Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Matei Ioachimescu și Irina Rădulescu, despre prezența pe scena Sălii Radio

Publicat: joi, 19 Ianuarie 2023 , ora 10.27

 

Joi, 19 ianuarie 2023, de la 19.00, Sala Radio va fi gazda unui eveniment inedit pentru scena muzicală românească. Evenimentul "Legends - Classic Rock Meets Contemporary Classics" este inițiat și prezentat de flautistul Matei Ioachimescu, alături de Irina Rădulescu la marimbă și Răzvan Florescu la vibrafon. Același Matei Ioachimescu va fi vineri, 20 ianuarie, solistul Orchestrei Naționale Radio. Sunt subiectele despre care Invitații Săptămânii au vorbit în cadrul ediției Perpetuum mobile de miercuri, 18 ianuarie.

Programul va cuprinde prelucrări ale unor piese cunoscute ale trupelor Led Zeppelin, Iron Maiden, Aerosmith și Guns N' Roses, în viziunea unor compozitori de muzică clasică români și străini.Percuționista Irina Rădulescu și flautistul Matei Ioachimescu, invitații săptămânii în Perpetuum mobile în minutele următoare. Pentru început îi spun bună seara Irinei.

Bună seara.


Mă bucur să ne auzim.

Bine v-am găsit.


Sala Radio va fi gazda unui eveniment inedit pentru scena muzicală românească, mâine seară de la ora 19.00. Este programat recitalul Legends, Classic, Rock Meets Contemporary Classics. Propui alături de colegul tău din duo-ul PERCUSSIONescu Răzvan Florescu și Matei Ioachimescu, o continuare a proiectului Legends început în 2020. Mai exact, ce vor asculta cei care vor fi mâine seară la Sala Radio?

Vor asculta un program de muzică rock, pe care cred că toată lumea o cunoaște, într-o variantă pe care cred că foarte puțini o cunosc sau cel puțin cei care ne-au urmărit doi ani când am început acest proiect. În orice caz, muzică rock scrisă pentru marimbă și vibrafon, dar iată pentru flaut nu cred că s-a mai cântat. Poate să sune cel puțin bizar, dar este o ocazie de a descoperi aceste trei instrumente într-o astfel de ipostază, pentru că da, aceste trei instrumente, deși poate nu pare, pot cânta și muzică rock și încă foarte bine.


Muzică rock alături de opusuri semnate de Gabriel Mălăncioiu, Mihai Măniceanu și Andrei Petrache.

Și Andrei Petrache, cu care noi, PERCUSSIONescu colaborăm de la începuturile noastre. Avem o colaborare foarte frumoasă. Andrei a mai scris pentru noi două lucrări. Pregătește ceva și mai interesant pentru anul care vine. Da, este o provocare tot proiectul în sine, mai ales din punct de vedere tehnic. Acum vorbsc despre instrumentele de percuție, deoarece muzica rock dacă ar fi cântată mot a mot, așa cum a fost scrisă inițial, ar putea fi poate penibil de ușoară, așa că toate aceste aranjamente pe care le-am lucrat au depășit pe alocuri foarte mult chiar limitele tehnice existente, adică noi am riscat un pic acum doi ani. Am extins tehnica, am făcut lucruri imposibile, dar mă bucur tare mult că am constatat și eu și colegul meu Răzvan că acum când am reluat proiectul după doi ani, l-am găsit la fel de solicitant. Încă sunt pe acolo niște idei nebunești din punct de vedere tehnic și este la fel de greu de dus, dar ne bucurăm tare mult că după doi ani îl ducem mult mai ușor. Este un semn bun.


Sunt aranjamente ale unor piese rock ale trupelor Guns N' Roses, Aerosmith și Led Zeppelin. Ați colaborat cu Jorge Rojas pentru aceste aranjamente. Cum a decurs dialogul cu el?

A decurs online. Oricum cred că era în perioada în care eram izolați. A fost acea perioadă în care ba eram în casă, ba eram puțin pe afară. În orice caz, el este venezuelean, dacă nu greșesc, așa că oricum, datorită distanței comunicarea a fost fie prin email-uri, fie prin sesiuni video. A fost foarte interesantă pentru mine și Răzvan colaborarea cu el, pentru că el este la bază chitarist. A fost pentru prima dată când a făcut asemenea aranjamente pentru marimbă, bas și vibrafon și am fost foarte surprinși de tenacitatea cu care a reușit să înțeleagă tehnica acestor instrumente fără ca măcar să se apropie de ele. A scris niște lucrări demne de intrat în repertoriul percuționistic după părerea mea.


După recitalul de mâine seară, Legends, care sunt, Irina Rădulescu proiectele PERCUSSIONescu pentru începutul lui 2023?

Pregătim ceva alături de Andrei Petrache. Este o idee care s-a născut acum o dată cu acest an. Este vorba despre un concert, un concert dublu pentru marimbă, vibrafon și orchestră, apoi pregătim un turneu, PERCUSSIONescu, un turneu internațional, cu un repertoriu nou și pregătim un turneu alături de elevii, pentru că între timp în această perioadă noi ne-am stabilit ca profesori la Colegiul Național de Muzică George Enescu din București și cumva, în mod natural, fără să ne plănuim, așa cum am apărut și noi ca formație. Fără să plănuim s-a născut un ansamblu fantastic de elevi, cărora le împărtășim cu mare drag bucuria de a face muzică de cameră. Așa că ne împărțim anul 2023 și între concertele și turneele cu elevii și turneele noastre.


Irina Rădulescu, mult succes. Ne vom reauzi la Radio România Muzical. Vom vorbi despre aceste proiecte pe măsură ce ele se apropie.

De-abia aștept.


Acum, cu voia ta, ajungem la al doilea eveniment pe care flautistul Matei Ioachimescu îl va susține săptămâna aceasta pe scena Sălii Radio, concertul de vineri 20 ianuarie, alături de Orchestra Națională Radio. Te salut Matei.

Bună seara. Vă mulțumesc frumos pentru invitație, într-o săptămână care pare a fi săptămâna ofertelor Matei Ioachimescu, pentru că iată, fac două programe, care legătură este practic doar persoana mea, pentru că atât din punct de vedere al repertoriului, cât și al abordării, aceste programe sunt total diferite. Deci după minunile din seara de joi, tot la Sala Radio, vineri seara, alături de colegii din Orchestra Națională Radio, conduși de această dată de tânărul, dar foarte dinamicul dirijor finlandez Kalle Kuusava, am primit un program pe gustul publicului. Este un program care nu poate da greș, pentru că pe lângă suita din baletul Lacul lebedelor de Piotr Ilici Ceaikovski eu am adus un pic flautul într-o postură de lirism romantic și de virtuozitate, cu teme celebre luate fie din opera Carmen de Bizet, asupra cărora s-au făcut anumite intervenții și a devenit o fantezie de maximă virtuozitate. Iată aria lui Lenski din opera Evgheni Oneghin tot de Ilici Ceaikovski, o melodie absolut curemurătoare într-un aranjament care îmi aparține, deci deodată, flautul împrumută vocea personajelor din diferite opere și chiar la începutul prezenței mele pe scena Radio va fi această lucrare, o bijuterie muzicală a compozitoarei franceze de început de secol XX, Cecile Chaminade, Concertino pentru flaut și orchestră, tot așa, de un lirism post romantic absolut curemurător și uvertura La Oberon de Weber, într-un program cum spuneam, extrem de dinamic și plăcut auzului și săptămâna aceasta a decurs așa, chiar dacă repetițiile au fost foarte intense, este o reală plăcere să revin la București și în această postură și iată de data aceasta în două programe complet diferite, se adresează unor segmente de public total diferite. Dacă la concertul de joi, bilete nu prea mai găsesc, vineri încă mai sunt bilete. Le puteți obține. De-abia aștept reîntâlnirea cu publicul bucureștean în număr mare, pentru că după doi ani de zile de limitări și de întâlniri sporadice, iată acuma avem ocazia să ne revedem, să ne bucurăm de energia unui moment unic și cumva să reînvățăm să ascultăm muzica, să reînvățăm să ne bucurăm de aceste momente împreună, de o energie extraordinară și totul sub semnul, cum spuneam, al unui program extrem de ofertant.


Matei Ioachimescu, aceeași întrebare pe care i-am adresat-o și Irinei ceva mai devreme. După aceste două concerte, așa cum spuneai, extrem de diferite, ce urmează în calendarul tău pentru începutul lui 2023?

Pe lângă activitatea mea de profesor universitar la Universitatea de Vest din Timișoara, aceasta este o pasiune de-a mea mai veche, care iată a început să se înfiripe și să se realizeze la Timișoara, într-un loc în care putem construi o clasă de flaut aliniată la standarde internaționale, deci pe lângă aceste lucruri, tot cu studenții mei pregătim un turneu de mare amploare cu ajutorul AFCN într-un proiect care va conține zece concerte în zece orașe diferite, Matei Ioachimescu&Romanian Flute Ensemble, într-un program extraordinar de interesant constuit în jurul jocului și al jucatului cu aceste instrumente minunate, toată familia de flaute, de la flautul bas până la flautul piccolo. Vor fi pe scenă șapte oameni care cântă împreună și când o fac sună ca o orgă vie combinate evident cu masterclassuri în fiecare oraș. Este un bun prilej să-i cunosc și pe cei mai tineri dintre flautiștii români. Așadar, zece concerte vin deja în martie, după care mai multe concerte în Austria, în America, după care urmează o experiență asiatică, urmează câteva concerte cu acest minunat concert pentru flaut alto și orchestră care mi-a fost dedicat de către compozitorul finlandez Kalevi Aho's. Premiera a avut loc anul trecut la Skopje, iar acum urmează câteva concerte în Polonia, Finlanda și în Austria. Agenda începe să se încarce. Mă bucură și faptul că după această pandemie, oamenii, ușor-ușor regăsesc drumul către sălile de concert și trăiesc această experiență live, această experiență vie a întâlnirii dintre artiștii de pe scenă și public. Prin urmare, de-abia aștept să ne revedem și la București însemnând în viitorul cel mai apropiat.


Mâine seară, așadar, o reîntâlnire cu Matei Ioachimescu, mâine seară alături de ansamblul PERCUSSIONescu, vineri alături de Orchestra Națională Radio. Vă mulțumesc pentru prezența în Perpetuum mobile, vă doresc mult succes.

Și eu vă mulțumesc foarte mult și de-abia aștept să ne reauzim.

Interviu realizat de Lucian Haralambie