Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu baritonul Konstantin Krimmel

Publicat: luni, 6 Februarie 2023 , ora 14.25

Baritonul Konstantin Krimmel este unul dintre cei mai buni muzicieni ai momentului. La 30 de ani el are deja la activ apariții pe scene mari ale lumii, colaborări cu muzicieni faimoși și câteva albume discografice foarte apreciate. În perioada 2021-2023 el este unul dintre muzicienii incluși în schema BBC New Generation Artists, motiv pentru care în 6 februarie 2023 susține un recital la Wigmore Hall din Londra. Recitalul cuprinde lieduri de Schumann, Mandicevksi și Brahms și este transmis în direct de postul nostru de radio. Cu acest prilej am vrut să aflu mai multe despre cântărețul care se prezintă drept bariton germano-român. Și am fost foarte plăcut surprinsă să descopăr că el vorbește și limba română, deși este născut și crescut în Germania. Vă ofer un fragment din dialogul nostru telefonic, purtat, la cererea lui Konstantin, în limba română, ci nu în germană.

Mă bucur mult să ne auzim și-ți mulțumesc foarte mult că ai acceptat să stăm de vorbă, Konstantin! Tu te descrii drept bariton germano-român și voiam să te întreb care anume este partea românească în arborele tău genealogic?

Mama e din România, e din Petrești - Sebeș, Alba.


Dar tu ai crescut în Germania.

Da. Eu m-am născut și am crescut în Germania și am fost foarte mult, aproape 18 ani, în fiecare vacanță de școală în România - de iarnă și de vară, de paști... toate vacanțele. Mult timp am fost în România cu familia. Noi nu ne-am dus peste tot în lume, ne-am dus în România de fiecare dată și a fost foarte frumos.


De aceea și vorbești română, înțeleg.

Da, încerc.


Părinții tăi sunt și ei muzicieni?

Nu sunt. Sunt foarte muzicali, au amândoi o voce foarte frumoasă. Bunicul meu a cântat în fanfară în Petrești, dar eu nu știu pe nimeni la noi în familie care să fi cântat și de-aia nu prea știu de unde vine genul ăsta cu care eu acum îmi cânt viața... dar ceva ceva trebuie să fie. Poate e bunicul meu.


Sau poate, mă gândeam, este și faptul că te-ai născut și ai crescut în Germania, una dintre cele mai importante țări când vine vorba de muzică clasică și, cu siguranță, una dintre cele mai importante, atunci când vine vorba de lied. Ce crezi?

Se poate, cum să nu? Eu am cântat foarte mult în cor de băieți, 16 ani, și am cântat la pian, fagot. Am făcut toată viața mea foarte multă muzică. Am început cu cor la 5 ani. De studiat am început foarte târziu, cred că aveam 21 de ani când am început la Stuttgart să studiez canto. Înainte nu prea am vrut. Toată viața mea muzica a fost un hobby și nu prea am vrut să fac din hobby-ul ăsta un lucru serios, cu exerciții acasă, cu cântat în fiecare zi la pian sau cu vocea. N-am vrut să...


...să faci din muzică o profesie.

Da. Și am fost în armată și în timpul ăsta am descoperit că ceva lipsește în viața mea. Și asta a fost muzica. În armată nu am avut timp și nu am avut posibilitatea să fac muzică, să cânt, și am descoperit că lipsește ceva în viața mea. După timpul petrecut în armată, am cântat un an la cor la Teatrul din Ulm (în Ulm m-am născut) și ăsta a fost, cumva, începutul. Mulți oameni mi-au spus, chiar și dirijorul corului, că am o voce bună, o voce frumoasă, să încerc să mă duc la Universitate.


Ceea ce ai și făcut!

Da, am studiat vreme de opt ani.


Trebuie să spun că am ascultat tot ce am găsit cu tine și sunt foarte, foarte plăcut impresionată. E clar la tine că faci diferența între cântatul de operă, pe scena de operă, și cântatul cameral, de lied. Ce anume diferențiază vocea de operă de vocea de lied?

Eu nu cred că sunt două voci diferite. Cred că trebuie să-ți placă cântecul de lied, să cânți foarte intim, poate numai pentru tine sau numai pentru 50 de oameni. Într-o sală de operă cu 2000 de oameni, la München, trebuie să ai un minim de volum în voce, să te audă și oamenii care sunt un pic mai în spate în public. Mie-mi place foarte mult când sălile nu-s așa mari și de aceea pot să cânt mai mult piano decât la operă. Și, mai mult, pot să descopăr foarte multe culori care-mi vin pe moment, să descopăr și textul. La lied nu cânți numai melodia și numai notele, tu trebuie să cânți textul; și textul e foarte intim - e și de iubire, și de moarte, și te toate felurile de emoții. E și foarte tare, dur, dar și foarte intim... și vocea pentru a cânta foarte intim trebuie să o descoperi. Îți trebuie o tehnică foarte bună să cânți lied și să interpretezi lied cum vrei tu, dar, cumva, eu cred că trebuie să-ți placă liedul, să cânți lied. Diferența de la lied la operă pentru mine nu e foarte mare, e numai volum de la voce.

Interviu realizat de Irina Cristina Vasilescu