de naștere pe scenă!
E adevărat. În primul rând, ca întotdeauna, o reîntoarcere acasă e plină de emoții și plină de sentimente foarte vii și foarte puternice, deoarece cunosc atât de bine fiecare colț al acestei săli Capitol. Am crescut în Timișoara, am participat, în public fiind, la foarte, foarte multe concerte, iar acum, pe scenă fiind, e un sentiment complet diferit, dar, în același timp, e un timp atât de frumos ca să putem participa și noi în agenda orașului în acest an semnificativ pentru viața culturală din Timișoara. Iar pentru mine personal, ce îmi doresc este ca ceea ce rămâne în spatele acestui an cultural, să rămână un context cultural mai important în Timișoara, o amprentă culturală care să împingă orașul și mai mult înainte și societatea din Timișoara mai mult înainte, deoarece chiar cred că prin cultură, prin artă, putem transforma societatea în care trăim.